• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett jävla velande

Depp-Erik

Cartier
Hej på er, nu ska jag gråta ut här en stund så får vi se om nån orkar svara :p

Tänkte att jag skulle köpa mig en klocka i våras, var bombsäker på att det var en Omega Seamaster GMT 2234.50 som gällde. Sen bytte jag sommarjobb och insåg att det innebar ett stort inkomstbortfall så planen las på is. Samtidigt tornade Speedmaster mark II 145.014 upp som ett intressant alternativ. Efter att ha bytt mål till denna fick jag höra av en urmakare att "Omega har gjort två stora snedsteg, det är Speedy mark II och reduced, de urverken är typ crap". Sökandet började igen och nyligen har suget varit en Speedy daydate 3250.50. MEN, under en resa nyligen så blev suget efter en GMT visare påtagligt samtidigt som det känns som att chronograf är the way to go.

Jag har insett 2 saker, jag behöver input från andra och oavsett vad jag köper så lär jag sukta efter annat.

Så, till min fråga, Fins den ultimata chronografen? Alltså med GMT visare och daydate funktion i prisklass upp till 20K, beggad, av ett märke som är flippbart utan påtaglig förlust. Då jag antar att svaret är nej så undrar jag vilken kompromiss ni skulle gjort.

Slänger in lite bilder som jag helt utan samvetskval stulit på internet.

Började här alltså, 2234.50
a%CC%8Amega-jpg.202865

Nästa stopp, 145.014
img61171389.jpg

Senaste, 3520.50
img57229983.jpg
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Hej på er, nu ska jag gråta ut här en stund så får vi se om nån orkar svara :p

Tänkte att jag skulle köpa mig en klocka i våras, var bombsäker på att det var en Omega Seamaster GMT 2234.50 som gällde. Sen bytte jag sommarjobb och insåg att det innebar ett stort inkomstbortfall så planen las på is. Samtidigt tornade Speedmaster mark II 145.014 upp som ett intressant alternativ. Efter att ha bytt mål till denna fick jag höra av en urmakare att "Omega har gjort två stora snedsteg, det är Speedy mark II och reduced, de urverken är typ crap". Sökandet började igen och nyligen har suget varit en Speedy daydate 3250.50. MEN, under en resa nyligen så blev suget efter en GMT visare påtagligt samtidigt som det känns som att chronograf är the way to go.

Jag har insett 2 saker, jag behöver input från andra och oavsett vad jag köper så lär jag sukta efter annat.

Så, till min fråga, Fins den ultimata chronografen? Alltså med GMT visare och daydate funktion i prisklass upp till 20K, beggad, av ett märke som är flippbart utan påtaglig förlust. Då jag antar att svaret är nej så undrar jag vilken kompromiss ni skulle gjort.

Slänger in lite bilder som jag helt utan samvetskval stulit på internet.

Började här alltså, 2234.50
a%CC%8Amega-jpg.202865

Nästa stopp, 145.014
img61171389.jpg

Senaste, 3520.50
img57229983.jpg
Först och främst så förstår jag dig precis. Personligen har jag alltid varit svag för Seamaster GMT:n, rikligt med lume + GMT-visare känns spontant rätt trevligt. Tror den är hyfsat flippbar också.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej på er, nu ska jag gråta ut här en stund så får vi se om nån orkar svara :p

Tänkte att jag skulle köpa mig en klocka i våras, var bombsäker på att det var en Omega Seamaster GMT 2234.50 som gällde. Sen bytte jag sommarjobb och insåg att det innebar ett stort inkomstbortfall så planen las på is. Samtidigt tornade Speedmaster mark II 145.014 upp som ett intressant alternativ. Efter att ha bytt mål till denna fick jag höra av en urmakare att "Omega har gjort två stora snedsteg, det är Speedy mark II och reduced, de urverken är typ crap". Sökandet började igen och nyligen har suget varit en Speedy daydate 3250.50. MEN, under en resa nyligen så blev suget efter en GMT visare påtagligt samtidigt som det känns som att chronograf är the way to go.

Jag har insett 2 saker, jag behöver input från andra och oavsett vad jag köper så lär jag sukta efter annat.

Så, till min fråga, Fins den ultimata chronografen? Alltså med GMT visare och daydate funktion i prisklass upp till 20K, beggad, av ett märke som är flippbart utan påtaglig förlust. Då jag antar att svaret är nej så undrar jag vilken kompromiss ni skulle gjort.

Slänger in lite bilder som jag helt utan samvetskval stulit på internet.

Började här alltså, 2234.50
a%CC%8Amega-jpg.202865

Nästa stopp, 145.014
img61171389.jpg

Senaste, 3520.50
img57229983.jpg
Mark II hade samma urverk som föregående Speedmaster, cal 861, så där är ingen skillnad. Men din urmakare kanske inte gillade Mark II-boetten;)
 

MånsT

Rolex
Jag tycker du ska köpa det du vill ha. Vill du ha en MkII så köp det istället för att lyssna på denna urmakaren till 100%.

