• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Eu-företag på Chrono24 kan de sälja utan moms till privatpersoner?

kitco

Basic
Har kollat lite på chrono24 och hittade en klocka jag vill ha. Företaget som säljer finns i Spanien. I dennes produktbeskrivning finns det en rad som gör mig lite fundersam det står "The prices of our watches are all net, that is, no VAT included. Vad exakt innebär detta? Betyder det att de säljer klockan utan 21% moms som spanien har på klockor, kan ett företag sälja momsfritt till privatpersoner och om jag köper hur ska tullen veta om momsen för denna klockan är betald eller inte eftersom de skickas från ett annat EU land? Någon som vet hur detta funkar? Frågan är om jag ska räkna med att betala 25%moms när jag får hem den, för då lönar det sig inte. Då kan jag lika gärna köpa den i Sverige.

Lite märkligt, inom EU är det handlaren som ska ta hand om momsen, säljer de över en viss summa till ett EU land ska de betala moms i det EU-landet, annars gäller landets regler för moms där klockan säljs ifrån, i detta fall 21%.

Annars kanske de menar att klockan inte momsas utan att Vinstmarginalbeskattning (VMB) gäller, detta gäller främst på begagnade varor men om säljaren i detta fallet exempelvis köpt in klockan ny från någon som redan betalat momsen på den så kan de köra VMB på försäljningen, då ingår ingen moms på kvittot utan säljaren betalar moms på den del av vinsten de gör på klockan istället. Det är så här i princip alla företag gör som säljer begagnat (klockor, bilar, osv).

Du kan ju fråga.

Alternativt menar de att om en kund köper klockan och är från EU lägger de på 21% moms ovanpå priset, hur man skulle göra det på C24 vet jag inte dock. Det är ju en global marknad så om någon utanför EU ska köpa klockan så ska ju ingen moms betalas inom EU.

Har kollat lite på chrono24 och hittade en klocka jag vill ha. Företaget som säljer finns i Spanien. I dennes produktbeskrivning finns det en rad som gör mig lite fundersam det står "The prices of our watches are all net, that is, no VAT included. Vad exakt innebär detta? Betyder det att de säljer klockan utan 21% moms som spanien har på klockor, kan ett företag sälja momsfritt till privatpersoner och om jag köper hur ska tullen veta om momsen för denna klockan är betald eller inte eftersom de skickas från ett annat EU land? Någon som vet hur detta funkar? Frågan är om jag ska räkna med att betala 25%moms när jag får hem den, för då lönar det sig inte. Då kan jag lika gärna köpa den i Sverige.
låter lite märkligt tycker jag...
En snabb googling gav detta svar

Momssatser och tullavgifter inom EU​

Om du handlar en klocka från ett annat EU-land kommer du aldrig att behöva betala någon tullavgift för den, däremot kan du bli tvungen att betala svensk moms. Grundregeln är att momssatsen utgår från det landet handlaren verkar i, och därför behöver du som köpare inte betala den svenska momssatsen.

Momsen kan vara lägre i en del EU-länder och eftersom du som kund betalar momsen på din vara, kan priset därför bli billigare. Men om handlaren säljer varor till Sverige för mer än 320 000 kronor per år, blir denne skyldig att se till så att du betalar svensk moms.

Dom kan ju knappast sälja till en privatperson utan moms om dom själva är momspliktiga?
Antingen inkluderar dom spansk moms, eller så åker du på svensk moms om jag förstår texten ovan rätt. Om 4% skillnad gör att du hellre handlar hemma så har du dit svar där

låter lite märkligt tycker jag...
En snabb googling gav detta svar

Momssatser och tullavgifter inom EU​

Om du handlar en klocka från ett annat EU-land kommer du aldrig att behöva betala någon tullavgift för den, däremot kan du bli tvungen att betala svensk moms. Grundregeln är att momssatsen utgår från det landet handlaren verkar i, och därför behöver du som köpare inte betala den svenska momssatsen.

Momsen kan vara lägre i en del EU-länder och eftersom du som kund betalar momsen på din vara, kan priset därför bli billigare. Men om handlaren säljer varor till Sverige för mer än 320 000 kronor per år, blir denne skyldig att se till så att du betalar svensk moms.

Dom kan ju knappast sälja till en privatperson utan moms om dom själva är momspliktiga?
Antingen inkluderar dom spansk moms, eller så åker du på svensk moms om jag förstår texten ovan rätt. Om 4% skillnad gör att du hellre handlar hemma så har du dit svar där
Om de säljer för mer än 320tkr per år till Sverige ska handlaren själva registrera sig för moms i Sverige och lägga på 25% istället för 21% vid försäljningstillfället. Allt detta ska handlaren ha koll på, du som privatperson ska inte behöva bry dig om någonting när du köper inom EU.

Om de säljer för mer än 320tkr per år till Sverige ska handlaren själva registrera sig för moms i Sverige och lägga på 25% istället för 21% vid försäljningstillfället. Allt detta ska handlaren ha koll på, du som privatperson ska inte behöva bry dig om någonting när du köper inom EU.
Lite så jag förstår det också, frågan är vad företaget menar med att priserna är utan moms, och varför de framhåller detta på en sida som ch24 där det är privatpersoner som är målgrupp?
*eller är det i själva verket inget företag utan en privat försäljare?

Lite så jag förstår det också, frågan är vad företaget menar med att priserna är utan moms, och varför de framhåller detta på en sida som ch24 där det är privatpersoner som är målgrupp?
Ja det låter mycket konstigt, har nu ställt frågan till säljaren angående detta. Får se när de återkommer med svar. Säljaren är ett företag.

Jo, det är alltid moms (vid köp från företag), både på nya och begagnade varor.

Det de menar är att de skriver ut sina priser utan moms.
Tekniskt sett är det moms, men på begagnade varor är det inte traditionell moms om 25% på hela grundpriset. En säljare kan dra traditionell moms om de vill det, men det vore korkat. Man använder vinstmarginalbeskattning och "momsar" en procentsats på den vinst man gör på produkten, denna moms redovisas inte till kund och är inte avdragsgill om ett annat företag skulle köpa produkten. Detta är som tidigare sagt vad alla som säljer begagnat gör, hur skulle annars exempelvis bilhandlare kunna erbjuda vettiga priser om man var tvungen att lägga på 25% moms på hela beloppet varje gång en bil säljs, som kanske säljs 5-6 gånger under bilens livslängd?

• Like
Reactions: LS
Tekniskt sett är det moms, men på begagnade varor är det inte traditionell moms om 25% på hela grundpriset. En säljare kan dra traditionell moms om de vill det, men det vore korkat. Man använder vinstmarginalbeskattning och "momsar" en procentsats på den vinst man gör på produkten, denna moms redovisas inte till kund och är inte avdragsgill om ett annat företag skulle köpa produkten. Detta är som tidigare sagt vad alla som säljer begagnat gör, hur skulle annars exempelvis bilhandlare kunna erbjuda vettiga priser om man var tvungen att lägga på 25% moms på hela beloppet varje gång en bil säljs, som kanske säljs 5-6 gånger under bilens livslängd?
This.

Var i Spanien i säljaren registrerad?

En tanke är i fall säljaren är baserad på Kanarieöarna som ligger inom EU och tillhör tullunionen men ingår inte i EU:s skatteområde. Detta innebär att du inte behöver betala någon tull för varor från dessa områden, men däremot moms.

Jo tack, jag vet hur moms funkar. Varor som nått en kund ska såklart redan vara momsade.

Ok - de är i Madrid. Klockan ska vara i fri omsättning inom EU. Det ska inte vara några konstigheter. Ibland händer att företag lämnar priser där momsen inte ingår (vanligast i B2B).

Som någon annan skrev tidigare tidigare i tråden - det är bara att fråga vad klockan landar på för pris inklusive moms så ska det inte vara några konstigheter.

Klockorna de säljer är inte nya.
Så antingen har införselavgifter betalats om de är nysålda utanför EU eller så har de smugglats in.

Min gissning är att det formuleras på det viset så att det är klargjort att TaxFree inte kan skrivas för de kunder som har nytta av det.

Sidan verkar påminna mycket om Uret.Se?

Jo tack, jag vet hur moms funkar. Varor som nått en kund ska såklart redan vara momsade.
Syftet med mitt inlägg var inte att kritisera dina kunskaper om hur moms fungerar utan att tillägga information som är viktig att förstå (för dem som läser tråden, inte nödvändigtvis dig) och som inte kom fram i ditt inlägg. En oanvänd klocka kan i momsperspektiv betraktas som begagnad om den redan blivit momsad en gång tidigare. bara för att varan är "unworn" behöver den inte momsas igen om så är fallet. Detta är också ett alternativ och något som dyker upp ofta hos gråhandeln på C24 då många inte är auktoriserade handlare.

Många annonser på C24 har undermåliga beskrivningar med halvdan engelska, TS @kitco bör helt enkelt ta kontakt med säljaren för att få saken tydliggjord. Oavsett vad så är det inom EU inte köparens ansvar (som privatperson) att ta hand om momsfrågor för det man köper, och godset går inte genom någon tull utan direkt in i landet och vidare till mottagaren. Så jag hade inte oroat mig så värst mycket. Så länge handlaren har bra recensioner och gärna ett gott rykte vad gäller att beskriva varorna korrekt så hade jag känt mig lugn.

Många annonser på C24 har undermåliga beskrivningar med halvdan engelska, TS @kitco bör helt enkelt ta kontakt med säljaren för att få saken tydliggjord. Oavsett vad så är det inom EU inte köparens ansvar (som privatperson) att ta hand om momsfrågor för det man köper, och godset går inte genom någon tull utan direkt in i landet och vidare till mottagaren. Så jag hade inte oroat mig så värst mycket. Så länge handlaren har bra recensioner och gärna ett gott rykte vad gäller att beskriva varorna korrekt så hade jag känt mig lugn.
Återkopplar när jag fått svar, tack för infot kslike

Tillbaka
Topp