• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett schysst "instegsur"?

sunkan

Omega
Tjenamors!

Efter att ha glidit runt här på forumet under radarn en längre tid för att suga in allmän info, tar jag nu steget ut ur dimman. Då, även om jag läst i var och varannan tråd alltid känns bättre att kunna ventilera sina egna tankar ibland. :)

Som vanligt har gått lite upp och ner med vad jag skulle vilja ha och vad det går kosta. Det som började med nån tusenlapp och ett kvartsur har vid skrivande stund runt hamnat runt 9000SEK och automatiskt, Glycine Combat SUB för att vara med exakt. Var tidigare inne på en Hydroconquest, men tycker denna ser schysstare ut samt lite smärtare. Problemet är att den inte finns i butik nånstans i krokarna.

Har även kikat på begagnat, men det ända som egentligen lockar mig i det stuket är ett Tudor submariner. Men har kommit fram till att jag vill köra på ett sprojlans!

SÅ, skulle detta kunna vara ett bra ur att börja med? Har tidigare bara kört kvarts och detta kommer jag även fortsätta med på jobbet t.ex. då reprisken etc är stor. Där gör min gamla g-shock mudman fortfarande ett kanonjobb!

Men har lite småfrågor som jag klurat lite på.

Hur stöttåligt är ett automatiskt ur? Klarar det av att jogga med, MTB, leka med hunden, boxas med. Ja ni förstår kanske vad jag är ute efter.

Vad går en service på ungefär om nått nu skulle gå sönder? Om man nu utgår ifrån att jag införskaffar mig en combat SUB.

Mvh. Johan
 

sunkan

Omega
När man boxas har man väl handskar på sig? Fast om du jobbar som dörrvakt kanske en breitling inte är fel...


Jo men stöten uteblir ju inte :) Har för mig jag läst det nånstans att det inte passar att ex. spela golf med ett automatiskt ur. Därför jag funderade! Fast man har ju iofs en handske på sig när man spelar golf också om jag går på din linje!

Och boxningen var mer ett exempel. Jag är en tanig filur utan nå planer på att fightas.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Bra klockkandidater! Jag är själv inne på de två modellerna, om jag inte kan bestämma mig får det kanske bli båda.:D Vilken Combat sub är du sugen på?
Angående din fråga så vet jag faktiskt inte riktigt hur stöttåliga automatare är, men jag brukar sporta med automatisk klocka på.
 

Snårtas

Rolex
Mån gamla Glycine Combat Sub ligger på K&S om den inte är såld. Mycket bra instegsur för bra pengar. Kan inte säga att jag har sprungit med den eftersom jag fortfarande rehabtränar efter diskbråcksoperation...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

sunkan

Omega
Bra klockkandidater! Jag är själv inne på de två modellerna, om jag inte kan bestämma mig får det kanske bli båda.:D Vilken Combat sub är du sugen på?
Angående din fråga så vet jag faktiskt inte riktigt hur stöttåliga automatare är, men jag brukar sporta med automatisk klocka på.


Kanon, var mest det jag fundera över. Att dom går att sporta med sen får man väl vara försiktig iaf.

Inte riktigt säker, låg en brun ute på köp och sälj såg jag. Men lutar åt någon av de svarta som det är nu. Känns som jag har större risk att tröttna på en färgglad. Stealthen är även väldigt nice tycker jag.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
För drygt två år sedan satt jag i liknande sits bara det att jag inte hade hört något om att stötar kunde vara dåligt för mekaniska klockor. Jag hamrade på och bankade som en toker med min gamla 7750-chrono och den påverkades ingenting annat än den gången en roddbåt trillade på den ^^ då fick den en ganska stor skråma på sidan :happyhappy:
 

sunkan

Omega
För drygt två år sedan satt jag i liknande sits bara det att jag inte hade hört något om att stötar kunde vara dåligt för mekaniska klockor. Jag hamrade på och bankade som en toker med min gamla 7750-chrono och den påverkades ingenting annat än den gången en roddbåt trillade på den ^^ då fick den en ganska stor skråma på sidan :happyhappy:

Skönt! Då stryker jag den funderingen nu :)
 

sunkan

Omega
Mån gamla Glycine Combat Sub ligger på K&S om den inte är såld. Mycket bra instegsur för bra pengar. Kan inte säga att jag har sprungit med den eftersom jag fortfarande rehabtränar efter diskbråcksoperation...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Är det den bruna måntro? Funderade på att testa den även då den ej var svart. Men saknade länk :(
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Är det den bruna måntro? Funderade på att testa den även då den ej var svart. Men saknade länk :(

Njae, den har jag knappt använt. Det var min archimede pilot chronograph
tel2zqW.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Skaffar du en glycine har du en mer medvetet och genomtänkt utvald förstaklocka än de flesta av oss! De är inte helt ovanliga på köp&sälj här, flera i tagit-av-plasten-och provat-skick verkar ha passerat om det kan vara acceptabelt. Har själv varit sugen på en golden eye som höstklocka, men som endaklocka skulle jag välja någon av de mer klassiska varianterna.
 

fredtiger

Cartier
Överväg begagnat så slipper du förlora pengar om intresset växer och du eventuellt vill byta upp dig. Visst, en Glycine Combat kan säkert ha utryme ändå men en del pengar som då ligger låsta. I övrigt ett utmärkt val av klocka IMHO!
 

sunkan

Omega
Överväg begagnat så slipper du förlora pengar om intresset växer och du eventuellt vill byta upp dig. Visst, en Glycine Combat kan säkert ha utryme ändå men en del pengar som då ligger låsta. I övrigt ett utmärkt val av klocka IMHO!

Kanske inte är en sån dum tanke. Blir till att lägga ett köpesinlägg!


Slår ett slag för Hamilton.
För 10 000 är det bara att välja och vraka i sortimentet (nästan ivarjefall).
http://www.hamiltonwatch.com/

min favorit i Hamiltonstallet:
http://www.ebay.co.uk/itm/hamilton-...h-H35756735-/290807718453?hash=item43b57da235


Faktiskt vart inne på dom där och kikat lite, vart inne på de flesta i prissegmentet skulle jag tro. Glycinen ligger dock i toppen :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har en Hydroconquest, och är helnöjd. Combat subban är även den mycket tilltalande. Samma urverk eta 2824. Kostar runt 3000 att helserva om man gör det på typ krons/nymans eller hos rob e. Jag köpte nytt, och förstår varför man vill göra så. Speciellt när det är ens första "riktiga" klocka.
MEN överväg beg igen, både Omega SMP o Breitling Colt automatic finns att finna beg i budget. Och då pratar vi en nivå till. Valet är ditt, och bara ditt.

Lycka till och välkommen!
 

JohanHLM

Rolex
Köp det som lockar mest och jag har svårt o se att du behöver oroa dig gällande stötar, vibrationer och skador såvida du inte är grovarbetare och dagligen kör borrhammare eller likvärdigt. Spelar du golf kan det dock vara idé att ta av klocka då pga. de hastiga rörelserna.
Vad det gäller val av klocka så har jag i en tidigare tråd lämnat min åsikt gällande Glycine Golden Eye men den tycker jag du ska strunta i och köra efter eget tycke o smak!
 

JayJay

Rolex
Glycine är ett alldeles utmärkt insteg tycker jag men för egen del hade jag då hellre gått på en lagunare eller airman då dessa är mer unika modeller för just Glycine. Ang service så kan du räkna med runt 3k vart femte år ungefär. Om ngt går sönder beror kostnaden helt och hållet på vad det är som pajjat.
Lycka till i sökandet och önskar du få fler förslag i prisklassen är det bara att hojta till.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
En redig automatare tål rätt mycket däng, men man behöver ju inte plåga den mer än nödvändigt.... Typ MTB downhill....

Gällande Glycine... De servar alt lagar man inte.... Man köper en till....
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Combat Sub Golden Eye är bra mycket snyggare i verkligheten än på bild.

Lycka till!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
jag spelade massor av golf med en omega seamaster planet ocean XL och det var inga som helst problem så jag upplever inte alls att det verket hade problem med stötar.
NsTvL2F.jpg
 
Topp