• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Examenspresent?

wadstroem

Cartier
Nu tänker ni kanske att det är jag som ska köpa examenspresent till någon annan, men icke!

Om drygt 1 1/2 år så tar jag min kandidatexamen, och jag tänker att jag redan nu måste börja fundera på vad jag vill ha (givetvis en klocka). Jag har pratat med min far om saken och vi (han) har satt upp en budget på 50 k. Detta räcker gott och väl för mig (drömmen om en AP-RO får leva vidare). Frågan är då vad man som 20-årig student bör satsa på? Det viktigaste är att klockan ska fungera som en allround-klocka i så stor utsträckning som möjligt, vara på länk samt mäta 41 mm på sin höjd. Det ska sägas att jag idag har en Omega smp runt armen, så en dykare är inget måste.

De alternativ jag målat upp i dagsläget är:
(Bilder tagna från internet)
Rolex Submariner, typ 16610. Jag fullkomligt älskar de gamla subbarna (16610 brukar väl vara typ 90-tal?), och det skulle isåfall innebära en begagnad klocka. En ny sub är inget alternativ, då jag ogillar de keramiska subbarna plus att de sträcker sig en bit över budget. Denna klocka är underbar! Frågan är hur prisbilden ser ut - är det korrekt uppfattat att man kan hitta ett fint exemplar för 40-50k?

my_clothing_accessories.6498.1.jpg


Omega AT (skyfall-refen). Magisk tavla och någonstans en bra balanserad klocka med sina 38,5 mm om man tänker beater kontra dressat. En AT skulle kunna köpas ny, brukar väl lista från 45k och uppåt?

Skärmavbild 2016-02-24 kl. 23.14.22.png


(Kanske det lite tråkigare alternativet enligt vissa) - Rolex DJ, 1601 eller 1603 med vit/svart tavla. Jag har alltid tyckt om denna modell, oerhört klassisk look med jubilee och dessutom mångsidig med sina 36 mm. Också det skulle innebära begagnat och jag tänker att man bör hitta ett fint exemplar för 30-35k? Det skulle isåfall ge lite utrymme i budgeten, som kan nyttjas till annat.
IMG03379-20101215-0848.jpg


Förutom att begagnat kan innebära vissa komplikationer i och med att det är min far som kommer att köpa klockan, så det har ingen riktig betydelse huruvida klockan köps ny eller ej. Andrahandsvärde är inte heller det någon betydande faktor, då jag hoppas att denna klocka alltid ska hänga med mig. Varför vill jag då ha er hjälp? Jo, då jag aldrig kommer att kunna bestämma mig på egen hand så efterfrågar jag (och uppskattar) all form av hjälp jag kan få. Egna erfarenheter, eventuella synvinklar, viktiga saker att tänka på men givetvis också förslag på andra klockor. Det är visserligen mer än ett år kvar, men ju tidigare jag beslutar mig desto bättre kommer det att kännas. :)
 

Apansson

Torpare
Hej, grattis i förskott!

Rolex är alltid Rolex, och det blir nog en lite mer tidlös klocka som du verkligen kommer känna kan hänga med dig hela tiden. Missförstå mig rätt, Omega AT är en fantastisk klocka, och jag har haft just den du visar på bilden. 38.5mm, gamla referensen med ram runt datumet och borstade mittlänkar. Den är fantastisk, och enda anledningen till att jag sålde den var att jag tyckte den var lite för lik min day-date i formspråket och hur den bars till typ kortärmat. Jag ville ha något lite större och mer vulgo helt enkelt.

Vad gäller datejust så tycker jag att du ska försöka satsa på en modern med 6-siffrig referens, då den länken kommer hålla livet ut och känns helt annorlunda på armen. Det spräcker nog din budget på 50 papp med några tusenlappar, men jag skulle säga att det är värt det om det är en klocka du planerar att äga i 50+ år.
Jag tycker även att en datejust är en mer mångsidig klocka än en sub (om man inte köper någon av de legendariska referenserna och lyckas hitta en i bra skick, men då kanske man inte vågar bära den varje dag heller). Det ska ju ändå vara din signaturklocka, och den ska funka till allt - precis som en 6-siffrig datejust gör! Du kan ju även byta tavla,ring och bezel på en sån och få väldigt många olika variationer genom åren.

Så tänker jag! Ut och pröva klockorna, se vad som känns bäst på armen, det är ju du som ska ha den.
 

wadstroem

Cartier
Hej, grattis i förskott!

Rolex är alltid Rolex, och det blir nog en lite mer tidlös klocka som du verkligen kommer känna kan hänga med dig hela tiden. Missförstå mig rätt, Omega AT är en fantastisk klocka, och jag har haft just den du visar på bilden. 38.5mm, gamla referensen med ram runt datumet och borstade mittlänkar. Den är fantastisk, och enda anledningen till att jag sålde den var att jag tyckte den var lite för lik min day-date i formspråket och hur den bars till typ kortärmat. Jag ville ha något lite större och mer vulgo helt enkelt.

Vad gäller datejust så tycker jag att du ska försöka satsa på en modern med 6-siffrig referens, då den länken kommer hålla livet ut och känns helt annorlunda på armen. Det spräcker nog din budget på 50 papp med några tusenlappar, men jag skulle säga att det är värt det om det är en klocka du planerar att äga i 50+ år.
Jag tycker även att en datejust är en mer mångsidig klocka än en sub (om man inte köper någon av de legendariska referenserna och lyckas hitta en i bra skick, men då kanske man inte vågar bära den varje dag heller). Det ska ju ändå vara din signaturklocka, och den ska funka till allt - precis som en 6-siffrig datejust gör! Du kan ju även byta tavla,ring och bezel på en sån och få väldigt många olika variationer genom åren.

Så tänker jag! Ut och pröva klockorna, se vad som känns bäst på armen, det är ju du som ska ha den.

Tack för ett bra svar!

Det ligger någonting i det du säger, och det hade inte minst varit kul att ha en omega och en rolex, och inte bara två av de förstnämnda.

Vad gäller datejust - min uppfattning har alltid varit att de moderna 6-siffriga modellerna ser ganska stora ut, och att lite av charmen försvinner i det. Men, man kanske ska testa på armen innan man kan uttala sig? Hur är det annars med 5-siffriga referenser, typ 16234 som jag tycker är fin. Den ser lite mer robust ut, men det kanske är samma sak där vad gäller länken?
 
Senast ändrad:

wadstroem

Cartier
Själv fick jag lov från farsans att få en 16570 när jag tar studenten. Min drömklocka inom reality lines, kanske något för dig också?
image.jpeg

Snodd bild från www

En mycket fin klocka, både med svart och vit tavla. Jag är dock lite orolig vad gäller dess mångsidighet (precis som med 16610) så frågan är hur man ska prioritera, haha.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag förordar Subben eftersom den är så klassisk, både sportig, men ändå möjlig (och mestadels accepterad) att ha till finare tillfälle.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
En 90-tals datejust eller en helt sprojlans oyster perpetual?

Datejusten finns ju i mängder av kombos, sjukt mångsidig! För 50" får du nästan två, alternativt en sjukt fräsch med ett par servicar inkluderade. Delar lite inspo;

image.jpeg

16234 från 1991!
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Datejust blir man inte missnöjd med.
(Alla har en stål sub) sjukt vanlig.
Datejust är också vanlig men kommer i så många olika utföranden.
Kör !:)

Screenshot_2016-02-25-17-31-02.png
 

LJS

Omega
Subben må vara en klassiker men eftersom DJ finns i så många utföranden så ger den lite mer karaktär. Jag personligen letar efter något lite utanför normen när jag lägger 30+k på en klocka, plus att du kanske får lite över till annat kul :)
 

Btotheb

Omega
En submariner är aldrig fel! Funkar till allt och kommer vara lika snygg om 30 år när du hunnit tröttna på ekorrhjulet arbete innebär och tänker tillbaka på den glada studietiden. Som bubblare kanske en Explorer? Mer mångsidig klocka får du leta länge efter.
 
Som @Apansson sa så är både Omega och Rolex fantastiska klockor, men jag skulle undvika allt utom 5-siffriga Rolex framöver. De har samtliga fasats ut sedan några år tillbaka (Med en enda modell som undantag än så länge.) och de nya med 6-siffrig referens håller otroligt mycket bättre, har uppdaterade verk och är helt enkelt i en annan liga. Tyvärr gäller samma sak med priset, men kan du sträcka dig en bit till så skulle jag lägga mina stålar på en datejust, kanske en 116200, eller en 116234 om du lägger en bit mellan själv.
Om du klarar dig utan datum så finns även Oyster Perpetual 39 som sitter fantastiskt på handleden!

Om du vill hålla dig strikt under 50k så skulle jag ta en AT utan att blinka. Finns egentligen inga nackdelar utom att den kanske inte har lika starkt andrahandsvärde som en Rolex, men det har iförsig nästan inget annat heller. Är du intresserad av de tekniska lite mer så är det en roligare klocka då den har DCD. (Display Caseback = Glasad baksida.)
Fantastiskt urverk som sitter i och en länk av hög kvalité!

Lycka till i valet och jag för gratulera i förskott på examen!
 
Topp