• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Exacta problem visare

fredrik!

Cartier
Fick min farfars gamla exacta poljot, 17 juveler, manuellt uppdragen.

Dock har jag stött på problemet att varken minut eller timvisaren rör sig, medan sekundvisaren tickar på otroligt fint. Värt att notera är att om jag slår den lite löst i handen så rör sig minutvisaren.

Någon som har något enkelt tips på problemet? eller är det en serivice som behövs vilket klockan inte riktigt är värd att kosta på :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag skulle gissa på något fel i urverket. Möjligen är det minutröret som inte "nyper" ordentligt mot centrumhjulet. Återkom gärna med "facit". :)
 

fredrik!

Cartier
Jag försökte trycka dit visarna själv utan framgång, om man inte behöver något visst tryck för detta? :)

Farfars ville annars ha 1200:- för en service, så risken finns att den aldrig får fungera igen :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ramlar visarna inte av när du vänder verket uppochned sitter de fast som de skall. Kan du ända rucka på minutvisaren med väldigt lite tryck så är det bergis minutröret.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ramlar visarna inte av när du vänder verket uppochned sitter de fast som de skall. Kan du ända rucka på minutvisaren med väldigt lite tryck så är det bergis minutröret.

Sekundvisaren sitter ju i vägen, så då kan du inte de andra visarna ramla av om man vänder klockan uppochner. :)
Det kan ju faktiskt vara så att klockan en urverksservice och då är 1200kr billigt.
 
Topp