• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ETA 930 hjälp

jabla

Sarlacc
Inte alla affärer som har tyvärr. Frågade i ICA affären här. Men ägaren sa att dom var tvungna att ha ett speciellt skåp å det var för dyrt :( .
.Så det får bli stormarknanden. Men då står det på vanliga hyllan. Fattar noll.
Köp en liter nafta i färgaffären/byggmarknaden @BoEtt , samma sak men mycket billigare.
 

jabla

Sarlacc
Nafta? Är det samma sak som kem ren bensin?
Japp.
Edit: Heter tydligen även Bensin nuförtiden. :)

WP_20170507_18_09_10_Rich (2).jpg
 
Bensin i sig kommer inte rengöra smutsiga delar nog. Skräp sitter kvar. Är stenen ren och man behöver göra om en oljning på en ren sten så som i en stötsäkring funkar det, men ultraljud eller regulin är många gånger bättre för komplett rengöring.
 

McGyver

Rolex
Kemiskt ren bensin och borste/pensel är en bra början!
Bensin löser inte oxider som de flesta komersiella tvättvästkor gör, men den finns att köpa billigt i färghandlen - det gör inte de andra! ;)
Lycka till med tvätten - och sitt välventilerat!
 

BoEtt

Rolex
Kemiskt ren bensin och borste/pensel är en bra början!
Bensin löser inte oxider som de flesta komersiella tvättvästkor gör, men den finns att köpa billigt i färghandlen - det gör inte de andra! ;)
Lycka till med tvätten - och sitt välventilerat!
Lite yrsel får man väl räkna med, enligt KS standard ska man väl skruva urverk med ett glas vin, eller en flaska! ;)
Å tack, tvätten tror jag ordnar sig, problemet blir o få ihop den sen... :nailbiting:
 

BoEtt

Rolex
Upptäckte att plastburkarna, de små på bilden, kanske inte är optimala. Det ser ut som att de "fäller" ut under körningen. Jag har bara bensin i plastburkarna, Isoproppen har jag i glasburkarna, de större på bild. Nån av er som haft liknande erfarenhet?
 

BoEtt

Rolex
Allt funkade fint med tvätt o ihopsättning, bara ett par "javissttusandendärskajusittadär" omskruvningar. Blir väl så när det är den första. ;)
Sen stötte jag på ett större problem, skruven till tappen för balansfjädern hade lossat i tvätten. Skruven fick jag dit men balansfjädern trasslade och blev sned. Jag ger mig nog inte på att försöka att rikta den, noob som jag är, så nu blir det att försöka få tag i en sån.
Nån som har en ETA 930 som de gärna vill bli av med? :)
IMG_6269.JPG

IMG_6275.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Har sett mycket värre som gått att rädda. Ser ut som om du fått en liten böj mellan spiralhållaren och regulatorvisaren och det är bara att dra spetsen av pincetten på insidan spiralen tills du får en fin båge igen. Just den biten av spiralen är lättast att forma om med balansen på plats i urverket.
 

rogart-63

Patek
Ser inte jätemycket ut. Jag skulle försöka iallafall Martin säger. Fast säkert lättare att ta loss den från regulatorn.
 

BoEtt

Rolex
Har sett mycket värre som gått att rädda. Ser ut som om du fått en liten böj mellan spiralhållaren och regulatorvisaren och det är bara att dra spetsen av pincetten på insidan spiralen tills du får en fin båge igen. Just den biten av spiralen är lättast att forma om med balansen på plats i urverket.
Det låter så lätt när du skriver så där... ;) men ändå tröstefullt! Det finns en räddning :)
 

BoEtt

Rolex
Ser inte jätemycket ut. Jag skulle försöka iallafall Martin säger. Fast säkert lättare att ta loss den från regulatorn.
Det innebär väl att den där pytteskruven som håller fjädern ska bort igen, eller hur? Dvs ta bort fjädern helt, den måste väl ned på mattan för att kunna opereras, antar jag.
 

rogart-63

Patek
Det innebär väl att den där pytteskruven som håller fjädern ska bort igen, eller hur? Dvs ta bort fjädern helt, den måste väl ned på mattan för att kunna opereras, antar jag.
Du behöver inte ta bot skruven helt och hållet. Bara lossa den så mycket så att du kan ta lossa pinnen. Kanskse bättre om du vänder bryggan neråt . Med pivoten i hålet kan du kanske se var den är böjd.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Precis den här kommer o funka i åratal. Du kan sälja den vidare sen för grova pengar. :D

Å så var det urmakaren som hade problem med innerörat, han tappade hela tiden balansen :happyhappy:
När jag återigen läser mitt inlägg ser jag att det finns en risk att jag kan framstå som ironisk, men jag vill bara förtydliga att jag är imponerad av att du vågar själv. Jag kommer om det ordnas en gtg med temat urmakeri för dummies. Jag skulle gärna vilja börja pilla lite, men är för feg för att hålla på själv. Jag behöver en expert på min axel.
 

BoEtt

Rolex
När jag återigen läser mitt inlägg ser jag att det finns en risk att jag kan framstå som ironisk, men jag vill bara förtydliga att jag är imponerad av att du vågar själv. Jag kommer om det ordnas en gtg med temat urmakeri för dummies. Jag skulle gärna vilja börja pilla lite, men är för feg för att hålla på själv. Jag behöver en expert på min axel.
Tolkade inte det som ironi ;)
Ja @Beo o jag snackade om att vi skulle försöka träffas o skruva. Det finns säkert fler!
 
Topp