• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eterna Majetek - En tidsresa

Donkii

Boushh
2-Faktor
En militärklocka är något mer än något som mäter tid, det är förmodligen en av de mest personliga och intima prylar en soldat bär.
En balansgång mellan precision och pålitlighet, en militärklocka måste också vara lätt att läsa av och får samtidigt inte vara för stor för att vara skrymmande. Kombinationen av allt detta tenderar att ge vintage militärklockor ett rätt så sparsmakat, spartanskt och cleant uttryck.

w2mz4IU.jpg


Den här klockan, känd som Majetek, var en modell använd av Czech Air Force (CAF), under sent 1930 och till mitten på 1940 och producerades av tre olika tillverkare under tiden. Longines, Lemania och Eterna. Det finns en del variationer mellan märkena (Longines Majetek var utmärkande med sin coin-edge bezel och Cathedral hands), det finns två storlekar på boetterna också, den mindre på 37mm och den större på ~39mm. Boetten i sig är i mitt tycke den roliga delen med denna klocka, den har sin nästan fyrkantigt platta ovansida (bezel) som omger den runda tavlan och som övergår till raka sluttande bandhorn. Majetek har under sina produktionsår haft två olika layouter för tavlan, den första med en sub-sec klockan sex och den senare som jag själv köpt där vi ser en central, nästan svepande, sekundvisare.

home_image.4532913.jpg


I mitten på 30-talet gjorde den då Tjeckoslovakiska militären en skrivelse (upphandling) där man önskade "bestycka" sina piloter med klockor. Det var Longines som fick kontraktet och mot slutet på 30-talet började klockorna rulla ut. Mot slutet av den tyska ockupationen av Tjeckoslovakien (1939) lyckades bataljoner av piloter från CAF fly via Frankrike till Storbritannien och anslöt sedermera till The Roayal Air Force och bombningarna mot Nazi Tyskland.

Cirka 90 piloter flög i "The Battle of Britian" varav de flesta med No. 310 och No. 312 RAF Squadron under sommaren 1940 i flygplanstypen Hurricane.
De tjeckiska flygarna fick snabbt ett rykte om sig för sin aggressivitet men framförallt för deras mod och kunskap i luftstrid. 88 Czech och 2 Slovaks stod tillsammans för nästan 60st air kills. Nio piloter miste livet. Esset bland dessa 90 piloter var Sgt. Josef František som flög för den polska squadronen märkt 303, han hade 17 konfirmerade döda och närmare 30 nedskjutna fiende plan, detta gjorde honom till den högst rankade allierade piloten i slaget om Storbritannien.

Pilots of No. 312 (Czechoslovak) Squadron RAF
Royal_Air_Force_Fighter_Command%2C_1939-1945._D10206.jpg


Tjeckerna själva kallar inte dessa klockor för Majetek utan de går under förkortningen MVS. Majoriteten av de klockor Longines gjorde hade märkningen ‘Majetek Vojenské Správy’ som översatt läses Property of the armed forces. Denna märkning fanns på boettlock och allt som oftast tillsammans med ett identitetsnummer. Jag nämnde tidigare att det var tre tillverkare för dessa klockor och med säkerhet så kan vi säga att Longines tillverkade dessa klockor för militärtbruk, Lemanias klockor levererades efter andra världskriget och endast till privatpersoner sent fyrtio- tidigt femtiotal. Mysteriet och diskussionerna bland samlarna rör egentligen det tredje märket, Eterna. Man vet med säkerhet att att klockor från Eterna levererades till militären, men om det gjordes under eller precis efter andra världskriget är man inte 100% säkra kring. Baserat på historier från samlare på 'Czech' bloggar och forum utläser man att de klockor från Eterna som har märkningar enligt MVS eller som i mitt fall, kryssade svärd på bandhornet, tilldelades militärer i tjänst och strid och de som helt saknar märkning enligt ovan tilldelades Tjeckoslovakiska krigsfångar som kommit tillbaka från fångläger efter kriget, med största sannolikhet alltså inte använda i strid.

home_image.4532918.jpg


Den Eterna som jag lagt händerna på har med största sannolikhet nyttjats av någon inom CAF som varit i tjänst under någon del i andra världskriget, var och hur kan man bara spekulera i men det är just sånt här som gör att man fastnar för att jaga, samla, köpa och bära vintage klockor. Den variant jag fångat upp är den större boetten, traditionell centrerad sekundvisare med gilt tavla. Märkningen vid kl 11 är två korsade svärd och detta är den högst ovanliga märkningen på dessa Eternas. Dessa korsade svärd förekom/-er överallt inom den tjeckiska militären på bland annat knappar, patches osv..

