Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Eterna-matic centenaire

Diskussion i 'Vintage' startad av J.B.E.ZORG, 22 februari 2017.

1. J.B.E.ZORG
    Trådstartare

J.B.E.ZORG Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Hej alla klockfantaster!
    Jag har precis fått ärva en gammal Eterna. En klocka jag inte vet något om, förutom att min mamma gav den till min pappa i present i slutet 60-tal alternativt början på 70..
    Är det någon här som vet mer om denna modell? Jag har googlat runt, men inte hittat någon som ser likadan ut som denna.
    Man ser att den levt hårt och har mycket repor i plasten men ser faktiskt fin ut där under. Den går inte heller så jag vore tacksam för tips på vart man kan lämna in den för service. Klocka har ju såklart ett stort sentimentalt värde för mig, så jag vill få den "hel och ren" igen.

Tack på förhand!

Bifogade filer:

Fixoflex, Martin Lovasz, Brunleif och 1 annan gillar detta.
  2. Psykel

Psykel Tie Fighter pilot

Jag kan tyvärr inte säga mer om den än att den är riktigt fin! Köp en tub Polywatch och putsa upp glaset och lämna den till Farfars Klocka eller annan duktig urmakare. Vi har även en del hemmapulare på forumet som är grymma på att fixa klockor!
    Sen smackar du på ett nytt band på den! Jag skulle nog rekommendera ett i brun ödla.

Pictor och J.B.E.ZORG gillar detta.
  3. J.B.E.ZORG
    Trådstartare

J.B.E.ZORG Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Tack för svar! Jag har en tub autosol hemma. Har testat att gnugga på glaset, men tycker inte att det händer så mycket. Har läst om våtslippapper, men inte testat detta ännu, kan det vara nåt?. Hur kommer man i kontakt med hemmafixarna? jag är ny på forumet. Annars låter ju Farfars klockor som ett bra alternativ också. Har inte bestämt mig för band än, men brun ödla kan säkert passa :)

4. Psykel

Psykel Tie Fighter pilot

Är det djupare repor i glaset så krävs det lite tryck och gnuggande i några minuter.
    Hemmafixare kan du komma i kontakt med i forumdelen "Hemslöjd, modd och fix". @rogart-63 är en erkänt duktig hemmafixare, bland andra.

J.B.E.ZORG gillar detta.
  5. J.B.E.ZORG
    Trådstartare

J.B.E.ZORG Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    stort tack!

Psykel gillar detta.
  6. ConElPueblo

ConElPueblo Rebel soldier

Autosol burde virke, jeg anvender selv Brasso :)

J.B.E.ZORG gillar detta.
  7. J.B.E.ZORG
    Trådstartare

J.B.E.ZORG Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Slipade med våtslippapper och gnuggade sen med autosol. Det blev stor skillnad! 20170223_202928.jpg

virlir, Aurum, albinh och 8 andra gillar detta.
  8. Psykel

Psykel Tie Fighter pilot

Det där blev ju grymt bra!

J.B.E.ZORG gillar detta.
  9. Martin Lovasz

Martin Lovasz X-Wing Pilot

Från:
    Göteborg
    Tack och lov finns mängder med skrotade guldautomater så urverk och delar finns att få tag i

J.B.E.ZORG gillar detta.
  10. J.B.E.ZORG
    Trådstartare

J.B.E.ZORG Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Det låter ju lovande! Är riktigt sugen på att få se den tickandes på armen nu!