• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Exakthet är trevligt

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte bara meddela att min GS-kvartsare gått +-0 sekunder sedan jag köpte den i juni och att min nya GS med spring drive-urverk inte dragit sig en enda sekund på två dygn.​


Dancing_Banana.gif
Måste ju ge hatarna lite bilder också:​
Tråkigt Seiko-urverk Nr1​
SBGX083(b).jpg

Tråkigt Seiko-urverk Nr2:
grand-seiko-spring-drive-9r65.jpg
seiko-600-011814-2.png
End of message.​
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ingen av mina klockor håller exakt tid.... och jag älskar det...... allt är ändå relativt.... so whats the point....För mig har det noll betydelse, det är ändå intressant att vi triggar på olika saker inom samma sfär.....det är anledningen till att det är så fecking kul med dinkor.....
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Ingen av mina klockor håller exakt tid.... och jag älskar det...... allt är ändå relativt.... so whats the point....För mig har det noll betydelse, det är ändå intressant att vi triggar på olika saker inom samma sfär.....det är anledningen till att det är så fecking kul med dinkor.....

Men du tokservar väl dina dinkor på stört också kommer jag ihåg att du har sagt!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Men du tokservar väl dina dinkor på stört också kommer jag ihåg att du har sagt!

Xakt... men av andra anledningar än att de ska hålla sig inom COSC.... det skänker en inre frid...att få lämna in bilen på service...... är helt magiskt. Skäller på verkstaden om det blir för billigt.... då känns det smutsigt..... ogjort...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Davvan
Men vad är det för kass urmakare du använder om du servar alla klockor som 17 och de ändå håller tiden dåligt?
 

16610

Patek
2-Faktor
Men de där GS går väl igenom mer tester än låt oss säga cosc? Jag blir imponerad av hur exakt ett mekaniskt urverk kan gå så exakt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men de där GS går väl igenom mer tester än låt oss säga cosc? Jag blir imponerad av hur exakt ett mekaniskt urverk kan gå så exakt.
De mekaniska GS-klockorna justeras i 6 positioner istället för COSCs 5 och GS-testet pågår under fler dagar än COSCs test.

GS har även större krav på gångavvikelsen, +5/-3spd för mekaniska klockor och +-10spy för kvartsklockorna.

Jag har inte stenkoll på hur spring drive klockorna justeras eller vilka detaljkrav som finns eftersom gångavvikelsen är opåverkad av urverkets positioner, men de är specade till +-1spd och +-15sek/mån, vilket ju självklart är mycket bättre än COSCkraven, men å andra sidan vet jag inte om jag skulle våga kalla SD-urverken för mekaniska. GS gör ju det själva, men jag skulle väl hellre kalla det för ett hybridurverk som 80talisten brukar säga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men 80talisten. Den har ju faktiskt en kvartskristall och ECU/IC. En kvartsare som drivs mekaniskt alltså. Hybrid alltså. En cyborg är väl för övrigt en hybrid?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Men 80talisten. Den har ju faktiskt en kvartskristall och ECU. En kvartsare som drivs mekaniskt alltså. Hybrid alltså. En cyborg är väl för övrigt en hybrid?
Riktigt jäkla svårt att klassificera det där... En cyborg kan väl vara en hybrid.. Som Robocop, men det kan ju även handla om enstaka delar som är elektroniska.

Om man vänder på frågan och tänker på ett hjärta som har pacemaker, alltså rent mekaniskt fungerar hjärtat fast med elektronisk hjärtrytmkontroll. Räknas det som ett riktigt hjärta eller blir det också någon slags hybrid? Kanske långsökt jämförelse men du förstår nog.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Springdrive är coolt men lite fusk
Själv föredrar jag klassiskt mekaniska klockor...:) men det största skälet att dom utvecklade tekniken var ju att få ner slitaget i verket, vilket balansen utsätts mest för i verket, och ur en sådan synpunkt är ju SD-verket genialiskt då det bara rör sig åt ett håll i stället för fram och tillbaka..:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själv föredrar jag klassiskt mekaniska klockor...:) men det största skälet att dom utvecklade tekniken var ju att få ner slitaget i verket, vilket balansen utsätts för mest i verket, och ur en sådan synpunkt är ju verket genialiskt..:)


På vilket sätt är inte spring drive optimalt ur ett användarpersktiv?
+ Färre rörliga delar som medför ett mindre behov av service
+ Väldigt snabb uppvridning av fjädern
+ 72 timmars gångreserv
+ Kanonbra gångavvikelse
+ Helt flytande sekundvisare
+ Okänsligt för positioner
+ Mycket mer stöttåligt

Det enda som känns lite underligt är att klockan inte tickar på något sätt. Det enda ljudet som man kan lyssna sig till är ljudet från rotorn som roterar. Ingen sekundvisare som tickar framåt som i kvartsklockor och inga mekaniska klick som på en vanlig mekanisk klocka. Det är lite svårt att greppa urverket så här i början, men rent funktionsmässigt så känns klockan som en HEQ-klocka, fast utan behov av batteribyte och med helt flytande sekundvisare.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
På vilket sätt är inte spring drive optimalt ur ett användarpersktiv?
+ Färre rörliga delar som medför ett mindre behov av service
+ Väldigt nabb uppvridning av fjädern
+ 72 timmars gångreserv
+ Kanonbra gångavvikelse
+ Helt flytande sekundvisare
+ Okänsligt för positioner
+ Mycket mer stöttåligt
Det var en bra sammanfattning!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Enligt mig håller de tiden ok +- nåra minuter om dagen är ju inget att hetsa upp sig över......, men de går såkert inte så bra så du skulle vara nöjd....
Shit! Ibland tänker jag då min GS drar sig ca 1 sekund/dygn att jag vill få ut bättre resultat... Varför inte göra en ordentlig ruckning av dem?
 
Topp