• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erik1 putsar glas!

Erik1

Patek
2-Faktor
Som färsking här får man väl börja smått, med att polera glaset på ett vintagefynd! 35bagis hos myrorna var det ett klipp. Lite info om klockan. http://clocknuts.com/107T0299.htm

1964-1975, Mekanisk uppvridning, made in Scotland, fungerar finfint och skönt blekta siffror. Men lite ruffigt glas vilket jag tänkte åtgärda.

QbIwStm.jpg

Det som behövs då. Klocka, tandkräm och gammalt jobbundertröja, check!

oQOFap7.jpg

Blöt ned tröja och shorts
sepwHpr.jpg
Rejäl klick med tandkräm
0DKpzAi.jpg
Snuspaus!
znMsDRV.jpg

Inte helt nöjd efter första vändan va?
XabdYG3.jpg
Påett igen
XnpAmpT.jpg

Tandkräm i kanten, orutt
8qefLsi.jpg

Blev det någon skillnad? Kanske lite, eller så gnuggade jag för lite.
mnFe41N.jpg

Nåval, på plats! Modell av mig på morgonen får ni med också.

Första fixen då, tok färskt och sjukt basic men kanske underhöll någon. Iväg till er närmsta myrornas nu och skaffa en egen, eller var lat och klicka hem en ifrån eBay, mig kvittar det.

Fridens!
 

joh.jonsson

Panerai
Bra jobbat!
Ett hett tips är att börja med autosol och avsluta med tandkräm. Autosolen fixar grovjobbet liksom. Jag fixade nyligen ett sönderrepat Seiko glas(plast) så det nästan ser ut som nytt på det viset =)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
jag håller med om våtslip/autosol, men jag brukar även köra tandkrämen torr (utan att fukta med vatten). Man får räkna med att gnugga ett tag men det är det värt.
Bra jobbat iaf! Kikade på mad men igår och Don Draper har en näst intill identisk på sitt nattygsbord... ;)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Traska ned till närmaste stormarknad och inhandla lite autosol så kommer det garanterat bli ännu bättre, visst är det rogivande med lite putsning :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen! Har däremot märkt att den sackar efter 5minuter+- per dag samt tickar så högt att hjärnan sprängs när man ska sova. Hamnade på köksbordet tills den snurrat klart sen får den bli prydnad, hehe.

Den hade blivit servad (tror jag), är inristat 95720 under så synd att den gick så dåligt.
 

Minuteman

Rolex
Tack för tipsen! Har däremot märkt att den sackar efter 5minuter+- per dag samt tickar så högt att hjärnan sprängs när man ska sova. Hamnade på köksbordet tills den snurrat klart sen får den bli prydnad, hehe.

Den hade blivit servad (tror jag), är inristat 95720 under så synd att den gick så dåligt.
Om den går konstant för sakta, så kan du antagligen lösa det genom att rucka verket själv.
Denna typ av klockor brukar ha ett externt ruckningsreglage på baksidan. Kolla efter ett spår med F och S i respektive ände.
Ändra lite och mät över ett dygn.
Annars kan appar som t.ex. WatchAccuracy (Android) hjälpa till, så du inte behöver vänta ett dygn.

Dock hjälper det ju inte mot tickandet :)
 

Onelund

Rolex
Kan tipsa er hemmapolerare om en maskin du kan fynda på Rusta, de har en dremelkopia från bruksbo 295kr då ingår en knippe oanvändbara verktyg (nästan) man kan dock köpa bra polertrissor & dyl på http://www.sargenta.se kostar en 50lapp och uppåt

underlättar polerandet en hel del, dessutom är det alltid kul med maskiner :)
 

rogart-63

Patek
Kan tipsa er hemmapolerare om en maskin du kan fynda på Rusta, de har en dremelkopia från bruksbo 295kr då ingår en knippe oanvändbara verktyg (nästan) man kan dock köpa bra polertrissor & dyl på http://www.sargenta.se kostar en 50lapp och uppåt

underlättar polerandet en hel del, dessutom är det alltid kul med maskiner :)

Tipsa gärna om det i verktygs tips tråden jag skapade för ett tag sen . Tänkte om kunde lägga upp tips på lite bra och billiga verktyg där .https://klocksnack.se/threads/verktygs-tips.30023/
 

joh.jonsson

Panerai
Uppar den här tråden lite. Har en orient mako xl med lite fina repor i glaset (glas-glas) får jag bort dom på samma sätt som plastglas? Dvs autosol o Tandkräm eller ryker "finishen" på glaset då?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppar den här tråden lite. Har en orient mako xl med lite fina repor i glaset (glas-glas) får jag bort dom på samma sätt som plastglas? Dvs autosol o Tandkräm eller ryker "finishen" på glaset då?

Det beror på om det finns antireflexbehandling på utsidan av glaset, om inte är det bara att köra. Dock ett riktigt slitjobb (räkna med någon timmes nötande) att göra det för hand om det är mineralglas! ;)
 
Topp