• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

ETA 2824 tappar mkt tid, tips?

Tampa_blord

Silver
Halloj

Har en Doxa med ett vanligt ETA 2824. Klockan i sig är inte särskilt gammal (ca 8månader).
Kruxet är att den tappar rätt mkt tid, vid senaste mätning låg den på -48spd.
Har varit i kontakt med tillverkaren och då klockan är under garanti så är det inga problem att få det åtgärdat från dom.

Kruxet är att det förmodligen kommer ta 8-12 veckor innan klockan är tillbaka, vilket suger :)

Så frågan är om någon här som har kännedom om 2824 vet vad som kan vara galet...?

Hur långt är ett snöre? Tyvärr ingen som kan svara på utan att ha tittat på klockan. I vilket fall inget som kan åtgärdas på egen hand tyvärr.

Klockan har kanske magnetiserats?
Kan vara så om det hände plötsligt utan att du slagit klockan i någonting.
Borde i så fall vara enkelt att fixa hos en riktig urmakare (alltså inte Ur och Penn)

Magnetisering brukar väl göra att klockan går för fort? Har den alltid varit för långsam? Du kan kolla magnetisering med en kompass.

Hur långt är ett snöre? Tyvärr ingen som kan svara på utan att ha tittat på klockan. I vilket fall inget som kan åtgärdas på egen hand tyvärr.

27,3cm senast jag kollade men känns inte aktuellt i den här frågan. Jo, jag är medveten om att en kunnig urmakare kan åtgärda detta men är som sagt lite nyfiken vad detta kan bero på. Har ägt klockan en mindre tid så jag har ingen aning om klockan har sackat från dag ett. Jag är inte helt främmande med att mecka i urverk, har med gott resultat ruckat klockor tidigare men med den här avikelsen verkar ligga långt utan för toleransen.

Klockan har kanske magnetiserats?
Kan vara så om det hände plötsligt utan att du slagit klockan i någonting.
Borde i så fall vara enkelt att fixa hos en riktig urmakare (alltså inte Ur och Penn)

Tveksamt. Har en klocka som jag vet är magnitiserad och den går typ 1,5h för fort per dag :)

Nej, inte om det är längre på ena sidan :hilarious:

Till @Tampa_blord Jag har verkligen ingen koll, men den berömda ”ruckningen” som man läser om titt som tätt kanske kan vara något att prova innan du skickar iväg den. 2824 borde ju varje habil urmakare klara av att ta sig en till på.

Har varit i kontakt med några urisar men inte fått napp än tyvärr. Iom att klockan fortfarande är under garanti så är ju rådet att skicka iväg den, vilket jag förmodligen lär göra men det känns surt att vara utan den så pass länge

Har varit i kontakt med några urisar men inte fått napp än tyvärr. Iom att klockan fortfarande är under garanti så är ju rådet att skicka iväg den, vilket jag förmodligen lär göra men det känns surt att vara utan den så pass länge

Ja, det är ju risk att det äter in på badsäsongen innan du får tillbaka den. Om du har kvar garantin ett tag till kanske du kan stå ut under sommaren och skicka i höst om du får ok från Doxa.

Ja, det är ju risk att det äter in på badsäsongen innan du får tillbaka den. Om du har kvar garantin ett tag till kanske du kan stå ut under sommaren och skicka i höst om du får ok från Doxa.

Helt klart ett alternativ. Ska se om jag får tag i en urmakare som kan ta en titt på den, förslag om duktig urmakare i sthlmsområdet mottages varmt :)
Känner just nu att jag hellre betalar en slant och får den injusterad än skickar iväg den

1. Hur mäter du klockan?
2. Hur många lägen mäter du klockan i?
3. Magnetism genererar inte en exklusiv fortning eller saktning. Magnetism kan göra alla möjliga saker. Fortning, Saktning eller stanna helt är några av dem.
4. Vad som är fel är tyvärr lite som att ringa bilverkstaden och säga "Den låter konstigt" ungefär. Det finns tusen olika saker som kan vara anledningen till detta, och helt omöjligt att säga exakt vad innan en urmakare kikat på detta!

Så antingen är du av med klockan och får det fixat gratis, eller går till en vettig urmakare och ber denne kika på det mot en slant.

Risken med att gå till en icke
auktoriserad urmakare är att du blir av med garantin då Doxa kan se att någon varit inne och pillat i klockan. Värt att ha i åtanke ;)

Tog med en ETA 2824-2 baserad klocka till en icke auktoriserad urmakare för ett tag sedan då den tappade strax över 30 sekunder/dygn. En enkel ruckning räckte då för att få tillbaka den i ursprunglig form och ingen service behövdes var beskedet från urmakaren och allt det kostade mig var några hundra att få det fixat. Det kan tilläggas att klockan då var närmare tio år gammal och aldrig servad

Lite OT...men hur skulle de se det menar du?
Om de gör som Omega gör/gjorde förr, är den plomberad. På Omega fanns en liten röd vax/-lim-färgklick (vet inte exakt material för plomberingen). Det gick inte att öppna klockan utan att den bröts. Doxa har säkert något likadant, men det är knappt synligt för ögat.

Lite OT...men hur skulle de se det menar du?
Det finns flera sätt att se. Används en nyckel för att öppna baklocket så blir det typ alltid märken i spåren. När en urmakare skruvar i skruvarna blir det 9/10 gånger märken i skruvspåren. Från fabrik brukar ruckarmen vara i en speciell vinkel (typ mitt mellan ytterästet och ”knät”) ruckar man typ 50sek ser man att ruckarmen är nära något av dem. Finruckarskruven brukar alltid vara på 0 från fabrik, där ser man lätt om någon varit på. Det kan vara så illa att urmakaren råkar slinta och repa verket, fingeravtryck, hår eller annat dna...
mvh Daniel

Tillbaka
Topp