• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ersättare till SKX007 - söker toolig diver

Herr Gås

Banned
Har haft min Seiko SKX007 i 4 år nu och har inget att klaga på. Insåg dock att den inte är helt tät längre efter att fukt/imma synts på insidan av glaset. Tänkte därför köpa mig en ny daily beater.

Mitt klockintresse går dock i vågor och jag åker till och från arbetet i arbetskläder utan klocka. Således stannar klockan ibland mellan det att jag bär den. Därför vore kanske enquartz eller ecodrive bättre lämpat?

Alltid gillat Marathon JSAR men tycker tavlan är lite plottrig egentligen. Har tittat på CWC och Precista också som är betydligt billigare men verkar ha gott omdöme. Vad har ni att säga om ovan nämnda märken? Några egna förslag?

Tack på förhand

• Budget: gärna ~5000:- (upp till 10000:- )
  • Gärna Sapphire crystal
  • Batteri/ecodrive
  • <45mm
  • Tålig
  • Stil ↓
ladda ned.png
ladda ned (1).png
prs18qcosc3.jpg
ladda ned.png

Senast ändrad:
Det är väl ut utmärkta val samtliga. Lämpliga märken i prisklassen värda ett omnämnande i sammanhanget är även Certina med sin DS Action samt Christopher Ward Trident.

Longines hydroqonquest
Tack men föll mig inte riktigt i smaken.
Det är väl ut utmärkta val samtliga. Lämpliga märken i prisklassen värda ett omnämnande i sammanhanget är även Certina med sin DS Action samt Christopher Ward Trident.
Tack, Christopher Ward hade en intressant modell. :D
I mina ögon, det är ju du som ska bära klockan, har du själv redan presenterat en vinnare!
CWC!
En snygg klocka med en känd och oerhört kraftig och tålig boett! :)
Absolut är det så, jag är dock ingen klockfantast utan mitt intresse går i vågor. Därav frågeställningen på modeller samt hur kvaliteten på föreslagna modeller står sig. Låter som att CWC är "bra skit", har någon erfarenhet av Precista då den ligger mycket bra till ekonomiskt sätt.

https://www.timefactors.com/precistaprs18cosc.htm

Jag hade köpt en CWC, var toknöjd med min.
Tack, det är en het kandidat. Såg att de finns både med mineral och sapphire. Vet att det sistnämnda är bättre men hur stor är skillnaden i praktiken?

Nite Hawk T100.
Tritium. T100 - lyser satan; ALLTID!
Stenhård.
Älskar min.
Nog med förslag.
https://www.nitewatches.com/store/gb/hawk/hawk-t100/

T100.JPG
Bra tips, kollade in deras Alpha 209. Mycket fin klocka och galen lume. Många verkar dock hävda att priset är högt i förhållande till vad man får.

Orient har några billiga dykare. Här min gamla ray II.
20317061_10207441798843780_862661707_o.jpg
Känner att de är väldigt lika min nuvarande SKX. Ingen som tilltalar riktigt men väl prisvärda klockor.

I nuläget lutar det ändå åt en 41mm Marathon TSAR. Älskar utseendet och har sneglat på dem sen jag köpte min SKX, har läst historier om hur hållbara de är dessutom.

CWC känns som ett bättre (smartare) köp men av någon anledning jämför jag alla dykarklockor jag kollar på med Marathons dykarserie.

Hittar dock inte många butiker inom Sverige eller EU för Marathon. Tips?

INOX carbon. Quartz och tål all stryk du utsätter den för. Själv sugen på en :)
Bild stulen från internet.
@yonsson har även skrivit en fantastisk recension om ovan nämnda klocka i kamp mot Breitling Skyracer.
0A9039C2-E0B3-4755-A9A5-1F5C1DF29904.jpeg

@Jaggis har garanterat haft båda.

Givetvis har jag det :)
@mrsvahn - Marathon är coola, absolut, solida och tål allt men personligen så upplever jag dom lite obekväma. CWC kan man aldrig gå fel med. Haft ca 500 klockor, majoriteten tooldykare, och när jag går tillbaka och läser vad jag skrivit om dom så är CWC det märket jag utalat mig minst negativt om. Har svårt att tro att du blir besviken med en CWC.

@mrsvahn - Marathon är coola, absolut, solida och tål allt men personligen så upplever jag dom lite obekväma. CWC kan man aldrig gå fel med. Haft ca 500 klockor, majoriteten tooldykare, och när jag går tillbaka och läser vad jag skrivit om dom så är CWC det märket jag utalat mig minst negativt om. Har svårt att tro att du blir besviken med en CWC.
CWC är grymma! Proportionerligt och storleksmässigt är de precis i gyllene snillet.

CWC är grymma! Proportionerligt och storleksmässigt är de precis i gyllene snillet.

Fan alltså, inte lätt detta... Känner ni till om någon butik i Sverige saluför CWC eller Marathons klockor så man kan prova ut modellerna?

Bra tips, kollade in deras Alpha 209. Mycket fin klocka och galen lume. Många verkar dock hävda att priset är högt i förhållande till vad man får.
Själv har jag två Nite (Icon och Hawk, båda i T100-versionerna) och har testat CWC. CWC är ju definitivt dyrare, och (säkert full av bias) har svårt att se vad man få så mkt mer i CWC. Recensioner som säger att man inte får vad man betalar för i Nite har jag själv inte läst - snarare motsatsen. Men läser gärna sådana; länkar mottages gärna.
I slutändan är smaken som baken. Det skriver jag alltid under på!

Cwc om du inte vill ha länk.

Kika annars på Sinn om vi snackar uppåt 10k. De har några trevliga modeller att hitta däromkring. Sinn UX kanske är något. Brukar går för strax över 10k dock.

Tillbaka
Topp