Jag upptäckte ett mått på handledsnärvaro häromkvällen när jag inte kunde somna… Wrist Presence Index (WPI, …eller NA-index om jag får bestämma).... Jag säger ”upptäckte” och inte ”uppfann” för det har funnits där rakt framför näsan på oss hela tiden… Beräkningen av WPI är enklast tänkbara, ni har sett den…
bredd x lug-to-lug x tjocklek/1000,
tex för en fyrsiffersub som är 40mm x 48mm x 12mm blir WPI = 23.
Jag har funderat på andra sätt att vikta olika mått på en klocka, kanske skulle tjocklek spela mindre roll, eller ta hänsyn till fyrkantiga klockor, men landat i att det enkla är nog det sköna i det här fallet…
I min egen samling har jag klockor jag trivs med att bära med WPI på allt mellan 9.7 på min lilla WW2 Goldsmiths & Silversmiths och 34(!) på min SPMC300 special. Gillar båda jättemycket, men för olika tillfällen…
WPI för några vanliga klockor
Enheten är ju roligt nog cm3 – given fråga på nästa GTG - hur många kubik är din klocka på???
Vilka WPI är i din sweetspot eller inom ditt acceptabla intervall?
bredd x lug-to-lug x tjocklek/1000,
tex för en fyrsiffersub som är 40mm x 48mm x 12mm blir WPI = 23.
Jag har funderat på andra sätt att vikta olika mått på en klocka, kanske skulle tjocklek spela mindre roll, eller ta hänsyn till fyrkantiga klockor, men landat i att det enkla är nog det sköna i det här fallet…
I min egen samling har jag klockor jag trivs med att bära med WPI på allt mellan 9.7 på min lilla WW2 Goldsmiths & Silversmiths och 34(!) på min SPMC300 special. Gillar båda jättemycket, men för olika tillfällen…
WPI för några vanliga klockor
Enheten är ju roligt nog cm3 – given fråga på nästa GTG - hur många kubik är din klocka på???
Vilka WPI är i din sweetspot eller inom ditt acceptabla intervall?
Senast ändrad: