• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eta-verk E20.321 Kvarts (Skydivern mfl)

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Känner att det blev dags för ny trådstart.
Det är bara att konstatera att KS är en outsinlig källa till information. Plötsligt startar färskingen FilipB en tråd om sin nyligen inköpta Skydiver, glad i hågen och omedveten om att han iofs bröt regeln om "Dagensklockatrådar" (Bilder på din dagens klocka postas i den stora dagens klocka-tråden). Leder som vanligt till lite glada tillropp och några upplagda komplementkort innan Spencer66 dräper till och stänger tråden på sitt vanliga burdusa sätt (gillar dig ändå ministern).
Nu var det faktiskt så att jag hade spinn-off på denna tråd som inte kunde skrivas pga att tråden blev låst.
wayne lade upp en bild på sin TAG Heuer Aquaracer Chronotimer, en klocka jag inte sett tidigare. Då den tydligen har samma urverk som Skydivern blev jag nyfiken och pga den stängda tråden blev jag tvungen att PM:a honom. Han satt på mer information om denna TAGH med ref CAF1010.FT8011 och visste att verket är ETA's E20.321.

Lite googlande gav att Aquaracer Chronotimern slutade tillverkas 2009 och när det gäller ETA-verket så är instruktionsanvisningarna åtminstone daterade 2003. Urverket har alltså funnits i över 10 år. Och letar man hittas det bla i:

som nämnts TAG Heuer Aquaracer Chronotimer,
TAG H caf1010.JPG

Hamilton Khaki Aviation Flight Timer H64514551
Hamilton eta e20.321.JPG

Invicta Mens Subaqua Noma III Digital Analogue Multi-function Watch 6154
Invicta eta 20.321.JPG

Concord Saratoga Men's Stainless Steel Quartz Watch 0311525
Concord Saratoga Eta 20.321.JPG

Swiss Army Hunter Mach 3 Super-Quartz
Victorynox eta 20.321.JPG

Bulova Accutron
Bulova Accutron Eta 20.321.JPG

Och så kommer vi då naturligtvis tillbaka till Sjöö Sandström's Skydiver där företaget hittade det perfekta verket till sin nya klocka i offerten till försvaret.
SS Skydiver.JPG


Kände inte till detta verks spridning innan Wayne upplyste mig men som sagt, man lär sig alltid något nytt.
 

Randel

Cartier
Det är någon på sjöö sandström som blev jävligt brun om nosen efter det mötet med FMV.


Det är nog snarare så att S&S, i upphandlingen, var den enda intressenten som faktiskt tog FMVs kravspec och tillverkade en klocka som stämde överens med den snarare än att försöka erbjuda en redan befintlig klocka som bara stämde sådär med kravspecen. Jag har postat en tråd här innan om hur det gick till när det begav sig.
 

egbert

Panerai
Det är nog snarare så att S&S, i upphandlingen, var den enda intressenten som faktiskt tog FMVs kravspec och tillverkade en klocka som stämde överens med den snarare än att försöka erbjuda en redan befintlig klocka som bara stämde sådär med kravspecen. Jag har postat en tråd här innan om hur det gick till när det begav sig.
Intressant! Vet du hur deras kravspec såg ut?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det är nog snarare så att S&S, i upphandlingen, var den enda intressenten som faktiskt tog FMVs kravspec och tillverkade en klocka som stämde överens med den snarare än att försöka erbjuda en redan befintlig klocka som bara stämde sådär med kravspecen. Jag har postat en tråd här innan om hur det gick till när det begav sig.

Kan du länka tråden?
 

Randel

Cartier
Här är länken till min tråd: https://klocksnack.se/threads/storyn-bakom-sjöö-sandström-utc-skydiver.23634/

När ni läser det får ni tänka på att informationen är vad jag minns från en lunch med den här personen så det kan finnas småsaker som jag minns fel men i det stora hela är det som det gick till. Jag minns även ett kriterium till från kravspecen: klockan skulle visa vilken vecka det är, vilket också gör att väldigt många andra tillverkare faller bort (som inte använder ETA 20.321).
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Här är länken till min tråd: https://klocksnack.se/threads/storyn-bakom-sjöö-sandström-utc-skydiver.23634/

När ni läser det får ni tänka på att informationen är vad jag minns från en lunch med den här personen så det kan finnas småsaker som jag minns fel men i det stora hela är det som det gick till. Jag minns även ett kriterium till från kravspecen: klockan skulle visa vilken vecka det är, vilket också gör att väldigt många andra tillverkare faller bort (som inte använder ETA 20.321).