H8ZR8pz.jpg

il_570xN.343112877.jpg


Klockan på bilderna, 75år gammal och fungerar idag precis som vilken annan modern klocka som helst, enda skillnaden är att denna har en historia, en historia som bottnar i en av historiens värsta 'folk'mord och denna förföljelse pågår än idag, bland oss. Jag hoppas nu istället att denna klocka kan få en något ljusare framtid än dess historia. Tack för oss.

jNgMk5s.jpg

RSpZSU9.jpg

CIcTnyn.jpg
KmeDU56.jpg

gBMfmH9.jpg

YrVfsME.jpg

YaaDoqd.jpg

Na8nTT5.jpg


Imorgon blir det en ny resa.. undra vad som bjuds då?
uuGIMFb.jpg
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Haha jääävlar vad du rullar in roliga klockor mr Donkii! Inte alls avundsjuk eller missunnsam ;) GRATTIS!
Fått ett bra flyt sista veckorna. Jakten har lönat sig kan man säga :)

Spännande och kul skrivet. Grattis till mkt kool klocka. Likadan som @Gummo s?
Tack :) Det är en likadan sånär som på den militära märkningen. Jag vill minnas att hans saknar militärmärkning men utöver det är de likadana. Dock ser hans tavla och visare lite piggare ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt rätt val att jaga den svärdmärkta varianten! Mysigt exemplar helt klart- Är det en radiumsanerad tavla vi ser eller? Verkar ju vara ett återkommande tema på just militärur från tiden. Sedan har jag bara en detalj att tillägga, det som verkligen skiljer Longinesuret från de andra är ju att den har en vridring. En detalj som skall ha utvecklats för navigatörer i flyget.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Helt rätt val att jaga den svärdmärkta varianten! Mysigt exemplar helt klart- Är det en radiumsanerad tavla vi ser eller? Verkar ju vara ett återkommande tema på just militärur från tiden. Sedan har jag bara en detalj att tillägga, det som verkligen Longinesuret är ju att den har en vridring. En detalj som skall ha utvecklats för navigatörer i flyget.
Jag vet inte faktiskt. Slutar förmodligen i nån form av spekulation, men nog ska vi tro att det funnits radium och att det på ett eller annat sätt avlägsnats, tycker mig kunna se att det finns lite kvar.
Tyckte jag skrev om coin-edge bezeln längre upp. Dock så ser jag inget med just den bezeln som gör den funktionsduglig?!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet inte faktiskt. Slutar förmodligen i nån form av spekulation, men nog ska vi tro att det funnits radium och att det på ett eller annat sätt avlägsnats, tycker mig kunna se att det finns lite kvar.
Tyckte jag skrev om coin-edge bezeln längre upp. Dock så ser jag inget med just den bezeln som gör den funktionsduglig?!
Jo, jag ville bara förtydliga att det är en vridring med en pil kl 12.
 

Simpatico

Rolex
Vilken fångst, stort grattis.
Tackar och bockar för läsningen - väldigt intressant.
Mysig sak du hittat och vilken historia. Man kan lätt drömma sig bort.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Fin klocka , jag har hållit span på dessa när dom har dykt upp på tyska ebay, fina , jag föredrar själv dom större varianten.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fin klocka , jag har hållit span på dessa när dom har dykt upp på tyska ebay, fina , jag föredrar själv dom större varianten.
Jag plockade denna från en handlare i Italien. Jag har aldrig haft möjlighet att prova nån av dem förrän jag fick hem denna av den större boetten och jag tror inte heller att jag skulle välja den mindre före denna.
 
Topp