• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Evighetskalender - perpetual calendar

Cristian

Guld
2-Faktor
Hej!
Såg denna klocka med perpetual calendar på insta. Priset är lite saftigt :) Finns det några klockor med perpetual calendar till "överkomliga" priser? Finns det några perpetual calendars här på KS? Posta lite bilder please.

image.jpg

Finns en hel del evighetskalendrar i ex quartzutföranden (från ex Citizen, vill jag minnas). På rak arm tror jag att den minst svindyra "riktiga" är Montblanc.

Tack för tipsen. Det är egentligen de med mekaniska verk som intresserar mig. Finns det verkligen inte någon obskyr liten tillverkare som gör en 'billig' evighetskalender?

Jag gillar ju verkligen klockan i första posten - en extremt invecklad komplikation, men som bara visar siffran. Många andra kan inte behärska sig från att kasta in dag, datum och månfas samtidigt. Förståeligt, kanske, eftersom de är lätta om man ändå gör en perpetual, men inte alls lika elegant. Jag gillar också de som har tourbuillon men utan hålet i tavlan.

Jag gillar ju verkligen klockan i första posten - en extremt invecklad komplikation, men som bara visar siffran. Många andra kan inte behärska sig från att kasta in dag, datum och månfas samtidigt. Förståeligt, kanske, eftersom de är lätta om man ändå gör en perpetual, men inte alls lika elegant. Jag gillar också de som har tourbuillon men utan hålet i tavlan.

Ja jag fastnade för enkelheten. Skottår visas på baksidan om man nu vill se det.

Ja jag fastnade för enkelheten. Skottår visas på baksidan om man nu vill se det.

Just detta utförande gillar jag av någon anledning!
Har sett det på vissa klockor förut. Att man packar den full med mysiga komplikationer men behåller framsidan städad.
Då har man ju dessutom en riktigt anledning att spana in baksidan då och då :) Istället för att bara glo som ett fån på det vackra urverket!

Den här pannan är väl inte det bästa exemplet, men får duga ändå :D

Panerai+Luminor+Marina+3+Days+47mm+case+back.jpg

För att svara på det mekaniska lär Nirvel vara billigast (enligt liknande tråd på watchuseek) med ~$5500
Men så värst snygg var den ju inte.

ewiger.jpg

Etta lternativ kan ju vara en annual calendar (som är betydligt billigare, men inte tar hänsyn till skottår) eller en triple calendar (som visar dag och månad, men där datumet måste ställas efter varje 30 eller 28-dagarsmånad.

8701642930_9be2b0b1c0_b.jpg

junghans-meister-kalendar-steel_8200_album.jpg

Kan någon förklara vad en evighetskalender är ?:D

Som föregående sagt - en klocka som håller reda på vilken månad det är och justerar datumet automatiskt. En årskalender håller reda på om månaden har 30 eller 31 dagar, och behöver alltid ställas om den 31a mars. Evighetskalendern håller reda på februari och skott-år också. De riktigt avancerade har även koll på "specialarna" vid sekelskiften, där det inte är skottår, förutom när året är delbart med 400. En normal evighetskalender behöver alltså ställas var hundrade år, men det finns undantag.
Det som är lite intressant är ju att med en serviceintervall på 5 år, så kommer urmakaren behöva ställa klockan betydligt oftare än så...

Dom har säkert tänkt ut ett smart sätt, och det går säkert att googla fram... men hur ställer man in den om man inte ser månaden?

Just detta utförande gillar jag av någon anledning!
Har sett det på vissa klockor förut. Att man packar den full med mysiga komplikationer men behåller framsidan städad.
Då har man ju dessutom en riktigt anledning att spana in baksidan då och då :) Istället för att bara glo som ett fån på det vackra urverket!

Den här pannan är väl inte det bästa exemplet, men får duga ändå :D

Panerai+Luminor+Marina+3+Days+47mm+case+back.jpg
Och just denna visar gångreserv och inte skottår - för förtydligandets skull... :) (För övrigt en bra lösning att ha PR på baksidan.)

Och just denna visar gångreserv och inte skottår - för förtydligandets skull... :) (För övrigt en bra lösning att ha PR på baksidan.)
Bra förtydligande där

Var väl nån här på KS som köpte en panna med just denna komplikationen för lite sen.
Kanske kan dela med sig lite bilder i tråden om han läser här.

En sak jag har funderat på..
Måste man vara en OWG eller ha en winder med denna komplikation?
Om man har flera klockor och låter en perpetual ligga i en vecka eller längre så den stannar under några dagar så känns det som ett helsike att ställa in den när man vill använda den igen?
Eller är det lika enkelt som att ställa om datum?
En knapp för år, en för månad och en annan för dag?

Tillbaka
Topp