• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Evig keeper? Exitklocka?

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Tjena! Jag har grubblat lite över detta kring ifall det finns en såkallad exitklocka. En klocka som man skaffar och som sedan blir kvar i samlingen medan man slår sig ner med en känsla av att man är helt nöjd. Vad tror ni krävs för att uppnå detta? Är det ens möjligt att hitta en sådan?
Och vad är nackdelen respektive fördelarna med att vara flippare som klocksamlare?

Jag har betat av några klockor runt 25 k och en hel del kring 10k men oavsett har jag svårt att vara nöjd med det jag har. Vissa här på forumet verkar ju trots allt sitta still med det dem köper. Hur tänker ni som inte flippar så mycket? Jag avundas och imponeras av det!

IMG_1133.JPG

Detta är den klockan i min samling som har fått stanna längst, köpte den i april i år :)

Jag vill jättegärna höra hur ni tänker kring detta! Har ni hittat er exitklocka ännu? :D
Är detta något som ni vill uppnå?

Vet ej om det finns en tråd på samma ämne, isåfall ber jag om ursäkt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns inga exitklockor för klockintresserade. Har personligen rätt bra koll på vad jag gillar och därför köper jag sådant. Uret blir ju inte sämre med tiden så förstår inte varför man skulle flippa maniskt. Ett par år kan man ju iaf stå ut med ett ur.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Finns inga exitklockor för klockintresserade. Har personligen rätt bra koll på vad jag gillar och därför köper jag sådant. Uret blir ju inte sämre med tiden så förstår inte varför man skulle flippa maniskt. Ett par år kan man ju iaf stå ut med ett ur.
Nej men riktiga keepers finns det väl? Vad krävs av en sådan? Lite mer det som jag syftar på. Inte direkt en klocka som gör att man lämnar klockvärlden. Utryckte mig kanske lite fel :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej men riktiga keepers finns det väl? Vad krävs av en sådan? Lite mer det som jag syftar på. Inte direkt en klocka som gör att man lämnar klockvärlden. Utryckte mig kanske lite fel :)
Vet inte om det finns några eviga keepers om de inte har någon mycket speciellt proveniens. Föredrar ju äldre ur och där kan man alltid hitta något ex som är lite vassare. Men köper man första Reverson, en Bubbleback, en banantank från 1910-talet osv. sitter man på historiskt viktiga och fina ur som man inte tröttnar på eller behöver byta ut i det första taget. Är de lite svårersatta är det lättare att övertyga sig själv att behålla dem.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Jag förstår hur du tänker, men måste ett klockintresse bygga på att man säljer och köper? :) Detta är såklart personligt

Nej, så behöver det säkert inte vara, men jag tror att många är som jag.

För min del så spelar den ekonomiska aspekten en viss roll. Det måste flippas för att finansiera nya klockor. Jag kan gilla det jag säljer, men säljer för att jag tror att jag hittat något bättre eller bara för att det finns klockor jag vill äga/prova innan jag lämnar jordelivet :)

Men även om jag hade haft högvis med pengar så tror jag ändå inte att jag hade haft högvis med klockor... man tröttnar på grejerna, precis som med det mesta annat och då är det lika bra att sälja.
 
Senast ändrad:

Dt250

Rolex
Paneristi
Nja håller nog fast vid mina klockor gillar mer att de blir en del av ens liv och minnen.
Säljer aldrig min GMT som jag köpte ny efter avslutad utbildning, varit med mig sen 1992 och skulle inte släppa den ens för dubbla marknadsvärdet. Reverson som jag bytte till mig för 17 år sedan i Monaco mot en asful Bvulgari som dellikvid släpper jag inte heller. Årsklockan 1501 i roseguld i mint, nej inte den heller. Är väl en typ som hellre har kvar en säljer, kan bero på att det som sålts alltid ångras !
 
Nja håller nog fast vid mina klockor gillar mer att de blir en del av ens liv och minnen.
Säljer aldrig min GMT som jag köpte ny efter avslutad utbildning, varit med mig sen 1992 och skulle inte släppa den ens för dubbla marknadsvärdet. Reverson som jag bytte till mig för 17 år sedan i Monaco mot en asful Bvulgari som dellikvid släpper jag inte heller. Årsklockan 1501 i roseguld i mint, nej inte den heller. Är väl en typ som hellre har kvar en säljer, kan bero på att det som sålts alltid ångras !

Det är en klocka likt din gmt jag vill finna, något att åldras med och aldrig sälja.