Övriga alternativ jag kommer på är från Oris och Longines. Förstnämnda har inte dagsvisning men att veta vilken veckodag det är kanske inte är prio 1. Prismässigt är jag osäker på bägge men upp till 25k kanske (rätta gärna mig om jag har fel).

Oris Big Crown ProPilot Chrono GMT

ori-1913.jpg


Longines Master Complication

L2.673.4.78.3-longines.jpg
 

Josef B

Bestraffaren
Jag tycker du ska köpa det du vill ha. Vill du ha en MkII så köp det istället för att lyssna på denna urmakaren till 100%.

Övriga alternativ jag kommer på är från Oris och Longines. Förstnämnda har inte dagsvisning men att veta vilken veckodag det är kanske inte är prio 1. Prismässigt är jag osäker på bägge men upp till 25k kanske (rätta gärna mig om jag har fel).

Oris Big Crown ProPilot Chrono GMT

ori-1913.jpg


Longines Master Complication

L2.673.4.78.3-longines.jpg
Longinesen är trevlig och för dem pengarna och alla komplikationer som man får, är det klart prisvärt. Och snygg.
 

Depp-Erik

Cartier
Mark II hade samma urverk som föregående Speedmaster, cal 861, så där är ingen skillnad. Men din urmakare kanske inte gillade Mark II-boetten;)
Jag googlade lite då i våras och kan inte minnas att jag läste något om att det skulle varit ett kass urverk, så det kan ju vara att det var någon annan aspekt han inte gillade.
 

Depp-Erik

Cartier
Jag tycker du ska köpa det du vill ha. Vill du ha en MkII så köp det istället för att lyssna på denna urmakaren till 100%.

Övriga alternativ jag kommer på är från Oris och Longines. Förstnämnda har inte dagsvisning men att veta vilken veckodag det är kanske inte är prio 1. Prismässigt är jag osäker på bägge men upp till 25k kanske (rätta gärna mig om jag har fel).

Oris Big Crown ProPilot Chrono GMT

ori-1913.jpg


Longines Master Complication

L2.673.4.78.3-longines.jpg
Orisen var ju inte helt fel, Longinesen verkar inte ha GMT funktionen, verkar bara vara en 24h visning, men den är rätt snygg å andra sidan. Ska kolla upp dessa, tack för tipsen!

Samtidigt som du har rätt i att man ska köpa det man spontant vill ha så är ju lite research aldrig fel :)
 

MånsT

Rolex
Orisen var ju inte helt fel, Longinesen verkar inte ha GMT funktionen, verkar bara vara en 24h visning, men den är rätt snygg å andra sidan. Ska kolla upp dessa, tack för tipsen!

Samtidigt som du har rätt i att man ska köpa det man spontant vill ha så är ju lite research aldrig fel :)
Precis, Oris offrar dagsvisningen och Longines GMT-visning. Absolut inte fel, det är det forumet är till för!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Sinn har flera olika kronografer som åtminstone har andra tidszon och datum, t ex 757:
IMG_1279.JPG

Jag trivdes annars bra med min 2234:a, med en sån och en vintagekrono så är man hemma!
 

Depp-Erik

Cartier
Sinn har flera olika kronografer som åtminstone har andra tidszon och datum, t ex 757:
IMG_1279.JPG

Jag trivdes annars bra med min 2234:a, med en sån och en vintagekrono så är man hemma!
Kollade lite som hastigast på deras hemsida och Sinn har ju många fräscha Chronografer, många på forumet verkar ju gilla Sinn också. Tack för tipset! :)

Kul att du haft en 2234.50, var det något med den som du inte gillade?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Kör på mark , fina klockor som i mitt tycke är lågt värderade. Kolla alla mark modeller.
 
Det stämmer att det är den gamla mark II som jag kikat på. Du som är grym på Omega @Undersköterskan ... Har du någon input på cal. 861? Är det bra grejer?

Urverket är en legend med ett historiskt arv som är smått makalöst; Omega har varit kloka som låtit det vara i det närmaste oförändrat genom årtiondena och numera tillverkas det av Breguet exklusivt för Omegas räkning. Mk II är riktigt fina grejer, som @Ako skriver är dom lågt värderade så man får mycket klocka för pengarna. Här är min gamla tillverkad år 1970.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_0804.jpg
 

mattias92

Breitling
Hej på er, nu ska jag gråta ut här en stund så får vi se om nån orkar svara :p

Tänkte att jag skulle köpa mig en klocka i våras, var bombsäker på att det var en Omega Seamaster GMT 2234.50 som gällde. Sen bytte jag sommarjobb och insåg att det innebar ett stort inkomstbortfall så planen las på is. Samtidigt tornade Speedmaster mark II 145.014 upp som ett intressant alternativ. Efter att ha bytt mål till denna fick jag höra av en urmakare att "Omega har gjort två stora snedsteg, det är Speedy mark II och reduced, de urverken är typ crap". Sökandet började igen och nyligen har suget varit en Speedy daydate 3250.50. MEN, under en resa nyligen så blev suget efter en GMT visare påtagligt samtidigt som det känns som att chronograf är the way to go.

