• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ett par snabba frågor om datum/tid

Richard1987

Silver
Hej!
Vet inte vart jag skulle lägga mina frågor så skapade en tråd, fritt fram att hänvisa mig rätt om det redan finns en tråd för allmänna frågor :) För många kanske detta är väldigt självklara saker men ändå....

Har ett par frågor om klockor generellt men tänker specifikt på min Certina DS2 från 60 talet som är none hacking och non quickset gällande datum. Vet att datummekanismen sitter runt kl 23:00...är det skadligt för klockan att man drar minutvisaren över tolvslaget och sen tillbaka til ca 23:00 och över 12 slaget igen...för att på så vis skynda på byte av datum? Undrar också om/hur skadligt det är att hålla tillbakasekundvisaren genom att stanna den med hjälp av kronan (typ snurra kronan liiite bakåt så att sekundvisaren stannar) om man vill sätta tiden precist?

Har inte vågar laborera utan har vridit en miljon varv för att sätta datumet och låter sekunderna gå lite fel :)

Hej!
Vet inte vart jag skulle lägga mina frågor så skapade en tråd, fritt fram att hänvisa mig rätt om det redan finns en tråd för allmänna frågor :) För många kanske detta är väldigt självklara saker men ändå....

Har ett par frågor om klockor generellt men tänker specifikt på min Certina DS2 från 60 talet som är none hacking och non quickset gällande datum. Vet att datummekanismen sitter runt kl 23:00...är det skadligt för klockan att man drar minutvisaren över tolvslaget och sen tillbaka til ca 23:00 och över 12 slaget igen...för att på så vis skynda på byte av datum? Undrar också om/hur skadligt det är att hålla tillbakasekundvisaren genom att stanna den med hjälp av kronan (typ snurra kronan liiite bakåt så att sekundvisaren stannar) om man vill sätta tiden precist?

Har inte vågar laborera utan har vridit en miljon varv för att sätta datumet och låter sekunderna gå lite fel :)
Jag tror att det finns lite olika bud på att vrida tillbaka över 12 men jag brukade göra så förut. Fram till i vintras då jag vred av datumfjäder (?) på en Certina Bristol 195 och fick skicka iväg på reparation. Jag har även fått tips av forumprofil som skruvar klockor att undvika just det.

Vad gäller att hålla tillbaka kronan för att synka sekunder så har jag inget bra svar.

Editor: https://klocksnack.se/threads/här-ställer-du-snabba-och-korta-klockrelaterade-frågor.29370/

Kan inte ge något säkert svar men Nomos anger att man skall vrida tillbaka över tolv för sin Beta kaliber (peseux 7001 modifierat med datum).

Tillbaka
Topp