• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ETA vs Sellita?

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Eta som ju ägs av Swatchgroup har ju sedan något eller några år strypt tillgången på Eta-verk till varumärken utanför gruppen. Hittils har det inte inneburit något i praktiken då de flesta firmor haft lager av ETA. Nu så har jag dock på senare tid sett att sellita monterats i ett antal klockor. Bla Sinn Modell 104 St Sa, samt Archimede sporttaucher.

Det skall ju inte vara någon skillnad sägs det i kvalitet mellan ETA och Sellita men hur är det i verkligheten? Någon med erfarenhet av de nya verken?

Edit: Såg att ämnet varit uppe i yonsson s tråd kring hans Sinn.
https://klocksnack.se/threads/aaah-sehr-gut-nuyes-urh.13543/page-4

Frågan kvarstår dock, fler som har erfarenhet av verken? Hur håller de?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sellita tillverkade ju urverken åt ETA förut så det är ju snarare så att Selitta har ett försprång än tvärt om så att säga.

Som ägare kommer man med största sannolikhet inte märka någon skillnad förutsatt att det är "samma" grad på de två urverk som jämförs.

Vissa mindre klocktillverkare regulerar ju dock själva, så därför kan det säkert finnas skillnad i tidhållning på samma urverk beroende på klocktillverkare.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Sellita tillverkade ju urverken åt ETA förut så det är ju snarare så att Selitta har ett försprång än tvärt om så att säga.

Som ägare kommer man med största sannolikhet inte märka någon skillnad förutsatt att det är "samma" grad på de två urverk som jämförs.

Vissa mindre klocktillverkare regulerar ju dock själva, så därför kan det säkert finnas skillnad i tidhållning på samma urverk beroende på klocktillverkare.

Men fortfarande samma Eta fördelar? Jag menar alla urmakare kan serva och fixa delar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men fortfarande samma Eta fördelar? Jag menar alla urmakare kan serva och fixa delar?
Om vi bortser från urmakares lager och tänker ur ett längre perspektiv så är det snarare tvärt om. ETA har ju strypt vilka de säljer till, det gör inte Sellita. Sellita har även kortare leveranstider när det gäller stora volymer.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Om vi bortser från urmakares lager och tänker ur ett längre perspektiv så är det snarare tvärt om. ETA har ju strypt vilka de säljer till, det gör inte Sellita. Sellita har även kortare leveranstider när det gäller stora volymer.

Låter grymt. Nu gilar ju jag både Longines och Omega som båda ingår i Swatch så på den fronten händer ju inte mycket. (förutsatt att man servar hos AD). Dock så är det ju skönt att veta att det inte skulle vara någon "fara" om man köper något med ett sellitaverk. Man vet ju vad man har, men inte vad man får...

Edit: Fortfarande nöjd med din Sinn?
 

JayJay

Rolex
Gjorde en annsats för några månadersedan för att gå till botten med den här frågeställningen. Spenderade ganska många timmar med Google. Resultatet blev att jag inte hittade ngt negativt med Sellita ve ETA. Vill inte kalla min undersökning för heltäckande, samt att det globala marknadsunderlaget naturligtvis är snedfördelat men någon form av indikator är det ju i a f.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Är lite sugen på den själv. På pappret är den grym.

yonsson är bara ovan vid riktiga klockor :D, men han har rätt i en sak. Jag är rejält nöjd. Skulle mycket väl kunna köpa flera Sinn.

Den är grymmare på armen än på pappret. ;)

Sinn-fredag 2.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att hen är nöjd. Men vad var det som gjorde att ni inte lirade? Är lite sugen på den själv. På pappret är den grym.
Vissa klockor faller man helt enkelt inte för. Den konkurrerade med tre dykarklockor och var i nyskick så då kändes det onödigt att slita på den. Ska sanningen fram så är jag även väldigt noga med hur jag vill ha mina vridringar och den mekaniken föll mig inte i smaken. Gillar inte heller 20/20 band utan vill att de ska avsmalna. Det var bara sådant som är smakrelaterat alltså. Bra klocka annars!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Monterade väl? Men det var kanske vad du menade. Alltså plockade ihop delarna.
Tror det blir bra med Sellita. Stabila pålitliga verk. Tvekar inte att handla.
A
Vad jag har läst så var det Sellita som ägde både ritningar och fabrikerna där ETAs urverk tillverkades. Många patent har utgått och då ör det bara att göra vissa egna förändringar och därefter trycka på start (även om Sellita utvecklar sina produkter).
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jasså det ska alltså vara selitta som ägde bägge ritningar och fabriker. Men hur har snacket om att selitta är en "kopia" på ETA?
 
Topp