• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett sorterat köp/sälj

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Tjenare! Vet inte om jag lägger upp detta i "rätt" forum men vi kör!

Jag hade bara velat höra er andras åsikter om att ev kunna dela upp köp/sälj delen litegrann. Vet inte riktigt hur man ev skulle kunna gå tillväga men ett förslag från min sida hade varit att kanske dela upp klockor efter pris helt enkelt? Jag själv uppskattar alla sorters klockor men ibland så hade jag uppskattat om det fanns en mer sorterad tråd där man både kunde leta efter klockor under 10k/över 10k/över 50k osv.

Jag tycker för tillfället att det är så osorterat så att det blir jobbigt att leta bland det jag eventuellt siktat in mig på oavsett om det är en shysst seiko för 5k eller en ap för 300k.

Lite mer struktur hade jag i vart fall uppskattat, vad känner ni? Kanske detta är diskuterat redan eller inte går att lösa men värt att kolla. Tack för ett grymt forum överlag och trevlig helg! 😀
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det står ju i rubrikerna vad det är för klocka som säljs. Letar du AP så klickar du väl inte på G-Shock?

Jag ser inte problemet alls faktiskt. Det var ett problem när det gick 10 sidor annonser på 24hrs men så är det ju inte nu när dealers och tillbehör finns.
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Nej, visst kan jag med lätthet skrolla förbi en g-shock och har gjort det i några år nu om jag letde efter något annat. Däremot tycker bara jag att det hade vart en förbättring om man slapp se klockor i en viss prisklass oavsett om man letar något billigt eller dyrare. Just nu för tillfället tycker jag det kommer ut mycket lite billigare klockor och hade som sagt bara velat ha det lite mer renodlat. Men kanske bara är jag😀 trevlig kväll
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Jag har sett detta förslag innan, men det vore trevligt att kunna få köp&sälj med nya annonser först som default. Det rullar runt mycket skitklockor ingen vill ha, som man får skrolla igenom gång på gång.
 
Jag har sett detta förslag innan, men det vore trevligt att kunna få köp&sälj med nya annonser först som default. Det rullar runt mycket skitklockor ingen vill ha, som man får skrolla igenom gång på gång.

Nya eller uppdaterade annonser kommer först för mig. Minns inte att jag har ändrat sorteringen. Även om det inte är default (vilket brukar vara det vanligaste vid annonsering), är det ingen jättegrej att ändra
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nya eller uppdaterade annonser kommer först för mig. Minns inte att jag har ändrat sorteringen. Även om det inte är default (vilket brukar vara det vanligaste vid annonsering), är det ingen jättegrej att ändra
Jag tror att han syftade på annonser som sorteras på när de skapades. Nu (och har alltid varit) är det många gamla annonser som bumpas till leda för att säljaren har svårt att hitta köpare.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kan förstå tanken men att sortera efter skapande datum skulle omöjliggöra hela iden med att kunna bumpa sin annons.

Som köpare tycker jag att det kan vara rätt intressant att följa utvecklingen på en annons och det ger även en möjlighet att kunna ”slå till” om en klocka legat ute ett stund eller hamnar på ”rätt” pris nivå.

Som säljare gillar jag det nuvarande systemet och kan bumpa upp antingen om jag ändrar priset etc. Men även möjlighet att synas om det kommit in 200 annonser för samma G-shock efter min.

Däremot kanske en filter funktion på prisklass kunde förenkla(?). :)
 
Jag tror att han syftade på annonser som sorteras på när de skapades. Nu (och har alltid varit) är det många gamla annonser som bumpas till leda för att säljaren har svårt att hitta köpare.
Det är senast "uppdateringen" som gör att de hamnar överst igen. Fullt logiskt tycker jag, även om det kan i vissa fall blir tjatigt och att svårsålda objekt rullas om och om igen. Men jag personligen ser inget problem med det.

Enda jag saknar är priset som en egen post i översikten. Men för mig är det mer nice to än need to.
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Jag förstår att man kanske inte kan slippa klockorna som bumpats länge men tänker iaf att man kunde göra det lättare med en sortering. Säg att jag letar en bb58 från en privatperson, då hade det förenklat om jag kunde klicka på en flik som hette säg "klockor 10-50k" om man nu bara gör en sån grovsortering. Då slipper man ju iaf dem lite billigare klockorna som oftast tar mest plats på köp/sälj (inget fel). Enligt mig bara en förbättring i vart fall.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det är senast "uppdateringen" som gör att de hamnar överst igen. Fullt logiskt tycker jag, även om det kan i vissa fall blir tjatigt och att svårsålda objekt rullas om och om igen. Men jag personligen ser inget problem med det.

