• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ersättning av Titanlänk till Tissot T-touch

Arvo

Breitling
Hej,
För 10 år sen köpte jag en T-Touch expert i 30 årspresent till mig själv. Det är bästa klockan jag haft. Har den på mig hela tiden och trots 7 års arbete i smältverksindustri och aktivt uteliv så har den inte en repa i glaset. Problemet är detta med armbanden. På denna tid har jag gått igenom två-tre gummiarmband och när jag tröttnade på att byta dessa varannat år, så köpte jag en titanlänk ala 2000 kr. Jag trodde den länken skulle hålla i en evighet. Men efter ca 3år började nitarna/stiften gå av pga slitage. Stiften blev helt enkelt så tunna att de gick av. Urmakaren monterade, med visst besvär in nya stift där det behövdes. Men jag förstod på honom att det tagit lång tid (Han var tvungen bygga ett verktyg för jobbet) och inte gärna något han gör. Detta var ca 2 år sen. Nu gick nästa stift av, som tur var så tappade jag inte klockan. Nu bor jag inte längre på samma plats och närmaste urmakare vill ha 4000kr för ett original titanband och menar samtidigt att de stift som måste bytas inte kan bytas.
Tycker det är lite väl höga driftskostnader på armband. Skulle man kunna montera ett sånt NATO armband ? Men hur blir övergången mellan klocka och armband? Är det nog att köpa ett verktyg och trycka ut stiftet och sen montera tillbaka med nya armbandet? Tycker mig ha googlat att armbandet är 22mm, men mäter själv till 21mm.

Kan någon ge lite tips på en hållbar lösning för armband ?
20200509_000102.jpg
20200509_000017.jpg
 

MSA

Breitling
Är nog inte samma modell, men jag tog bort armbandet, satte tillbaka stiften och satte på ett nato 20 mm. Nu sitter ett grönt men har bytt kulör några gånger. Det är ju så lätt att göra det med natos
image.jpg
 

Skogstokiģ

Breitling
Du kan ju ofta hitta en T Touch i princip i nyskick på t:ex Tradera för mindre än hälften än vad urmakaren vill ha för ett originalarmband och ta det armbandet..
 

frenchie

Breitling
Fick du någonsin tag i något vettigt armband? Själv handlade jag en T-Touch I häromdagen med stålarmband.
Dessvärre var inga extra länkar med och jag skulle behöva EN. Inte råkade du handla ett stålarmband och ha en länk över möjligen?

t-touch_1.jpeg t-touch_2.jpeg t-touch_3.jpeg
 

Arvo

Breitling
Hallå ja, hade glömt bort den här tråden.
Det löste sig med en annan urmakare som monterade i nya stift. Tyvärr ingen stållänk.
 
Topp