• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett år på klocksnack, och en paketöppning.

kay75

Omega
Det började med en oskyldig fråga på ett cykelforum:

"Postat av: Singular (Dölj användarens inlägg)
Datum: den 31a augusti, 2014

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon entusiast-sida med köp-o-sälj
> kanske? Skulle kännas tryggare, tror jag.

Regga dig på klocksnack.se - och förlora dig på riktigt."

Jag var på jakt efter en "snyggklocka" att använda på ett bröllop. Jag ägde just då bara en Nixon och en Festina med massa orange på tavlan, och den sista kunde jag inte ens hitta. Jag läste massor, tyckte jag då, och slog till på en Longines Heritage Conquest från Uret.se. Leveranstiden var typ 40 dagar och under tiden jag väntade kunde jag inte sluta surfa klockor. Så jag råkade slå till på en Omega Genéve på Blocket. Och så en möglig ryss på Tradera. Dessutom en fantastisk Bulova Snorkel här på KS. Det ramlade in klockor, jag visste inte riktigt varför. När Longinesen till slut dök upp någon vecka innan bröllopet klickade vi inte, efter alla nytillskott (som iofs inte var några dasslock) kändes den för liten. Så jag traderade hem ett fickur med kedja. Fick knacka igång det några gånger under bröllopet, men jag var nöjd.

Dags för lite bilder, för att hålla uppe intresset!

IMG_3162.JPG


Efter bröllopet blev det mer klockaffärer. Min första Seiko, en Speedmaster, mögeldykare, en G-Shock, en titan-beater, mfl. Det blev lite hetsigt där ett tag, klocklådan blev överfull.

IMG_3163.JPG


Jag behövde en plan.
1) Håll igen på antalet. Jag är inte (ännu) en samlare, jag vill använda alla mina klockor. Min klocklåda med tio platser får vara max, tillsvidare.
2) De där riktigt häftiga klockorna kommer aldrig komma inom ekonomiskt räckhåll om jag spontanköper allt jag har råd med för tillfället. Sista halvåret har jag bara köpt tre klockor, och sålt fyra (se punkt 1).
3) Försök bestämma mig för vad jag vill ha, och håll fast vid det tills jag har pengarna. Det har gått sisådär, som ni snart kommer få se.

IMG_3164.JPG


Vad vill jag helst ha? En omöjlig fråga att svara på, speciellt så här i början på klockintresset. Man behöver säkert kunskap och erfarenhet för att kunna göra kvalificerade gissningar åt det hållet. Men man måste ju börja någonstans. En radhustrippel kanske kan vara en bra start? Jag har ju redan Speedyn. Fast jag har ju inte ännu fastnat för Suben, och en Panna känns kanske mer lockande än en Reverso i dagsläget. Som ni märker är det ju "the usual suspects" som är på tapeten... Explorer I får man ju inte glömma!

IMG_3165.JPG


Jag bor långt från ära och berömmelse och klockbutiker. Har vid arbetsresor hunnit smita in någon snabb sväng för att titta på Rolex och prova Breitling. Här ute i bushen ser jag mest gamla Datejusts och... SMP. SMP är ju rätt schysst. Kanske ska börja där då? En klassiker. Så kan jag skaffa mer kunskap och erfarenhet innan jag slår till på någon av de ovan nämnda.

IMG_3166.JPG


Fast ärligt talat tycker jag länken ser förskräcklig ut. Och de där skelettvisarna vet jag inte heller om jag gillar. Fast kör jag på en Quartsare kan jag ju alltid prova för en billig peng.

IMG_3167.JPG


Ja, och sen började jag surfa C24 och strax var det inte längre Quarts eller "billigt" eller den blå SMP:n jag tänkte från början.

IMG_3174.JPG


Omega Seamaster Pro
Ref: 2254.5000
Verk: Omega 1120 COSC
PR: 44h
Glas: Safir
WR: 300m
Boett: 41mm diameter, stål, "Helium relief valve"
Tavla: Svart vågmönster, svärdvisare, Superluminova på index och visare
Länk: 20/18mm, dykförlängning, finjustering med halvlänk
Mitt exemplar är från -04 och har säkert polerats någon gång. Servicehistorik är (än så länge) okänd.

IMG_3176.JPG


Jag ska inte ens försöka bidra med något nytt angående SMP:n, jag vet att jag inte vet mycket. Men några nyckelårtal slänger jag med för sakens skull.
1948: Den första Seamastern presenteras av Omega. Lagom till företagets 100 års jubileum.
1988: Första generationen av Seamaster Pro. Wr 200m. Lollipop-visare.
1993: Tredje generationen, "James Bond". Wr 300m. HRV. Karakteristisk länk.
2000: Femte generationen, "yours truly". Ny tavla. Speedmaster-länk.

IMG_3178.JPG


Första intrycket är bra! Jag gillar hur klockan ser ut och hur den sitter på armen. Jag verkar ha träffat rätt med länk-justeringen direkt. Jag kanske återkommer med en recension vad det lider.

Jag vill passa på att tacka er som har läst så här långt. Jag hoppas att ni haft lite nöje av min korta beskrivning av mitt första år som klocknörd. Kanske är ni några som känner igen resan, kanske är ni några som är i färd att påbörja den. Jag återkommer i framtiden med en paketöppning av den där Rolexen/Reverson/Pannan. Eller vad det nu blir. ;)

Tack KS för att ni tillhandahåller min nya lekstuga!

/Fredrik
grattis! rolig läsning också!
 
Grattis till en fin klocka.

SMP har alltid legat och lurat i bakgrunden hos mig. Kompisen köpte en för eoner sedan, långt innan jag ens fått ett intresse för klockor. Den är väl den första "riktiga" klockan jag stötte på. Den är rätt långt ner på min vill-ha-lista men den är dock med.

Kul!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en klassiker!! Jag har en själv och det var min första "finklocka" och även om det ramlat in några rolex efter det så får den fortfarande mycket handledstid. (Funkar dessutom utmärkt på både nato och gummi)
image.jpeg
 

Freddie L

Panerai
Vad kul att så många likear och kommenterar, jag blir riktigt glad! Tack så mycket allihopa!

Kan i vanliga fall inte använda klocka på arbetet, men idag gick jag på mässan. SMP'n på hela dagen! Otroligt bekväm, känner att den är på armen men stör inte i något läge. Och diskret snygg är den också, gillar speciellt hur vågmönstret "poppar upp" i visst ljus! Det här blir bra!
 
Topp