• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ett mått på handledsnärvaro, Wrist Presence Index (WPI eller NA-index).

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag upptäckte ett mått på handledsnärvaro häromkvällen när jag inte kunde somna… Wrist Presence Index (WPI, …eller NA-index om jag får bestämma).... Jag säger ”upptäckte” och inte ”uppfann” för det har funnits där rakt framför näsan på oss hela tiden… Beräkningen av WPI är enklast tänkbara, ni har sett den…

bredd x lug-to-lug x tjocklek/1000,

tex för en fyrsiffersub som är 40mm x 48mm x 12mm blir WPI = 23.

Jag har funderat på andra sätt att vikta olika mått på en klocka, kanske skulle tjocklek spela mindre roll, eller ta hänsyn till fyrkantiga klockor, men landat i att det enkla är nog det sköna i det här fallet…

I min egen samling har jag klockor jag trivs med att bära med WPI på allt mellan 9.7 på min lilla WW2 Goldsmiths & Silversmiths och 34(!) på min SPMC300 special. Gillar båda jättemycket, men för olika tillfällen…

WPI för några vanliga klockor
1731767100966.png

Enheten är ju roligt nog cm3 – given fråga på nästa GTG - hur många kubik är din klocka på???

Vilka WPI är i din sweetspot eller inom ditt acceptabla intervall?

IMG_7795.jpg

Senast ändrad:
Nice mått, jag får Explorer 36 till 17,8, vilket för mig är sweet spot för ”dressklockor”. För dykare får jag 19-20 till sweet spot, där min BB54 landar på 19. Jag har dock rätt smala handleder så 20 är ”max” överlag för mig.

Roligt mått!

Kul tråd! Här är min minsta klocka. TAG Heuer Carrera Date @ 36 × 42 × 10 mm. WPI: 15. Ofta glömmer jag bort att jag har den på mig eftersom länken är så skön och bandhornen är nedåtböjda, vilket gör att den sitter väldigt nära handleden.

1000013163.jpg

Femtonkubikare är ju en klassisk skön vardagsstorlek, din TH Carrera Date är ju ett perfekt modernt exempel. Rolex Airking 5500 är ju ett annat exempel som klockar in (sic!) på typ exakt 15 kubik. (34x40x11,5)

airking 34.jpg
airking 34 2.jpg

Senast ändrad:
5,8 för denna. Väldans litet! Tank Large borde landa på nästan exakt samma tror jag
1000000704.jpg
fyrkantiga är ju ett problem med bara "bredd x längd x tjocklek",, man kanske borde mäta diagonalen istället för bredd tvärs över för att få bättre mått på faktisk "wrist presence"

dvs "diagonal x lug-to-lug x tjocklek"? ...vad blir det då?

edit:

Tank large:
bredd x längd x tjocklek
25,5 x 33,7 x 6,6 = 5,7 cm2

diagonal x längd x tjocklek
34,0 x 33,7 x 6,6 = 7,8 cm2

1732630830777.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp