• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Exakta klockor, mycket vill ha mer.

laketwig

Patek
2-Faktor
Stör mig inte på den lilla dagliga avvikelse som någon av mina klockor har, men däremot stör jag mig på mitt tvångsmässiga förande av statistik varje fredag när jag byter klocka ... :D
Gångavvikelse.jpg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ska man ha en klocka bör den gå exakt. Ska man ha en Volvo bör den vara krocksäkrast. Same same?
Nej, det var faktiskt en riktigt dålig liknelse. Men om jag förstår er rätt så handlar det mer om principen än om det faktiska behovet av att veta att klockan går på sekunden rätt.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Stör mig inte på den lilla dagliga avvikelse som någon av mina klockor har, men däremot stör jag mig på mitt tvångsmässiga förande av statistik varje fredag när jag byter klocka ... :D
Gångavvikelse.jpg
Som en person med förmodad OCD och en förkärlek för statistik är det inte utan att jag får en liten tår i ögat när jag ser detta. Riktigt vackert. :happyhappy:
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Jag är, precis som många andra av er vad det verkar, en person som lägger alldeles för stor vikt på hur mina klockor går med. Kollar dem mot atomur, fröken ur, datorn, appar i telefonen etc. Jag är annars ingen tidsfascist men jag finner av nån anledning sinnesro och stor glädje i att mina ur går så exakt som möjligt.
Stör mig särskilt på när någon av uren har en större felmarginal än +-5 sek/dygn och ser det som en riktig nederlag.
Larvigt? Med största säkerhet men alla har vi väl våra små egenheter.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min fru har vant sig vid att jag på frågan om vad klockan är avslutar meningen med "...tror jag".

Det är väl inte så jävla noga? Har ni klockan för att hålla tiden med? Kör med stämgaffel någon vecka, eller riktigt risig oservad vintage någon vecka och se om ni avlider av det.

(Självklart ska en ny klocka gå inom de intervaller den är specad för!)

Och jag älskar @laketwig s uppställning!
 
Jag själv skulle bli vansinnig på allting sämre än COSC-gränserna. Redan ytterlägena på COSC är fan i gränsen för vad man skulle stå ut med.

En klocka ska gå rätt, det är seriöst det enda jobb den har! :p
 

Kairo

Panerai
Just nu har jag en klocka med några år på nacken, och den fortar sig en aning. Men det stör mig inte alls då jag inte förväntar mig att den ska hålla tiden inom +-1s/d. Dock planerat jag för ett inköp (efter att ha kikat på nyheterna från SIHH ;) ) av en ny klocka, och då förväntar jag mig givetvis att den går inom COSC, då den är gjord för det. Hade den inte gått exakt så hade det tagit bort en stor del av charmen och poängen med klockan, då jag faktiskt ganska ofta förlitar mig på enbart mitt armbandsur.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej, det var faktiskt en riktigt dålig liknelse. Men om jag förstår er rätt så handlar det mer om principen än om det faktiska behovet av att veta att klockan går på sekunden rätt.
Det är ju så...Det är inte den exakta tiden som sådan som är det intressanta. När man är så nära att klockan nästan inte har någon gångavvikelse alls, kan man bli lite störd av att den inte går exakt rätt utan nästan rätt. Men egentligen spelar det ju ingen roll alls. Två av mina polare gillar att åka mc väldigt fort. Vid ett tillfälle skulle de se om det gick att köra över 300km/h. (mycket oansvarigt, men det bortser vi ifrån nu)
Den ene klarade det men den andre körde bara i 297km/h. Han var oerhört störd av det. Där har du en liknelse som håller.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är ju så...Det är inte den exakta tiden som sådan som är det intressanta. När man är så nära att klockan nästan inte har någon gångavvikelse alls, kan man bli lite störd av att den inte går exakt rätt utan nästan rätt. Men egentligen spelar det ju ingen roll alls. Två av mina polare gillar att åka mc väldigt fort. Vid ett tillfälle skulle de se om det gick att köra över 300km/h. (mycket oansvarigt, men det bortser vi ifrån nu)
Den ene klarade det men den andre körde bara i 297km/h. Han var oerhört störd av det. Där har du en liknelse som håller.
...och där kan vi lägga in att extremt få hastighetsmätare går exakt, eller ens ok.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
...och där kan vi lägga in att extremt få hastighetsmätare går exakt, eller ens ok.
Lite OT men det varken kan eller skall dom inte.
1. Alla bilar tillverkas med en mätare som visar cirka ett antal procent högre än verkligheten. Detta för att fordonsägaren inte ska fastna i en hastighetskontroll, utan ha lite marginal.
2. Hastighetsmätaren mäter rotationshastigheten på hjulaxeln och är kalibrerad efter den hjulstorlek som rekommenderas för bilen. Därför blir den väldigt känslig redan för mycket små avvikelser från den hjuldiametern. Hjulens diameter avgörs av fälgens diameter plus däckets profilmått, och det finns små avvikelser mellan olika tillverkares fälgar och däck. Hjuldiametern påverkas dessutom av hur slitet däcket är och hur mycket luft det är i.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Stefan S Det låter ju rimligt alltihop. Jag har märkt att just i högfart stämmer MC-mätare dock extremt dåligt, även om de mäter på framhjul och därmed eliminerar hjulsläpp. Detta då mätt med bromsbänk och gps.

Nog med OT.
 

jandan

Panerai
Stör mig inte på den lilla dagliga avvikelse som någon av mina klockor har, men däremot stör jag mig på mitt tvångsmässiga förande av statistik varje fredag när jag byter klocka ... :D
Gångavvikelse.jpg
Underbart! Det är ju så man får en tår i ögat! Älskar färgmarkeringarna hur klockan använts/förvarats!!
Borde även gå att göra en snygg graf över tillförlitligheten @laketwig ......
Nu fick du mer att fundera över :cigar:
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är ju så...Det är inte den exakta tiden som sådan som är det intressanta. När man är så nära att klockan nästan inte har någon gångavvikelse alls, kan man bli lite störd av att den inte går exakt rätt utan nästan rätt. Men egentligen spelar det ju ingen roll alls. Två av mina polare gillar att åka mc väldigt fort. Vid ett tillfälle skulle de se om det gick att köra över 300km/h. (mycket oansvarigt, men det bortser vi ifrån nu)
Den ene klarade det men den andre körde bara i 297km/h. Han var oerhört störd av det. Där har du en liknelse som håller.
Förstår tänket men håller ändå inte med om att det var någon bra jämförelse. Att försöka nå ett mål är en sak men att stirra på en klocka en gång per dygn och bli upprörd för att den diffar på 1 sekund något helt annat ;)

(Rejält OT men det hade varit intressant att veta vad de hade för hojar som gör +300 ärligt.)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Förstår tänket men håller ändå inte med om att det var någon bra jämförelse. Att försöka nå ett mål är en sak men att stirra på en klocka en gång per dygn och bli upprörd för att den diffar på 1 sekund något helt annat ;)

(Rejält OT men det hade varit intressant att veta vad de hade för hojar som gör +300 ärligt.)
En del stör sig på en fläck på tröjan. Någon annan på att bilen framför inte blinkar i rondellen. Ytterligare någon på att mcn "bara" gick i 297. Andra att någon hostar på bion. Någon kan störa sig på att klockan som gick sharp har ändrat sig och går minus 1. För min del är det inget problem utan mer ett underlag till diskussion med likasinnade och/eller oliktänkande.
OT: BMW S1000RR. Det snabbaste du kan åka på två hjul.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En del stör sig på en fläck på tröjan. Någon annan på att bilen framför inte blinkar i rondellen. Ytterligare någon på att mcn "bara" gick i 297. Andra att någon hostar på bion. Någon kan störa sig på att klockan som gick sharp har ändrat sig och går minus 1. För min del är det inget problem utan mer ett underlag till diskussion med likasinnade och/eller oliktänkande.
OT: BMW S1000RR. Det snabbaste du kan åka på två hjul.
Klart det ska diskuteras, det här är ju ett forum :)
 

Code

AKA Vincent B
Störde mig på att min klocka (Breitling) gick -10 sek på 4 dygn....och gick till urmakaren och ville få den ruckad...Urmakaren ruckade men skrattade. Och sa -"Vad ska du göra med 10 sekunder i ditt liv? Om bussen är sen 10 sekunder, ska du bli arg då?? hahahaha....rolig grej....:)
 
Topp