• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Et par bilder av mine Heuere...

SpaceCowboy

Breitling
Hei alle sammen! Jeg er for sjelden på Klocksnack selv om jeg er nordmann. :) Skal prøve å bedre dette. Vi har jo et klokke-forum i Norge også, er nok oftere der.

Her er noen bilder jeg tok i går kveld av mine to Heuere, tenkte det kunne være av interesse:

1oB5mst.jpg


Dette er en Heuer Bundeswehr, Valjoux cal. 23, ca. 1970. Disse ble brukt i tjeneste av bl.a. tyske F-104 piloter. Det norske luftforsvaret brukte også disse klokkene, og jeg bytter nok ut denne skulle jeg komme over en slik en.

UV3jU5B.jpg


Jeg er skikkelig fan av de første automatiske kronografene, her representert med en Heuer Autavia 1163, cal. 12. Cal. 12 var jo en forbedring av cal. 11. Fobedringen var i hovedsak bph (19.800 kontra 21.600).

Jeg er forresten også på Instagram hvor jeg legger ut bilder jevnlig (@oortcloud).

Ha en fortreffelig dag alle sammen!
 

fc2

Rolex
Hur vanliga är Heuer Luftforsvaret i Norge egentligen? Väldigt sällan man ser några öht, bara sett en enda till försäljning någonsin men ni kanske sitter på en handfull Luftforsvaret per person där i väster? Efter Viggen-Lemanian, F.A.P. Daytonan och F.A.P. 2998:an är Heuer Luftforsvaret den mest eftertraktade pilotklockan om du frågar mig. Undantaget den 24 h PP som tillverkades i typ 5 ex.
 

SpaceCowboy

Breitling
Hur vanliga är Heuer Luftforsvaret i Norge egentligen? Väldigt sällan man ser några öht, bara sett en enda till försäljning någonsin men ni kanske sitter på en handfull Luftforsvaret per person där i väster? Efter Viggen-Lemanian, F.A.P. Daytonan och F.A.P. 2998:an är Heuer Luftforsvaret den mest eftertraktade pilotklockan om du frågar mig. Undantaget den 24 h PP som tillverkades i typ 5 ex.


Den er ikke vanlig, heller uvanlig. Tror vi entusiaster i Norge har tracket en 7-10 stykker, men det er nok flere. Jeg vet om en veldig rustskadet en i Sverige faktisk, men den er så og si beyond redemption. Selv har jeg to stk i kikkerten som jeg håper å få overta i løpet av... tja... et par år kanskje? :)

Min far var i Luftforsvaret, og jeg husker at pilotene på 70-tallet hadde disse Heuerne. Min onkel som fløy F-5 Freedom Fighter fortalte meg at de fleste pilotene syntes klokka var for stor. De behandlet klokkene veldig stygt også, så de fleste ble totalt ødelagt. I tillegg var man forpliktet å levere klokkene inn etter endt tjeneste. Det er nok derfor det er så få i markedet.

Skulle jeg få fatt i to, er det kanskje noen i Sverige som vil bytte i en Viggen-Lemania? At jeg får tak i to er nok ren ønsketenkning.
 
Topp