• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eta Valjoux 7750

Essen

Omega
Hej!
Jag har köpt min första automatsika klocka med ovan välkända urverk... Jag är som sagt nybörjare på det här men tycker det är grymt intressant och jag gillar klockan skarpt! Känslan av att ha ett mekaniskt ur är gött!
Men nu har jag en fråga...
När jag kollar noga på minutvisaren, så står den inte prick på minuten när sekundvisaren står på 60. Utan snarare cirka 10 sekunder senare...
Jag har ställt klockan ett flertal gånger och stannar sekundvisaren på 60, och ställer minutvisaren exakt...
Egentligen en petitess, men ändå störande...
Har försökt vrida lite förbi och tillbaka igen för att se om minutvisaren har "vissa lägen" som gör att den följer sekunden olika, men inget har hjälpt... Klockan håller tiden med uppskattningsvis (har inte mätt än) ca5-10 s/dygn för fort och minutvisaren gör samma sak hela tiden så att säga...

Är det någon som kan förklara varför det blir så och har något tips på vad mna kan göra åt det???
Tacksam för svar från denna kompetenta församling!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag tolkar det som att sekunden nollställer tio sekunder fel? Det är lätt åtgärdat i de flesta fall av urmakare, de kan ställa den i rätt läge.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Aha du menar ju minutvisaren tio sek fel i relation mot sekunden. Då förstår jag. Var så mkt text att jag inte fick sammanhang först. Men svaret blir samma. Går sannolikt att korrigera enkelt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag vet inte om jag skulle orka själv. Några av mina klockor är inte heller exakta på det sättet. Rätt normalt tror jag.
 

Essen

Omega
Visst stör det lite, men om jag omformulerar mig... Är det vanligt att det är på det här viset, eller är det ett "fel"?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Du behöver absolut inte gå till urmakaren, det har bara att göra med hur du ställer klockan. Gör som du gjorde tidigare - dra ut kronan när sekunden är på noll, vrid sedan minutvisaren lite bakåt så att den hamnar strax efter minutmarkeringen, alltså inte exakt på minutmarkeringen. Tryck in kronan, när sekundvisaren kommer till noll nästa gång är förhoppningsvis minutvisaren exakt på minutmarkeringen. Annars gör du om det hela och ställer minutvisaren lite framför eller bakom stället du ställde den förra gången, beroende på om minutvisaren ligger "efter" eller "före" sekundvisaren. Det kan krävas några försök innan man hamnar helt rätt. Eta/Valjoux 7750 (och många andra urverk) har en tendens att ha lite "glapp" när man ställt tiden så att minutvisaren inte börjar löpa direkt när sekundvisaren startas, därför kan det vara lite knepigt att få dem helt synkade.
 

Rivalen

Rolex
Håller med TorNet. Pröva och öva och kom ihåg hur du gjorde när det blev fel åt ena eller andra hållet. Man blir glad när man får till det på pricken. Händer väl vr tredje gång ungefär och då har jag haft den ETA 2824an i nästan 7 år.

Valjoux ETA 7750 basic, inte polerat upparbetat i någon större grad. Fördelen med den är att man inte vet när man ställt den på pricken.

Valjoux 7750 baksida dagsljus 027 besk.jpg
Valjoux 7750 No Dial dagsljus 024 besk besk.jpg
 

Essen

Omega
Perfekt! Det var det jag ville höra
Nu när jag vet att det är så det är, så ökar det bara charmen av att ha ett mekaniskt ur! Nu ska det övas på att ställa klockan;)
Tack för bra svar!
 
Topp