• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ernest Borel Datoptic

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Hej!
Hittade en gammal Ernest Borel Datoptic i en bil på skroten. Den är inte i toppskick som ni ser på bilderna. Om man "skakar" den så går den iallafall i några sekunder. På baksidan står det att det är 18k guld. Har inte funnit någon mer info om klockan, bara en annons från 1955 ang. den. Vad tror ni att värdet är på den?
 

Bilagor

  • IMG_7656.JPG
    IMG_7656.JPG
    83.4 KB · Visningar: 246
  • IMG_7655.JPG
    IMG_7655.JPG
    142.7 KB · Visningar: 224
  • IMG_7654 2.JPG
    IMG_7654 2.JPG
    139 KB · Visningar: 229

Jens

Greedo
Hej!
Hittade en gammal Ernest Borel Datoptic i en bil på skroten. Den är inte i toppskick som ni ser på bilderna. Om man "skakar" den så går den iallafall i några sekunder. På baksidan står det att det är 18k guld. Har inte funnit någon mer info om klockan, bara en annons från 1955 ang. den. Vad tror ni att värdet är på den?
Guldvärdet iaf. Roligt fynd!

J
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ball och udda klocka! Hör med farfarsklocka.se efter semestern så kan han säkert fixa en service.
 

Warwian

Cartier
Hej!
Hittade en gammal Ernest Borel Datoptic i en bil på skroten. Den är inte i toppskick som ni ser på bilderna. Om man "skakar" den så går den iallafall i några sekunder. På baksidan står det att det är 18k guld. Har inte funnit någon mer info om klockan, bara en annons från 1955 ang. den. Vad tror ni att värdet är på den?
Urverket är ett Felsa 692 Bidynator med Incastar-ruckning. Just denna ganska ovanliga ruckningstyp tycks Ernest Borel använt ganska frekvent och är i min mening det mest intressanta med klockan. Här är lite information om Incastar:
mTu4Olt.jpg

Namnet Datoptic har självklart att göra med den lilla förstoringsbubblan över datumrutan, vilket annars är något man förknippar med Rolex.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Bumpar denna tråden då jag vill sälja den. Tidigare skrev "Jens" att klockan var värd det som guldet kostar. Hur många gram kan det röra sig om i denna klockan? Den är 34mm utan krona och väger 37g MED urverk. Är väldigt tacksam för svar!:)
 

Jens

Greedo
Bumpar denna tråden då jag vill sälja den. Tidigare skrev "Jens" att klockan var värd det som guldet kostar. Hur många gram kan det röra sig om i denna klockan? Den är 34mm utan krona och väger 37g MED urverk. Är väldigt tacksam för svar!:)
Vet inte vad verket väger, men guldet får du 200:- grammet för i sthlm i butik, något mer om du kör via deras "guldbrev" iaf hos den som betalar bäst. Det känns som en ganska svårsåld klocka. Nån annan som kanske vågar sig på en gissning om vad verket väger?
Men, som sagt, jag har haft fel förut.


J
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Vet inte vad verket väger, men guldet får du 200:- grammet för i sthlm i butik, något mer om du kör via deras "guldbrev" iaf hos den som betalar bäst. Det känns som en ganska svårsåld klocka. Nån annan som kanske vågar sig på en gissning om vad verket väger?
Men, som sagt, jag har haft fel förut.


J
På Pantbanken får jag 185kr per gram. De öppnar inte förrän måndag och är väldigt ivrig på att få veta vad jag kan få, hehe:angel:

Jag vet tyvärr inte hur jag får ur kronan, jag har tittat på flera videor men inte verkar stämma på just denna... Annars hade jag kunnat väga den själv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
På Pantbanken får jag 185kr per gram. De öppnar inte förrän måndag och är väldigt ivrig på att få veta vad jag kan få, hehe:angel:

Jag vet tyvärr inte hur jag får ur kronan, jag har tittat på flera videor men inte verkar stämma på just denna... Annars hade jag kunnat väga den själv.
Kan du fixa lite större bild på tavlan? Vill helst inte se den nedsmält för skrot om den har potential.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Kan du fixa lite större bild på tavlan? Vill helst inte se den nedsmält för skrot om den har potential.
Jag tycker själv att den är väldigt fin men har inte kunskapen för att restaurera den och med en 16-årings ekonomi säljer jag hellre den. Rodico kanske kan hjälpa.

Försökt att ta så bra som möjligt med iPhone-kameran. Kunde dessvärre inte ta rakt ovanför då det isåfall blev skugga över hela.
IMG_7785.JPG
IMG_7786.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Försökt att ta så bra som möjligt med iPhone-kameran. Kunde dessvärre inte ta rakt ovanför då det isåfall blev skugga över hela.
IMG_7785.JPG
IMG_7786.JPG
Tyvärr är bandhornen förstörda med, så du får slänga ut den på tradera eller sälja som skrotguld. Synd men finns nog inte mycket att göra tyvärr. Kanske någon som kan ha användning av verket om du säljer som skrotguld.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Tyvärr är bandhornen förstörda med, så du får slänga ut den på tradera eller sälja som skrotguld. Synd men finns nog inte mycket att göra tyvärr. Kanske någon som kan ha användning av verket om du säljer som skrotguld.
Vill någon köpa verket får de gärna göra det för den kommer att bli skrotguld direkt på måndag om ingen vill köpa den.
 
Topp