• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Eterna-matic. Nytt pris 2015-09-14

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Tillfälle att förvärva en ovanlig Eterna-Matic i mycket fint skick.
1949 släppte Eterna den första automatiska herrklockan med kullagrad rotor (året innan släppte man ett damur). Klockan som är till salu har serienummer som placerar den någonstans 1949 – 50 vilket gör att man på goda grunder kan anta att det är en av de första. Jag har kommit fram till att klockan har cal. 1237UT eller UC, se http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?12&ranfft&&2uswk.
Diametern är 34 mm utan krona och den är 10 mm hög. Originalkrona med den nya Eternaloggan som symboliserar kullager.

När jag köpte klockan gick den visserligen bra, men kronan var trög och glaset sprucket så den lämnades in för service och glasbyte. Kvitto finns på detta.

En intressant detalj är att baklocket är graverat ”PÅ 80-ÅRSDAGEN, 3/9 1959” vilket medför att den har legat hos urmakaren ca 10 år innan någon köpte den. Av skicket att döma så har inte heller jubilaren använt klockan särskilt mycket. Den är i vart fall inte polerad. Se nedan på de skarpa avfasningarna på bandhornen och glasringen samt den vertikala slipningen av boettkanten.

Pris ̶3̶8̶0̶0̶kr. 3400kr. inklusive frakt med postens gröna.
Retur inom tre dagar oavsett anledning. Klockan ska då vara i samma skick som när den lämnade mig.

Vacker och jämt patinerad urtavla.
DSC01496.JPG

DSC01495.JPG

Ej polerad
DSC01499.JPG

DSC01498.JPG

Urverket
DSC01504.JPG
DSC01503.JPG
DSC01502.JPG

Baklock
DSC01501.JPG
 
Senast ändrad:
Topp