Jag trodde SMPc va den klockan, men jag är osäker. Landar väl på en speedy eller sub i slutändan...
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Kanske är en ekonomisk fråga om man måste sälja en klocka för att köpa en ny.
Jo absolut, men det jag menade var att det finns lite olika personligheter har en bror som aldrig blir nöjd vill bara testa nytt och köpa annat och mer. Själv är jag mer den som njuter över det jag har och är rätt nöjd med både mina få klockor, bil och fru.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte sålt speciellt många klockor utan har de flesta kvar. Har väl nu kommit till en punkt där det börjar bli dags att byta upp mig till finare/ovanligare/äldre exemplar. Främst skicket som kommer styra mig, typ hellre en fin gammal Tudor än en sliten Rolex.
Exitwatch innebär i min tolkning den (enda) klocka som skulle köpas/behållas om intresset för klockor försvann och då skulle jag nog landa på en Rolex Explorer
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jo absolut, men det jag menade var att det finns lite olika personligheter har en bror som aldrig blir nöjd vill bara testa nytt och köpa annat och mer. Själv är jag mer den som njuter över det jag har och är rätt nöjd med både mina få klockor, bil och fru.
Grattis, önskar att jag själv kunde uppskatta mer vad jag har än det jag inte har
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Finns inga exitklockor för klockintresserade. Har personligen rätt bra koll på vad jag gillar och därför köper jag sådant. Uret blir ju inte sämre med tiden så förstår inte varför man skulle flippa maniskt. Ett par år kan man ju iaf stå ut med ett ur.
Mycket bra poäng och det känns som att du är väldigt mogen i ditt klockintresse, med tanke på de klockor du äger och den kunskap du sitter på. En annan är ju knappt torr bakom öronen och utforskar fortfarande vad man går igång på (i klocktermer), och med en rätt tajt budget men stor nyfikenhet kommer ju flippandet som ett oundvikligt fenomen. Jag ser det som ett sätt att utforska vad jag egentligen gillar för att sedan, inom de områdena, börja "settle down".
 
D

Deleted member 1154

Guest
Sålt av och taggat ner på mitt klockintresse, men nu kallar omgivningen konstant på mig att bli en OWG (One Watch Guy), vet dock inte vad det innebär... Vilken klocka är då det?

Såg tex. denna bil härom dan...

IMG_20170912_162321.jpg





Tror dock att min exit klocka blir min "entry-klocka" , känns så
Denna Oris ledde mig in på klock-nörd-intresset 2012
Och i och med att det var min första så säljer man ju den aldrig...
Denna blir då kvar för mig, OWG med denna kan faktiskt va ett realtistiskt mål för mig...


_MG_0705.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Oniel

Panerai
Tror inte heller exit-klockan existerar, iaf inte för mig. När du har köpt någon ny klocka så kan du vara jättenöjd men efter en tid kommer jag vilja ha något nytt eller en till klocka. Än så länge har jag inte flippat någon klocka men har gott i banorna.

Om jag måste välja exit klocka och då bli Owg så skulle jag säga en Sea-Dweller.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ångrar de flesta klockflrsäljningarna jag har gjort. När jag väl är sugen på att köpa en klocka så brukar jag fråga mig själv om jag tycker mer om den än de andra klockor som jag har och svaret brukar oftast bli nej. Så det var ett tag sedan jag köpte något. Försäljningar som jag ångrar är t ex Rolex Explorer, vintage Speedmaster och Heuer Carrera från 1965. Känns också surt att köpa tillbaka klockor som har stigit mycket i värde.

Vissa klockor sitter säkert pga affektion, t ex pappas klocka, födelsedagsklocka eller liknande.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte heller det finns EN exitklocka om man ska behålla klockintresset. Ska man göra exit, så spelar det ingen roll vilken klocka man har, man kan skippa klocka helt, ingen "behöver" en klocka. Däremot fantiserar jag om att man skulle kunna hitta 2 set-ups (2 x 5st), och var hyfsat lugn... ett tag :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Ångrar de flesta klockflrsäljningarna jag har gjort. När jag väl är sugen på att köpa en klocka så brukar jag fråga mig själv om jag tycker mer om den än de andra klockor som jag har och svaret brukar oftast bli nej. Så det var ett tag sedan jag köpte något. Försäljningar som jag ångrar är t ex Rolex Explorer, vintage Speedmaster och Heuer Carrera från 1965. Känns också surt att köpa tillbaka klockor som har stigit mycket i värde.

Vissa klockor sitter säkert pga affektion, t ex pappas klocka, födelsedagsklocka eller liknande.
Det är ju faktiskt ett klokt sätt att tänka. Jag tror att många (inklusive jag själv) ofta köper klockor utan att ens ha testat dem innan. Detta tror jag att jag bör sluta med, man kan ju trots allt testa de flesta klockor i butik ifall det ens är något att satsa på överhuvudtaget.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag omformulerar frågeställningen lite! Min tanke var inte att man skulle hitta en klocka som får en att lämna klockintresset, utan snarare än riktig keeper som gör att man känner sig nöjd och inte vill sälja för att man inte tror att man kan hitta något som är bättre.

Mycket av intresset för min del iallafall handlar ju om att lära mig och läsa om olika märken.

Skulle vara skönt att kunna ödsla mer tid åt sådant :).
 

Smulan

Rolex
Har också betat av ett större gäng klockor och har gett upp illusionen att sluta flippa. Dock har jag hittat en exitklocka som får stanna. För mig blev det den mest praktiska/användbara/sköna klockan. Så det är väl ens personliga preferenser som avgör vilken det blir. BTW så är min Breitling Aerospace EVO :) För att den alltid visar rätt tid. Tål att bada med. Tidtagning i köket. Har ett alarm som kan fungera för väckning. Lätt och skön på armen. Och en del annat kul :)
 
Topp