• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ernest Borel... kanon eller...

Gelmax

Basic
Råkade idag stöta på ett märke som jag aldrig hört talas om tidigare: Ernest Borel.

Läser in mig lite på märket och ser att det verkar vara ett märke med ganska diger historik (grundat 1856) - de verkar även ha några historiska spännande/udda modeller som "Cocktail Kaleidoscope"...

Kollar runt och ser en klocka som jag tycker ser riktigt trevlig ut för ca 1600 CHF:
1670857229235.png

Kollar vidare och hittar den här... plötsligt är mitt nyvunna intresse för detta märke helt dött... Man tar en Aquanaut-"inspirerad" urtavla och trycker in i en Nautilus-"inspirerad" boett... Det kanske bara är jag men hur fasen kan man som klocktillverkare sänka sig såhär lågt - har man ingen självrespekt (just denna modell verkar ha kommit lagom efter att man köpts upp av kinesiska "Citychamp Watch & Jewellery")?

1670858146708.png

C

Jag är inte mycket till hjälp, jag tänker alltid på Borgel när jag ser detta märke men måste då påminna mig att de två skiljer sig 😅

Jag gissar att de är ett av många märken som inte har mycket gemensamt med sin historia. Tar för givet att de är att likställa med exempelvis Perrelet som tidigt tillverkat klockor av god kvalité för att sedan gå under och återuppstå med nya ägare som rider på ett inarbetat namn.
Nu var detta dock ett nytt varumärke för mig så jag kanske jag überfel.

Tillbaka
Topp