• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ESTER Mechanical Watches

Tumme upp eller tumme ner?

  • Tumme upp

    Röster: 2 3.6%
  • Sidotumme

    Röster: 2 3.6%
  • Tumme ner

    Röster: 52 92.9%

  • Totala väljare
    56

kmg

Patek
2-Faktor
God morgon på er!

Sprang, via Facebook, på ett Kickstarter-projekt: "ESTER Mechanical Watches" (https://www.kickstarter.com/project...hes-from-swedish-watchmaker-ester/description). Modellen som finns på Kickstarter är en 42 mm automatisk dressare som kommer i silver, gult guld eller roséguld. Som jag läser kommer återförsäljarpriset vara 3800-5500 kr, beroende på material/färg. Lite info från Kickstarter nedan:
  • Case Diameter: 42 mm
  • Case Thickness: 14mm
  • Total Weight: 81g
  • Case Material: Stainless Steel
  • Movement: Automatic Calibre 540709
  • Bracelet: Columbus black leather
  • Water Resistant: 3 ATM
  • Versions: Yellow gold, Silver, Rose gold
Grundarna verkar vara Filip Wingren och Jing-Wei.

Någon som har någon mer information? Vad tycker ni andra om design? Vad tror ni om kvalitet? Någon som kan utläsa vad det är för verk?

Vet inte om jag är helt frälst. Spontant tveksam till namnet och designen känns inte purfärsk. Oavsett är det alltid kul när någon vågar testa ett projekt som det här. Får hoppas att det går bra för entreprenörerna.

Snodde en bild från kickstarter

ester.JPG
 

kmg

Patek
2-Faktor
Vaddå, är du sugen på en? o_O
Nej inte spontant. Hade dock druckit för lite kaffe när jag sprang på detta för att kunna fatta några som helst beslut. Så kunde inte besluta vad jag tyckte om den.
Men efter tre koppar börjar det klarna. Stämmer in i kören ovan och avstår.
Alltid kul att höra er andras åsikter!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag gillade ESTER klockan som fan och röstade på TUMMEN UPP, då klockan hade både ett unikt namn, "vars namn känns lite som en liten reklamklocka" och en unik design, skall genast sälja av min samling och bara investera i ESTERSKLOCKOR :rolleyes:!!! Bästa med klockan var, naturligtvis att jag inte kan bada med den...
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lite feedback på klockorna?
  • Alldeles för stora för en dressare. Jag tänker främst på diametern men de är även ALLDELES för tjocka!
  • Tavla: riktigt ful logga och dåligt layout (storlek text, placering)
  • Visarna är för korta
  • Visarna passar inte ihop med index
  • Tråkigt med billig pläterring och trist med bara polerade och inga borstade ytor
  • 5500 kr för en kinaklocka...
  • Att man ens vågar visa upp innandömet :eek:
untitled.png

-"The automatic mechanical movement chosen is Calibre 540709. Designed with passion. The foundation is our sturdy mainplate holding all parts of the movement."

Tyvärr, jag tror inte på det projektet.
 

kmg

Patek
2-Faktor
.....
Vet inte om jag är helt frälst. Spontant tveksam till namnet och designen känns inte purfärsk. Oavsett är det alltid kul när någon vågar testa ett projekt som det här. Får hoppas att det går bra för entreprenörerna.
......
ester.JPG
För att kommentera och citera mig själv. Kanske är lika bra att det inte blir något av projektet. Givet era kommentarer lär det inte flyga bland mer intresserade/hängivna klockköpare. Känns faktiskt mer som en vilja att göra snabba klipp i cash än en vilja att producera välbyggda klockor. Vid närmare eftertanke ångrar jag att jag var så snäll i min öppningspost i morse...men det var ju det där med kaffet :shifty:
 

Mankebank

Cartier
Jag inser ju att jag inte är målgrupp för jättestora guldpläterade dressklockor men kan det där verkligen fungera? Vem är egentligen målgrupp? Det är inte snyggt. Eller praktiskt. Eller exklusivt. Eller värdebeständigt. Det är möjligen ganska billigt men vem vill ha en billig guldklocka? Jag tycker att det är rätt B.
 
Billigt för säljaren, för köparen vore 5k för det där skräpet ett hutlöst överpris. Jag stör mig mest på den så överdrivna marknadsföringen med de många falsarierna som kännetecknar Kickstarter-klockor, denna klocka är ingalunda unik - här talas det om urmakare och att urverken tillverkas för hand när det i själva verket är kinesisk massproduktion, untouched by human hands, för att bara nämna ett exempel. Nej, det här ska man förstås hålla sig långt borta ifrån.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite feedback på klockorna?
  • Alldeles för stora för en dressare. Jag tänker främst på diametern men de är även ALLDELES för tjocka!
  • Tavla: riktigt ful logga och dåligt layout (storlek text, placering)
  • Visarna är för korta
  • Visarna passar inte ihop med index
  • Tråkigt med billig pläterring och trist med bara polerade och inga borstade ytor
  • 5500 kr för en kinaklocka...
  • Att man ens vågar visa upp innandömet :eek:
untitled.png

-"The automatic mechanical movement chosen is Calibre 540709. Designed with passion. The foundation is our sturdy mainplate holding all parts of the movement."

Tyvärr, jag tror inte på det projektet.
Vad är det för verk?
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
För några år sedan fanns det en hel del roliga Kickstarter-projekt avseende klockor för oss som gillar micromärken. Lew&Huey och Melbourne för att nämna ett par som bjöd på rätt roliga klockor och numera är företag som står på egna ben. Men nuförtiden... samma tråkiga, illa genomtänkta klockor till kraftiga överpriser. Ester är inget undantag.
 
Topp