• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Estura 4000

Johnny

Breitling
Tidigare i veckan så anlände ett nytt förvärv i budgetklassen, en Estura 4000.

Jag vet inte så mycket varken om varken fabrikatet eller modellen men jag antar att det är ett "påhittat" varumärke utan direkt bakgrund eller historia?

Det som lockade mig var främst specifikationerna och prisbilden. Själva klockan håller 38 mm men bär sig ganska så stor med 20 mm luggar, tillverkad av "316 stainless steel".

Tydligen så är den "Made in Germany", vad det nu innebär i praktiken, och den innehåller "Swiss movement", vilket här är ett quartzverk med separat sekund.

Glaset är ett vagt kupat safirglas med antireflexbehandling på insidan, Urtavlan är typ bulls-eye med en mild sunburst-effekt i mitten. Index och siffror förefaller vara tryckta. Ovansidan av boetten är borstad i längdled där sidorna av boetten är högglanspolerade. Baksidan är skruvad på ungefär samma sätt som en Casio med 4 skruvar, där man kan ta loss hela baksidan för batteribyte etc. Visarna för minut och timme är självlysande med "SuperLuminova C3" och lyser riktigt bra, även efter hela natten, siffrorna lyser mycket svagare och i en mildare ton.

Till klockan så kom ett mycket enkelt läderarmband, som inte kändes speciellt tilltalande.
Jag skiftade därför över till mitt JB Komfit från en Timex Marlin, då den är ställbar mellan 16 till 20 mm luggar.

Rent subjektivt så känns klockan solid och lite retro och är dessutom bekväm att bära, trots sin tyngd och kantighet.

Prislappen hamnade på 99 Euro och med frakt från Tyskland så blev det knappt en tusenlapp med 6 arbetsdagars leveranstid.





Screenshot_20201223-161623_1.png
 
Senast ändrad:
Topp