Enda jag saknar är priset som en egen post i översikten. Men för mig är det mer nice to än need to.

Det ÄR fullt logiskt. Men också något som gör det svårt att enkelt sålla ut nytt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kan förstå tanken men att sortera efter skapande datum skulle omöjliggöra hela iden med att kunna bumpa sin annons.

Som köpare tycker jag att det kan vara rätt intressant att följa utvecklingen på en annons och det ger även en möjlighet att kunna ”slå till” om en klocka legat ute ett stund eller hamnar på ”rätt” pris nivå.

Som säljare gillar jag det nuvarande systemet och kan bumpa upp antingen om jag ändrar priset etc. Men även möjlighet att synas om det kommit in 200 annonser för samma G-shock efter min.

Däremot kanske en filter funktion på prisklass kunde förenkla(?). :)
Vad är det negativa i att kunna få välja själv? Standardinställningen är att annonserna sorteras efter senaste aktivitet (dvs. skapande eller bump) men precis som tidigare går det att ändra så att man ser annonserna i kronologisk ordning. Enda skillnaden är att man med den nya forumversionen måste göra detta varje gång man besöker forumdelen genom att gå in i menyerna och ändra sorteringen istället för att bara kunna klicka på en knapp (osäker på om inställningen sparades mellan besöken på den förra plattformen men har fått för mig att det var så?). Det ena behöver inte utesluta det andra och det är bara trevligt med större valfrihet om du frågar mig.
Jag förstår att man kanske inte kan slippa klockorna som bumpats länge men tänker iaf att man kunde göra det lättare med en sortering. Säg att jag letar en bb58 från en privatperson, då hade det förenklat om jag kunde klicka på en flik som hette säg "klockor 10-50k" om man nu bara gör en sån grovsortering. Då slipper man ju iaf dem lite billigare klockorna som oftast tar mest plats på köp/sälj (inget fel). Enligt mig bara en förbättring i vart fall.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man skulle få ut av en sådan funktion. Om man nu t.ex. är ute efter en Tudor så är det väl bättre att söka på just det istället för att filtrera ut 8000 annonser i samma prisklass? Även om man inte vet vad man vill ha så blir det i alla fall ett extremt trubbigt verktyg då du ändå kommer att få fram tusentals och åter tusentals annonser som inte är i närheten av det du söker (annat än prismässigt förstås).

En trevlig funktion hade varit någon typ av taggar för egenskaper så t.ex. tooligt, dress osv. men nackdelen med den typen av funktioner (liksom priset) är att de flesta inte förstår sig på det, anger saker och ting i fel format osv. vilket gör det svårt att få till en vettig funktionalitet i praktiken. Det skulle också göra det omöjligt att sälja fler än ett objekt per annons och bygger på att folk uppdaterar prisfältet i samband med prisjusteringar vilket få verkar göra.

Det ÄR fullt logiskt. Men också något som gör det svårt att enkelt sålla ut nytt.
Det går att ändra sorteringen men tyvärr sparas inte inställningen mellan besöken. 🙁
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det går att ändra sorteringen men tyvärr sparas inte inställningen mellan besöken. 🙁
Kan instämma med att det vore bra om inställningarna per användare kunde sparas. Så länge som inställningar och layout är per användare ser jag egentligen bara nytta. Men allmänna ändringar och inställningar tror jag bara blir värre eftersom alla har olika preferenser.
 
Det ÄR fullt logiskt. Men också något som gör det svårt att enkelt sålla ut nytt.

