Laddar...
Nymansur

Ett digitalt och säkert garanti certifikat - är detta nytt/smart/säkert?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rivalen, 16 januari 2020.

1. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Silver

Nicbex och KenKun gillar detta.
  2. HSK

HSK Guld

Om det går att verifiera och man faktiskt använder blockchain så är det absolut mer säkert än ett simpelt plastkort. Det går så klart att fejka serienumret på klockan för att stämma överens med ett giltigt cert men att kunna verifiera det på egen hand är ett steg i rätt riktning.

Rivalen gillar detta.
  3. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Silver

@HSK Kan du förklara blockchain?

4. Nicbex

Nicbex Guld

Innovativt, jag gillar't! Reducerar ju utan tvekan möjligheten att sälja kopior. Klockan kan möjligen vara fejk med kopierat serienummer men den scamen kan ju åtminstone Max göras en gång.

5. burner

burner Titan

Jag gillar att utvecklingen går framåt oavsett val av teknik. Om det inte går att förlora eller förfalska ett cert kommer det göra det betydligt svårare att sälja en stulen klocka vilket känns som den största fördelen.

6. HSK

HSK Guld

Jag är knappast expert på ämnet och någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar men som jag förstått det handlar det om att informationen är hårt krypterad och i praktiken omöjlig att förfalska. Man kan t.ex. programmera ett digitalt cert med en unik s.k. hash vilket gör att endast det äkta certet går att verifiera mot tillverkarens databas.

Det hindrar som sagt inte att man tillverkar en piratkopia med matchande serienummer men det går i alla fall att verifiera certets äkthet snabbt och smidigt med 100% säkerhet. Eftersom certet i praktiken är omöjlig att förfalska så kan man då även vara relativt säker på att klockan är äkta om man nu inte har lyckats komma över ett cert på olagligt vis, exempelvis stöld, och skapat en matchande piratkopia men det är väldigt omständligt och tidskrävande. Eftersom det är digitalt kan man dessutom uppdatera informationen i realtid om man t.ex. skulle få klockan stulen och då spärra certet. Det öppnar även för möjligheten att lagra information om service osv.

Rivalen och Mikaell gillar detta.
  7. burner

burner Titan

JAg är inte heller någon expert men har viss kunskap i hur det fungerar. Det finns många bra videor på t.ex. youtube som förklarar det.

Istället för att informationen är krypterad handlar snarare om att information är uppdelad i block som är kopplade till varandra i en kedja. Information i kedjan kan inte ändras utan man kan bara lägga till information genom att lägga till nya block i slutet av kedjan. Blocken kopplas på ett sätt som gör att man kan verifiera att information i kedjan inte ändrats utan bara lagts till. Tekniken används för t.ex. bitcoin. Det möjliggör att informationen kan distibueras på många olika ställen på ett säkert sätt.

Det skulle alltså beroende på hur tekniken används kunna innebära att tillverkaren inte behövde någon databas med cert utan att vem som hells kan ha informationen. Detta är så klart en grov förenkling.

Rivalen och HSK gillar detta.
  8. Smeden

Smeden Tantal Friends Of KS

Från:
    Östersund
    Det viktiga i sammanhanget är redan skrivna förklaringar, plus en extra fakta: att det handlar om ett nätverk av datorer som ska vara överens om vad som är "sant" i blockkejan. Nätverket är den del av blockkedjetekniken (när det gäller blockkedjor som används som kryptovalutor) som ersätter en enskild centralbank, och därmed decentraliserar frågan om "trust"/tillit.

Har inte läst vad Ulysse gjort här, men så länge som tilliten inte är decentraliserad finns det andra tekniker än blockkedjor som åtstadkommer lika bra säkerhet.

_robban, Rivalen och burner gillar detta.
  9. burner

burner Titan

Ska bli spännande att se hur det blir i vilket fall och om andra tillverkare hakar på. Det kan ju finnas en del andra incitament i en teknisk lösning som t.ex. bättre insikt i gråhandel. Skulle ett cert kunna knytas till en ägare och ägarbyten kunde spåras skulle det bli lite andra spelregler. Nu spekulerar jag dock bara om framtiden utan att veta några detaljer om hur Ulysse lösning skulle se ut.

Rivalen och dräpdrulle gillar detta.
  10. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Silver

Ju fler åsikter jag hör om detta så tror jag fler märken kommer att följa UN. Om med exakt samma teknik - är för okunnig för att tycka till om tekniken - men det finns tydligen alternativ rent tekniskt. Intressant att följa och vore gott ifall det höjer säkerheten runt handel med våra kära klockor.

Hittade detta https://smartify.se/blogg/hur-fungerar-blockchain/

burner gillar detta.
Mollstedt