Tack för att du lade till hänvisningen till din tråd som är riktigt intressant. Kan väl snarare se denna som ett tillägg till din.:)
 

egbert

Panerai
Detta har säkert debaterats förut, men personligen förstår jag inte varför jag inte varför FMV valde att ställa dessa krav och handla upp klockor i 10.000 kr klassen. Vad är det för viktiga krav i specen som piloter inte klara sig utan, och är de funktionerna verkligen värda pengarna frågar jag mig. Utan att veta mera om det känns det för mig som om en G-shock för några hundralappar hade gjort jobbet.
/Skattebetalaren
 
Alltid gillat den där TAG Chronotimern, till och med gjort lite halvhjärtade försök att köpa en. Sedan blev det en Aerospace till slut, en förbaskat trevlig klocka som jag praktiskt taget aldrig använde - go figure...
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Nu var det inte meningen att denna tråd åter skulle bli en diskussion om FMV's upphandling av klockor även om det tydligen är svårt att undvika. Det har diskuterats i ett flertal trådar tidigare. Vi får anta att FMV tillsammans med piloter tog fram en kravspec som sedan Sjöö Sandström vann med bästa kravuppfyllnad.
Tråden skulle snarare belysa urverket och dess användare. Vill man sedan läsa lite om funktioner kan man titta i tråden där jag jämför Skydivern med Breitlings B1'a i https://klocksnack.se/threads/en-jämförelse-skydiver-och-breitling.13187/
Och vill man läsa mer om Skydivern så har vi Denkes recension i https://klocksnack.se/threads/recension-sjöö-sandström-utc-skydiver.25971/#post-543760
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Alltid gillat den där TAG Chronotimern, till och med gjort lite halvhjärtade försök att köpa en. Sedan blev det en Aerospace till slut, en förbaskat trevlig klocka som jag praktiskt taget aldrig använde - go figure...

Ja men du missade min, det är i mitt tycke ett riktigt coolt ur.
Men visst, det kommer alltid nya möjligheter att ångra sig :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Generellt är det ju bara vi Svenskar som är besatta av veckonummer.
Jag jobbar en hel del med utlandet och om man börjar prata "veckor" med dom blir dom bara väldigt frågande och tittar konstigt på en..

Absolut att det är en fanstastisk funktion om man som jag oftast (innan jag köpte min skydiver dvs) inte har 100% koll på vilken vecka det är. Men jag bliver ändå lite förvånad att ETA valt att göra ett verk med den funktonen?
Är det såpas vanligt internationellt med veckonummer att det är värt för dom att ha det som en inbydds funktin i ett standarsverk?

Om inte så är jag i alla fall väldigt glad för den lilla roliga detaljen :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Har detta verk alltid suttit i den? Har en kompis som läser till stridpilot och ALLA i hans klass ahr fått skickat iväg klockorna för att verket har dött.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Har detta verk alltid suttit i den? Har en kompis som läser till stridpilot och ALLA i hans klass ahr fått skickat iväg klockorna för att verket har dött.
Nu vet inte jag bakgrunden till detta men SS tar enligt uppgift in klockorna vart annat år för den sedvanliga servicen med översyn, batteri och packningsbyte och trycktest. Skulle förvåna mig om det är så mycket problem med ETA's kvalitetsverk.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nu vet inte jag bakgrunden till detta men SS tar enligt uppgift in klockorna vart annat år för den sedvanliga servicen med översyn, batteri och packningsbyte och trycktest. Skulle förvåna mig om det är så mycket problem med ETA's kvalitetsverk.
Det är alla fall vad han sa. Han sa att det var kina skit i. Men då kan han nog inget om klockor heller.
 
Topp