Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns en hel del evighetskalendrar i ex quartzutföranden (från ex Citizen, vill jag minnas). På rak arm tror jag att den minst svindyra "riktiga" är Montblanc.
Stämmer bra Wi ! Den är grymt schysst!![]()
Den är i och för sig också quartz, vilket inte verkar vara vad ts letar efter.
![]()
Även seiko har i kvartz, en del snygga, men inte alls lika imponerande som de mekaniska, såklart.
Har du referensen på den översta?
Jag gillar ju verkligen klockan i första posten - en extremt invecklad komplikation, men som bara visar siffran. Många andra kan inte behärska sig från att kasta in dag, datum och månfas samtidigt. Förståeligt, kanske, eftersom de är lätta om man ändå gör en perpetual, men inte alls lika elegant. Jag gillar också de som har tourbuillon men utan hålet i tavlan.
Den "vet" när månaden har färre dagar än 31, och byter till rätt datum...Kan någon förklara vad en evighetskalender är ?![]()
Kan någon förklara vad en evighetskalender är ?![]()
Tackar Camo00 och Cristian, så för denna "bekvämlighet" så betalar man ganska mycket?
Haha ja. Urverken blir väldigt avancerade. Hur komplext det är vet jag faktiskt inte men det finns forumprofiler som kan förklara det bättre än jag.
Ja jag fastnade för enkelheten. Skottår visas på baksidan om man nu vill se det.
Kan någon förklara vad en evighetskalender är ?![]()
Dom har säkert tänkt ut ett smart sätt, och det går säkert att googla fram... men hur ställer man in den om man inte ser månaden?Jag gillar ju verkligen klockan i första posten - en extremt invecklad komplikation, men som bara visar siffran. Många andra kan inte behärska sig från att kasta in dag, datum och månfas samtidigt. Förståeligt, kanske, eftersom de är lätta om man ändå gör en perpetual, men inte alls lika elegant. Jag gillar också de som har tourbuillon men utan hålet i tavlan.
Och just denna visar gångreserv och inte skottår - för förtydligandets skull...Just detta utförande gillar jag av någon anledning!
Har sett det på vissa klockor förut. Att man packar den full med mysiga komplikationer men behåller framsidan städad.
Då har man ju dessutom en riktigt anledning att spana in baksidan då och dåIstället för att bara glo som ett fån på det vackra urverket!
Den här pannan är väl inte det bästa exemplet, men får duga ändå
![]()
Bra förtydligande därOch just denna visar gångreserv och inte skottår - för förtydligandets skull...(För övrigt en bra lösning att ha PR på baksidan.)
Sitter faktiskt och letar efter just en sådan. +-20spy, 10 års batteritid och som sagt evighetskalender. Praktiskt är bara förnamnet.Har du referensen på den översta?