Personligen stör jag mig inte nämnvärt över att annonser bumpas. Är nog där vi har våra skillnaden :)

Men däremot tror jag att en typ av formulär för att lägga ut en annons hade gjort underverk. Om man använder statiska fält, går de att använda för tex filtrering.
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Vad är det negativa i att kunna få välja själv? Standardinställningen är att annonserna sorteras efter senaste aktivitet (dvs. skapande eller bump) men precis som tidigare går det att ändra så att man ser annonserna i kronologisk ordning. Enda skillnaden är att man med den nya forumversionen måste göra detta varje gång man besöker forumdelen genom att gå in i menyerna och ändra sorteringen istället för att bara kunna klicka på en knapp (osäker på om inställningen sparades mellan besöken på den förra plattformen men har fått för mig att det var så?). Det ena behöver inte utesluta det andra och det är bara trevligt med större valfrihet om du frågar mig.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man skulle få ut av en sådan funktion. Om man nu t.ex. är ute efter en Tudor så är det väl bättre att söka på just det istället för att filtrera ut 8000 annonser i samma prisklass? Även om man inte vet vad man vill ha så blir det i alla fall ett extremt trubbigt verktyg då du ändå kommer att få fram tusentals och åter tusentals annonser som inte är i närheten av det du söker (annat än prismässigt förstås).

En trevlig funktion hade varit någon typ av taggar för egenskaper så t.ex. tooligt, dress osv. men nackdelen med den typen av funktioner (liksom priset) är att de flesta inte förstår sig på det, anger saker och ting i fel format osv. vilket gör det svårt att få till en vettig funktionalitet i praktiken. Det skulle också göra det omöjligt att sälja fler än ett objekt per annons och bygger på att folk uppdaterar prisfältet i samband med prisjusteringar vilket få verkar göra.

Det går att ändra sorteringen men tyvärr sparas inte inställningen mellan besöken.

Vad är det negativa i att kunna få välja själv? Standardinställningen är att annonserna sorteras efter senaste aktivitet (dvs. skapande eller bump) men precis som tidigare går det att ändra så att man ser annonserna i kronologisk ordning. Enda skillnaden är att man med den nya forumversionen måste göra detta varje gång man besöker forumdelen genom att gå in i menyerna och ändra sorteringen istället för att bara kunna klicka på en knapp (osäker på om inställningen sparades mellan besöken på den förra plattformen men har fått för mig att det var så?). Det ena behöver inte utesluta det andra och det är bara trevligt med större valfrihet om du frågar mig.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man skulle få ut av en sådan funktion. Om man nu t.ex. är ute efter en Tudor så är det väl bättre att söka på just det istället för att filtrera ut 8000 annonser i samma prisklass? Även om man inte vet vad man vill ha så blir det i alla fall ett extremt trubbigt verktyg då du ändå kommer att få fram tusentals och åter tusentals annonser som inte är i närheten av det du söker (annat än prismässigt förstås).

En trevlig funktion hade varit någon typ av taggar för egenskaper så t.ex. tooligt, dress osv. men nackdelen med den typen av funktioner (liksom priset) är att de flesta inte förstår sig på det, anger saker och ting i fel format osv. vilket gör det svårt att få till en vettig funktionalitet i praktiken. Det skulle också göra det omöjligt att sälja fler än ett objekt per annons och bygger på att folk uppdaterar prisfältet i samband med prisjusteringar vilket få verkar göra.

Det går att ändra sorteringen men tyvärr sparas inte inställningen mellan besöken. 🙁
Det jag menar är bara att jag personligen tycker att det hade vart skönt att bara scrolla igenom olika marknader. Visst kan jag söka på bb58 om jag är ute efter en sån specifikt. Det är inte så att jag tycker det är dåligt nu men jag hade bara tyckt det var skönt om man visste att jag bara tittar på klockor i det prisspannet jag är sugen på.

I vissa fall så missar man ju något med då man bara scrollar förbi. Hade vart lättare att ha koll på marknaden om man filtrerade lite. Som jag nämnt innan, visst ett i-landsproblem men skönt att sortera lite.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Går det inte att ha funktionen att vid 3 bump, flyttas annonsen till osäljbart. Då skulle prissättningen bli bra från början.
Tycker också man måste ha en acceptans för att inte alla klockor är 114060, en del är mer udda fåglar där det kan ta tid att matcha köpare/säljare på en liten marknad som Sverige/KS fast att priset är hyggligt ok satt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Givna kategorier:

  • Repiga och trasiga skitklockor aka "vintage"
  • Ointressanta Seikos
  • Meh medelsegment
  • Överprissatta skrytollar
  • Finklockor ingen har råd med
 
Topp