• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett vändbart armbandsur från Specialites Horlogeres

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hmmm, vänta nu tänker nog den misstänksamme och uppmärksamme läsaren. Något känns bekant? Försöker Aurum vilseleda oss igen med dåliga titlar? Precis så är det, men vi börjar med en känd historia.

Indien var på på 1930-talet en intressant koloni med mycket pengar och engelsk kultur. Hästpolo, precis den historien är det ja, var mycket populärt med 170 lag/klubbar. Sporten var starkt kopplad till överklassen och bland dessa var armbandsuret en mycket modern och het accessoar som man givetsvis skulle bära på hästen. Detta medförde att en del ur fick sätta livet till, eller iaf glasen på dessa då safirglaset inte användes än. Syntetisk safir var uppfunnen men det var först 1932 JLC utrustade sina Reversos och DuoPlan med safirglas:

The person responsible for the patrimony of our Manufacture informed us that we do not have any official source of information to confirm this fact. However, we can attest that in 1932, the Reverso and the Duoplan were among the first watches to be equipped with sapphire crystal.

Enligt historien skall då en ej namngiven polospelare ha utmanat Cesar De Trey år 1930 att tillverka ett ur som klarade den tuffa sporten. Cesar De Trey ska i sin tur ha anlitat en fransk ingenjör, Alfred Chauvot, för att tillverka ett sportur för ändamålet. Den 4e mars 1931 ansökte Alfred Chauvot om ett patent för ev flippbar klocka.

Reverso+patent+and+drawings.jpg


31e juli 1931 övertog Cesar De Trey patentet och den 31e december ingick Cesar De Trey och Jacques David LeCoultre ett samarbete och startade bolaget Specialites Horlogeres. År 1933 säljer sedan Cesar De Trey patentet till Specialites Horlogeres och bolaget blir sedan Jaeger LeCoultre 1937.

Så med andra ord blev Reverson först JLC Reverso 1937. Första generationens Reverso hade inte ens ett formverk från JLC, eller rättare sagt Specialites Horlogeres, då de inte hade ett lämpligt. Därför köpte man in verk från Tavannes och satte in i den nya klockan. Då JLC inte var JLC så stod det endast Reverso på urtavlan. Den första generationens boett är även en millimeter kortare är de senare, dvs 37 x 23 mm stora. Sedan fortsätter historien men jag tycker vi stannar här, för jag lyckades inte hitta en nyare klocka...

Min har ett av de allra lägsta boettnummer jag sett, 5556, och verkar vara från 1932 fast den personliga gravyren säger 1933. Min tavla saknar helt tryck så man kan förmoda att den blivit tvättad nån gång under sitt liv men samtidigt är den väldigt tidig och den har patina. Många Reversos man ser är ommålade eller har nya tavlor. Då denna typ av tavlor har upphöjda index och minutskala går de utmärkt att emaljera, vilket jag misstänker att många av de färgglada man ser på nätet är. Tyvärr har jag ingen trevlig gravyr på baksidans sköld, det hade varit pricken över i:et. Verket är då ett Tavannes kaliber 064 och ska vara nyservat.

img_0041-jpg.409186

img_0046-jpg.409188
img_0047-jpg.409189

img_0048-jpg.409190

img_0050-jpg.409191

img_0052-jpg.409193

img_0054-jpg.409195

img_0061-jpg.409197

Ovan ser ni Reverson med den dubbelt så dyra DuoPlan med inhouseverk och safirglas. Nämnvärt är att den heter Jaeger...
img_0077-jpg.409198


Annars har jag inte mycket mer att säga, helt enkelt ett Specialites Horlogeres-ur med Tavannesverk framtaget för folk i Indien. Inget märkvärdigt, bara 85 år gammalt sportur.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
.
 

Bilagor

  • IMG_0041.JPG
    IMG_0041.JPG
    120.4 KB · Visningar: 902
  • IMG_0046.JPG
    IMG_0046.JPG
    123.6 KB · Visningar: 890
  • IMG_0047.JPG
    IMG_0047.JPG
    172.3 KB · Visningar: 895
  • IMG_0054.JPG
    IMG_0054.JPG
    112.8 KB · Visningar: 1,346
  • IMG_0064.JPG
    IMG_0064.JPG
    76.3 KB · Visningar: 132
  • IMG_0061.JPG
    IMG_0061.JPG
    94.4 KB · Visningar: 1,389
  • IMG_0077.JPG
    IMG_0077.JPG
    129.2 KB · Visningar: 1,224
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fy fasiken vad bra! Så fint att den inte är ommålad, funkar klockrent tvättad! Det sjuka är att jag låg vaken igår och funderade på om man skulle chansa och få IWCn rengjord och letade vara tvättad utan tryck om det skulle försvinna.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
'...flipbar klocka...' hehe!

Fantastisk. Och jag lärde mig som vanligt något nytt. Har ett latent sug efter en Reverso av någon anledning och det där är en av de allra vackraste tavel-/visar- kombinationerna. Och gravyren lyfter allt ytterligare. Mycket bra klocka helt enkelt!

...när kom de första Reversona i guld?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Boom! En av KS toppklockor alla kategorier!!! Grattis! :):):)
Varit avundsjuk på din länge och letat halvhjärtat i ett par år innan det... Är din en millimeter kortare?
'...flipbar klocka...' hehe!

Fantastisk. Och jag lärde mig som vanligt något nytt. Har ett latent sug efter en Reverso av någon anledning och det där är en av de allra vackraste tavel-/visar- kombinationerna. Och gravyren lyfter allt ytterligare. Mycket bra klocka helt enkelt!

...när kom de första Reversona i guld?
Vet inte riktigt när de kom i guld, det finns ju gammelreversos i guld men är inte bra på att datera dem. De gjordes väl iofs inte under så många år. Verkar som min kom från Canada så det är en julklapp 1933!
Hårigaste Reverson jag sett, patinan i kombination med de koola siffrorna i index och de grymma visarna ger en riktigt vass helhet!
Är det en illusion av bilderna eller är den mer kompakt tack vare det minimalt kortare caset (jmfr andra Reversos)?
Grym klocka @Aurum , well done:)
Tack! Tror det är bandhornen som är kortare än de senare, men har inte kollar upp det.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Hmmm, vänta nu tänker nog den misstänksamme och uppmärksamme läsaren. Något känns bekant? Försöker Aurum vilseleda oss igen med dåliga titlar? Precis så är det, men vi börjar med en känd historia.





img_0041-jpg.409186




img_0054-jpg.409195


Ovan ser ni Reverson med den dubbelt så dyra DuoPlan med inhouseverk och safirglas. Nämnvärt är att den heter Jaeger...
img_0077-jpg.409198


Annars har jag inte mycket mer att säga, helt enkelt ett Specialites Horlogeres-ur med Tavannesverk framtaget för folk i Indien. Inget märkvärdigt, bara 85 år gammalt sportur.
Tack som tusan! Härlig klocka underbar historia och välskrivet samt fina bilder. Vilken fin patina och vilket underbart skick ändå, trots så många år på nacken! Tack!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack som tusan! Härlig klocka underbar historia och välskrivet samt fina bilder. Vilken fin patina och vilket underbart skick ändå, trots så många år på nacken! Tack!
Funderade länge på din vitguldare och hade jag köpt den hade jag inte ropat in denna, tror jag... Tillfälligheter!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hmmm, vänta nu tänker nog den misstänksamme och uppmärksamme läsaren. Något känns bekant? Försöker Aurum vilseleda oss igen med dåliga titlar? Precis så är det, men vi börjar med en känd historia.

Indien var på på 1930-talet en intressant koloni med mycket pengar och engelsk kultur. Hästpolo, precis den historien är det ja, var mycket populärt med 170 lag/klubbar. Sporten var starkt kopplad till överklassen och bland dessa var armbandsuret en mycket modern och het accessoar som man givetsvis skulle bära på hästen. Detta medförde att en del ur fick sätta livet till, eller iaf glasen på dessa då safirglaset inte användes än. Syntetisk safir var uppfunnen men det var först 1932 JLC utrustade sina Reversos och DuoPlan med safirglas:

The person responsible for the patrimony of our Manufacture informed us that we do not have any official source of information to confirm this fact. However, we can attest that in 1932, the Reverso and the Duoplan were among the first watches to be equipped with sapphire crystal.

Enligt historien skall då en ej namngiven polospelare ha utmanat Cesar De Trey år 1930 att tillverka ett ur som klarade den tuffa sporten. Cesar De Trey ska i sin tur ha anlitat en fransk ingenjör, Alfred Chauvot, för att tillverka ett sportur för ändamålet. Den 4e mars 1931 ansökte Alfred Chauvot om ett patent för ev flippbar klocka.

Reverso+patent+and+drawings.jpg


31e juli 1931 övertog Cesar De Trey patentet och den 31e december ingick Cesar De Trey och Jacques David LeCoultre ett samarbete och startade bolaget Specialites Horlogeres. År 1933 säljer sedan Cesar De Trey patentet till Specialites Horlogeres och bolaget blir sedan Jaeger LeCoultre 1937.

Så med andra ord blev Reverson först JLC Reverso 1937. Första generationens Reverso hade inte ens ett formverk från JLC, eller rättare sagt Specialites Horlogeres, då de inte hade ett lämpligt. Därför köpte man in verk från Tavannes och satte in i den nya klockan. Då JLC inte var JLC så stod det endast Reverso på urtavlan. Den första generationens boett är även en millimeter kortare är de senare, dvs 37 x 23 mm stora. Sedan fortsätter historien men jag tycker vi stannar här, för jag lyckades inte hitta en nyare klocka...

Min har ett av de allra lägsta boettnummer jag sett, 5556, och verkar vara från 1932 fast den personliga gravyren säger 1933. Min tavla saknar helt tryck så man kan förmoda att den blivit tvättad nån gång under sitt liv men samtidigt är den väldigt tidig och den har patina. Många Reversos man ser är ommålade eller har nya tavlor. Då denna typ av tavlor har upphöjda index och minutskala går de utmärkt att emaljera, vilket jag misstänker att många av de färgglada man ser på nätet är. Tyvärr har jag ingen trevlig gravyr på baksidans sköld, det hade varit pricken över i:et. Verket är då ett Tavannes kaliber 064 och ska vara nyservat.

img_0041-jpg.409186

img_0046-jpg.409188
img_0047-jpg.409189

img_0048-jpg.409190

img_0050-jpg.409191

img_0052-jpg.409193

img_0054-jpg.409195

img_0061-jpg.409197

Ovan ser ni Reverson med den dubbelt så dyra DuoPlan med inhouseverk och safirglas. Nämnvärt är att den heter Jaeger...
img_0077-jpg.409198


Annars har jag inte mycket mer att säga, helt enkelt ett Specialites Horlogeres-ur med Tavannesverk framtaget för folk i Indien. Inget märkvärdigt, bara 85 år gammalt sportur.
Fy F_N va kul! Tack för att du delar med dig och jag förstår att du vill dela! Nu vet vi alla var skåpet ska stå! Vilken pjäs alltså!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hade ingen sökning på reverso bara på jlc, jaeger och lecoultre så den hade jag missat. Men tack för att den månadslönen gick till något överflödigt... Den månadslönen var iofs vettigare än den som gick till ett fabriksnytt ur ett par dagar innan...
De bästa klockorna hittar man inte på sökningar...alla har sökningar;) Glad att jag kunde hjälpa dig bränna en månadslön...kan komma på värre saker att bränna en månadslön på;)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Funderade länge på din vitguldare och hade jag köpt den hade jag inte ropat in denna, tror jag... Tillfälligheter!
Skit då....:bawling: ;) Nu går gumman och sliter på den, i väntan på att hennes ur blir färdiga hos Rob...så det är väl bara att putsa om den, innan den skall ut på försäljning igen.... Den är också fin, men saknar din klockas underbart häftiga patina!:)
IMG_3793.JPG
 
Topp