• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eta Valjoux 7750

Essen

Omega
Hej!
Jag har köpt min första automatsika klocka med ovan välkända urverk... Jag är som sagt nybörjare på det här men tycker det är grymt intressant och jag gillar klockan skarpt! Känslan av att ha ett mekaniskt ur är gött!
Men nu har jag en fråga...
När jag kollar noga på minutvisaren, så står den inte prick på minuten när sekundvisaren står på 60. Utan snarare cirka 10 sekunder senare...
Jag har ställt klockan ett flertal gånger och stannar sekundvisaren på 60, och ställer minutvisaren exakt...
Egentligen en petitess, men ändå störande...
Har försökt vrida lite förbi och tillbaka igen för att se om minutvisaren har "vissa lägen" som gör att den följer sekunden olika, men inget har hjälpt... Klockan håller tiden med uppskattningsvis (har inte mätt än) ca5-10 s/dygn för fort och minutvisaren gör samma sak hela tiden så att säga...

Är det någon som kan förklara varför det blir så och har något tips på vad mna kan göra åt det???
Tacksam för svar från denna kompetenta församling!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag tolkar det som att sekunden nollställer tio sekunder fel? Det är lätt åtgärdat i de flesta fall av urmakare, de kan ställa den i rätt läge.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Aha du menar ju minutvisaren tio sek fel i relation mot sekunden. Då förstår jag. Var så mkt text att jag inte fick sammanhang först. Men svaret blir samma. Går sannolikt att korrigera enkelt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor