• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eta 2824-2, rotor sitter fast

Hej,

Min Stowa med 2824-2 har funkat felfritt tills imorse, då den hade dött under natten även om jag bar den igår.
Kollade snabbt baksidan och märkte att rotorn är helt fast oavsett hur jag rör klockan. Har provat att skaka den lite lätt och det hjälpte inte. Jag tänkte att det kanske släpper under dagen, så drog upp den för hand vilket fungerade fint. Däremot har inte rotorn lossnat än.

Är detta något känt? Verkar skumt iom att det inte involverade något fall/stöt eller likn.?
Kan det vara skadligt att dra upp den manuellt, om det är någon fjäder som fuckat ur i rotor-uppdragningen?

Bästa är väl att lämna in den på service, men vill få lite bakgrund först. Hade den på service för mindre än ett år sen, så känns ju inte kul att behöva betala fullt eller mer igen. :)

Tacksam för svar.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Inget jag hört tidigare men det kan vara en relativt enkel fix för urmakaren om det bara är "transmissionen" som pajat
 
Ja. Borde kanske reklamera den mot förra stället där jag gjorde service. Men de är ju inte officiella Stowa-folk, då måste man ju skicka klockan till Tyskland, vilket Stowa rekommenderade när jag ställde frågan imorse till dem.

Men man tycker ju att det inte ska vara så komplicerat med ett ETA-verk...
 
Topp