Jag har insett 2 saker, jag behöver input från andra och oavsett vad jag köper så lär jag sukta efter annat.

Så, till min fråga, Fins den ultimata chronografen? Alltså med GMT visare och daydate funktion i prisklass upp till 20K, beggad, av ett märke som är flippbart utan påtaglig förlust. Då jag antar att svaret är nej så undrar jag vilken kompromiss ni skulle gjort.

Slänger in lite bilder som jag helt utan samvetskval stulit på internet.

Började här alltså, 2234.50
a%CC%8Amega-jpg.202865

Nästa stopp, 145.014
img61171389.jpg

Senaste, 3520.50
img57229983.jpg
Är i samma resa, är faktist på jakt efter den senaste du nämnade, lite OT om någon säljer :)
 

Depp-Erik

Cartier
Urverket är en legend med ett historiskt arv som är smått makalöst; Omega har varit kloka som låtit det vara i det närmaste oförändrat genom årtiondena och numera tillverkas det av Breguet exklusivt för Omegas räkning. Mk II är riktigt fina grejer, som @Ako skriver är dom lågt värderade så man får mycket klocka för pengarna. Här är min gamla tillverkad år 1970.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_0804.jpg
Tusen tack ska du ha @Undersköterskan, kul att du alltid levererar när det gäller Omega, det glädjer en gammal Växjö-bo :)

Så cal 861 tillverkas alltså fortfarande? Vilka klockor sitter de i idag? Har de uppdaterats med co-axial escapement också?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Såg idag att flera av Sinns chronografer är 20 ATM vattensäkra också, det är ju en egenskap värd att notera!!
Ja, sinn ger mycket teknik per krona. Har haft ezm3 och u1 och kvaliteten är bra, även om verken är enkla.

Jag gillade smp gmtn överlag. Störde mig lite på att vridningen är blank istället för borstad som på andra smps, och så avsaknaden av finjustering i låset. Annars en fin allroundklocka, extra plus för att den saknar he-ventil.
 
De versioner som tillverkas idag är kaliber 1861 och 1863 där den senare piffats upp lite estetiskt och bl.a har delrinbroms i metall; urverken tillverkas av Breguet endast för Omega (detta då Lemania numera införlivats i Breguet). Urverket bygger i grunden på ett urverk som utvecklades gemensamt av Omega och Lemania mitt under det andra världskriget och presenterades år 1942 - ett fantastiskt kronografverk med kolumnhjul som år 1946 också försågs med stötskydd och bättre motståndskraft mot magnetism. När Speedmaster Pro presenterades år 1957 valde Omega klokt nog urverket i sin nya racingkronograf (som tolv år senare och för all framtid skulle komma att bli mer förknippad med människans framsteg i rymden) som fick benämningen kaliber 321 med en arbetstakt av 18000 halvsvängar per timme. År 1968 fick det en lätt bearbetning (och kolumnhjulet plockades bort i syfte att göra urverket enklare och billigare i produktion) och kaliber 861 var därmed född, arbetstempot skruvades också upp till 21600 halvsvängar per timme. Omega bytte sedermera benämning till kaliber 1861 (i mitten på 90-talet, tror jag) som en följd av att urverken då började rhodiumpläteras.

I grunden vilar alltså urverket på teknologi från 40-talet och har endast förändrats i mycket små steg sedan dess, med den största förändringen då kaliber 321 blev 861. Omega har en önskan om att bibehålla kontinuiteten så ett högre arbetstempo, eller implementering av co-axial gång, känns uteslutet. Däremot finge man ju gärna gå tillbaka till kolumnhjul för styrning av kronografens start- och stoppfunktion vilket ju ursprungligen också var fallet avseende kaliber 321, men även detta känns osannolikt. Kaliber 861/1861 är ett robust och slitstarkt urverk byggt för att hålla i evighet (svårigheten att komma över reservdelar till kaliber 321 är dock ett växande bekymmer för de allra tidigaste Speedysarna; dessa urverk var bara i produktion år 1957-68/69 så numerären är långt mindre än för kaliber 861/1861) och Omega/Lemania-konstruktionen har använts också av Vacheron Constantin och även Patek Philippe (PP kaliber 5070) som bas för egna konstruktioner.

Sedan är det ju ett av de allra vackraste urverken man kan tänka sig också, särskilt då kaliber 1863, lånad bild nedan.

omega-caliber-1863.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp