• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla klock nördar!
Behöver lite hjälp angående en dam klocka jag har.
Tittat på chrono24 och sett priser från 300 dollar upp till 4000 dollar, så jag kanske sitter med en liten guldklimp.
Den fungerar och går bra, manuell uppdragning med 15 juvels urverk.
Den har ingen krona.
Behöver veta ålder ca på den.
Desto mera info jag kan få desto bättre!
Tack för all hjälp i detta!
20170902_105938.jpg
20170902_105725.jpg
20170902_105938.jpg
20170902_105725.jpg
20170902_105509.jpg

Hej alla klock nördar!
Behöver lite hjälp angående en dam klocka jag har.
Tittat på chrono24 och sett priser från 300 dollar upp till 4000 dollar, så jag kanske sitter med en liten guldklimp.
Den fungerar och går bra, manuell uppdragning med 15 juvels urverk.
Den har ingen krona.
Behöver veta ålder ca på den.
Desto mera info jag kan få desto bättre!
Tack för all hjälp i detta!
20170902_105938.jpg
20170902_105725.jpg
20170902_105938.jpg
20170902_105725.jpg
20170902_105509.jpg
Hej Peder,
Du postar i fel avdelning, testa i Vintage nästa gång :)
300 dollar för denna låter dyrt. Är det massivt guld? Då är den värd vikten av guldet (5 gram ? 5x 200=1000kr).
Ernest Borel är inget finmärke, typen av klocka är väldigt omodern (typisk tantklocka), klockan måste repareras (åtminstånde kronan). Därav värderingen. Är det inte guld? Då är värdet kanske 50-100kr
Ålder? Trettio till femtiotal? Kan vara ända till sjuttiotal men tror just "Cordo"-banden var populära tidigare.

Hej Peder,
Du postar i fel avdelning, testa i Vintage nästa gång :)
300 dollar för denna låter dyrt. Är det massivt guld? Då är den värd vikten av guldet (5 gram ? 5x 200=1000kr).
Ernest Borel är inget finmärke, typen av klocka är väldigt omodern (typisk tantklocka), klockan måste repareras (åtminstånde kronan). Därav värderingen. Är det inte guld? Då är värdet kanske 50-100kr
Ålder? Trettio till femtiotal? Kan vara ända till sjuttiotal men tror just "Cordo"-banden var populära tidigare.

Ernest Borel är definitivt ett finmärke. Mest känt är de idag för Cocktail serien.
(Vad det gäller värdet kan jag håla med. Om det inte finns något guldvärde så är klockan värd "skräp" idag.)

Senast ändrad:
Ernest Borel är definitivt ett finmärke. Mest känt är de idag för Cocktail serien.
(Vad det gäller värdet kan jag håla med. Om det inte finns något guldvärde så är klockan värd "skräp" idag.)
Med finmärke tänkte jag på tillverkare som gör att klockan oavsett modell ändå har ett värde (för hantverket, urverket, prestigen), typ Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin, Jaeger LeCoultre eller tom Rolex.

Nu har du chans att förvärva en klocka från finmärke till billig peng!

https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=90
upload_2017-9-11_11-49-21.png

@Pederbokenhielm , här ser du en indikation på värdering.

Jag har redan en Ernest Borel, och min fru har tre stycken, en Cocktail och två små automatare som går löjligt bra (tyvärr bättre än många mina värsting verk (som tur är använder min fru automatarna sällan då hon vägrar winder))
Möjligtvis kan jag tänka mig in Cocktail till mig själv...

Vad avgår om ett märke är fint eller inte? Knappast värderingen just nu.

Ernest Borel har trots att de inte tillverkade egna urverk oftast legat i framkant både teknisk och designmässigt. Se t ex https://nawcc.org/images/stories/406_652_655.pdf
https://nawcc.org/images/stories/406_652_655.pdf
Att Ernest Borel inte är så kända blan klocksamlare beror till stor del på att de satsade mycket på vissa specifika marknader och därför inte blev så kända i Europa (jämför till exempel med Favre Leuba).
Det finns många fina guldkorn i klockvärlden om man vågar sig ut ifrån mainstream samlandet...

Jag har redan en Ernest Borel, och min fru har tre stycken, en Cocktail och två små automatare som går löjligt bra (tyvärr bättre än många mina värsting verk (som tur är använder min fru automatarna sällan då hon vägrar winder))
Möjligtvis kan jag tänka mig in Cocktail till mig själv...

Vad avgår om ett märke är fint eller inte? Knappast värderingen just nu.

Ernest Borel har trots att de inte tillverkade egna urverk oftast legat i framkant både teknisk och designmässigt. Se t ex https://nawcc.org/images/stories/406_652_655.pdf
Att Ernest Borel inte är så kända blan klocksamlare beror till stor del på att de satsade mycket på vissa specifika marknader och därför inte blev så kända i Europa (jämför till exempel med Favre Leuba).
Det finns många fina guldkorn i klockvärlden om man vågar sig ut ifrån mainstream samlandet...
Jag skrev ovan vad jag avsåg med benämningen finmärke.
Men jag tar åt mig, lyssnar och lär :)

//Mainstream-samlaren

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp