• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

EU-time-watch?

Det sjuka är att flesta som tycker sig ha problem med omställningen sommar-/normaltid inte har några som helst problem att flyga mellan olika tidzoner.
Alltid bättre att röra sig västerut, men alltid dåligt att byta tid, både tidszon och sommar/ vintertid!
Har med min diabetes att göra. Önskar verkligen normaltid året om! :)

Det självklara är väl sommartid året om och samma i hela EU? Hur svårt skall det vara ... Finns det något skäl att vi inte vill ha en timmes ljus till på eftermiddagen på vintern? Den går ju ändå inte att utnyttja värst bra på morgonen. Borde vara en icke fråga men såg en omröstning just där som flesta ville ha vintertid året om ... Konstigt..

Det självklara är väl sommartid året om och samma i hela EU? Hur svårt skall det vara ... Finns det något skäl att vi inte vill ha en timmes ljus till på eftermiddagen på vintern? Den går ju ändå inte att utnyttja värst bra på morgonen. Borde vara en icke fråga men såg en omröstning just där som flesta ville ha vintertid året om ... Konstigt..
Det heter ju standardtid eller normaltid för en anledning.

Menar att vintertid heter väl standardtid i Sverige.
Sant. Jag tänker dock att om vi skulle bestämma oss för ständig sommartid så blir ju det "normaltid" istället. Nu såg jag iofs också nyligen en studie som sade att det vore nyttigare med mer ljus på morgonen vintertid så det finns kanske en anledning att köra vintertid (normaltid) istället för att byta till sommartid som ny normaltid. (Vilket jag tyckte verkar klart bäst men har kanske fel där om man skall tro det om vikten av ljus på morgonen under den mörka perioden.)

Sant. Jag tänker dock att om vi skulle bestämma oss för ständig sommartid så blir ju det "normaltid" istället. Nu såg jag iofs också nyligen en studie som sade att det vore nyttigare med mer ljus på morgonen vintertid så det finns kanske en anledning att köra vintertid (normaltid) istället för att byta till sommartid som ny normaltid. (Vilket jag tyckte verkar klart bäst men har kanske fel där om man skall tro det om vikten av ljus på morgonen under den mörka perioden.)
Alltså, jag är den som föredrar vinter före sommaren och inte har några problem med att det är mörkare. Så kan inte säga något om ljuset ;) men hur illa är det att slå om klockan varje halvår egentligen. Visst har jag inte haft lättast att somna dom senaste dagarna men om det handlar om sommartid kan jag inte precisera exakt men jag har inge större skada av att vi flyttar en timme framåt och bakåt. Men för att hålla lite på topic menar jag att varför ska inte klockan vara anpassad så att solen(ca) står rakt ovanför oss kl 12 på dagen?

Tillbaka
Topp