• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett kort besök på Omegamuséet

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är inte detta Omegas gamla museum? Har för mig att de öppnade ett nytt 2019?
Jo, visst är det så

Jag har varit dit. Modernt, flashigt med löparbanor och 360 bio inne i en Speedy-boett. Betydligt större ytor, NASA-del, Bond-del mm. Kanske man tappat charmen från det gamla museet och det blivit lite väl mycket marketing över det men samma klockor som innan så det är absolut väl värt ett besök. En våning upp finns ett Swatch-museum med en OFANTLIG mängd sådana (om man är lagd åt det hållet).

Det var nu i Augusti. Hade inte material för ett eget reportage och ville liksom inte kapa den här tråden med något större inlägg.

Nytt är också en Omega-butik intill. Det är kul för dom har liksom ALLT. Man stöter ju inte direkt på en SMP i helguld här hemma. Men jag bad bara att få klämma på lite "billigare" grejer, sådant jag är intresserad av att faktiskt köpa.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jo, visst är det så

Jag har varit dit. Modernt, flashigt med löparbanor och 360 bio inne i en Speedy-boett. Betydligt större ytor, NASA-del, Bond-del mm. Kanske man tappat charmen från det gamla museet och det blivit lite väl mycket marketing över det men samma klockor som innan så det är absolut väl värt ett besök. En våning upp finns ett Swach-museum med en OFANTLIG mängd sådana (om man är lagd åt det hållet).

Det var nu i Augusti. Hade inte material för ett eget reportage och ville liksom inte kapa den här tråden med något större inlägg.

Nytt är också en Omega-butik intill. Det är kul för dom har liksom ALLT. Man stöter ju inte direkt på en SMP i helguld här hemma. Men jag bad att få klämma på lite billigare grejer, sådant jag är intresserad av att faktiskt köpa.
Tack! Blev ju inte mindre sugen nu....... :oops:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack! Blev ju inte mindre sugen nu....... :oops:
Det skall du vara också… kan spä på med lite mer kul i krokarna. Bodde i Neûchatel som är väldigt trevligt och fint. Åkte till vingård utanför och köpte Pinot Noir. Fin bergstur på småvägar till Le Locle som har ett förtjusande klockmuseum (klockor, få armbandsur) och så köper man ost i en by på vägen. Jurabergen är fint helt enkelt. Vägen dit från Bayern gick via Schaffhausen så blev en snabbis in på IWCs museum också. Men Omegas är överlägset bättre!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det skall du vara också… kan spä på med lite mer kul i krokarna. Bodde i Neûchatel som är väldigt trevligt och fint. Åkte till vingård utanför och köpte Pinot Noir. Fin bergstur på småvägar till Le Locle som har ett förtjusande klockmuseum (klockor, få armbandsur) och så köper man ost i en by på vägen. Jurabergen är fint helt enkelt. Vägen dit från Bayern gick via Schaffhausen så blev en snabbis in på IWCs museum också. Men Omegas är överlägset bättre!
Tack bra inspiration till nästa sommar!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jo, skulle också säga att vi trodde (lurad av videon) av museet huserar i den där stora ”trälarven” men så är det alltså inte. Där huserar Swatch. Museet ligger i ett modernt, nytt vanligt hus intill deras huvudentre.
 

Roos56

Breitling
Tack för att ni delar med er av nytt och gammalt gällande muséet, det får bli en tur dit i sommar med tillhörande besök på vingårdar :-=
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Intressant reportage och rolig läsning!! Skulle vara kul att få chansen att besöka museet en vacker dag, du gav en bra idé om atmosfären och vad man kan förvänta sig. Fanns det ingen Apollo 11 monter?
 

kriegela

Breitling
Hej alla. Jag var inblandad i planeringen av Omegas nya fabrik i Biel i tre år, mellan 2012 och 2015. Den ritades av Arkitekten: Shigeru Ban och består till stora delar av en trä-stomme. I projektområde ingick även den nya Swatch HQ och nya Omega musset. O1 Fabriken hade ett robot-styrd centrallager. På två plan skulle ETA flytta in. Det är definitivt värt ett besök!
 
Topp