• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Examenspresentsklocka för max 50 000kr

Cosinho

Basic
Hej, jag är ny på forumet.

Jag har i examenspresent fått möjligheten att välja ut en klocka för 50tkr, vilken jag har för avsikt blir min vardagsklocka och även ett minne för livet. I dagsläget är jag något av en klocknovis och använder en gammal omega seamaster från sent 50-tal eller tidigt 60-tal (14390).

Nu vänder jag mig till er med en förhoppning om att få inspiration för mitt beslut. I och med att jag tänker mig klockan som ett långvarigt minne har jag för avsikt att inhandla en ny klocka och inte en begagnad.

Om du specificerar lite mer vad du är ute efter blir det lättare att hjälpa dig! :)

Dykare/dressare/allround? Kvarts/manuell/automat?
Kronograf/datum/övriga komplikationer?
På länk/på läder?
Storlek? Färg?

+1 på speedy.
IMG_20180608_064006532.jpg

Rolex Explorer funkar bra annars. (Stulen bild)
Screenshot_20180611-103326~2.png

Om du specificerar lite mer vad du är ute efter blir det lättare att hjälpa dig! :)

Dykare/dressare/allround? Kvarts/manuell/automat?
Kronograf/datum/övriga komplikationer?
På länk/på läder?
Storlek? Färg?

Jag tänker mig framförallt en allroundklocka som kan användas i väldigt många sammanhang. Gällande manuell eller automat har jag inga preferenser, jag är dock inte intresserad av ett kvartsur. Vidare tänker jag mig länk med diskreta färger (svart, vitt, silver etc.) och en storlek runt 40mm. Vad gäller övriga funktioner har jag inga starka preferenser, utan uret ska framförallt användas som ett smycke som man även kan se tiden på.

Speedyn som har hänvisats till ovan verkar verkligen uppfylla alla mina önskemål.

50 papp alltså. Bortskämda alla blivit
Själv fick man vara glad för några kuvert med strukna sedlar i. Inte alls bitter :)

Skämt o sidå! Speedyn kan du hitta ny för 32-35 om man vågar förhandla lite med AD. Sen har du då lite pengar över som kan vara kul i sommar. Jag röstar för speedyn alltså :)

Jag tänker mig framförallt en allroundklocka som kan användas i väldigt många sammanhang. Gällande manuell eller automat har jag inga preferenser, jag är dock inte intresserad av ett kvartsur. Vidare tänker jag mig länk med diskreta färger (svart, vitt, silver etc.) och en storlek runt 40mm. Vad gäller övriga funktioner har jag inga starka preferenser, utan uret ska framförallt användas som ett smycke som man även kan se tiden på.

Speedyn som har hänvisats till ovan verkar verkligen uppfylla alla mina önskemål.
Stållänk? Läder? Gummi?
Ska den gå att bada med?
Vill du ha datumvisning?

Det är väl kul med en klocka som anknyter till typen av examen. Ingenjör => IWC Ingenieur, läkare => nån med tex pulsometer eller Nomos MSF etc.
Grattis förresten!

Rolex Explorer 214270 alla dagar i veckan.
Vill du ha den ny får du dock stretcha budgeten med en 5-7k annars kan du hitta en begagnat här på KS för 48-49k.
Lycka till med valet och grattis till examen!

En rolex OP 39 känns som ett bra val, iaf om du tänkt köpa nytt. mångsidig klocka, bra storlek :) annars har GS mycket kul för runt 30 i bra begagnad skick så har du en slant över att slösa på annat ;)

Ytterligare en röst på 214070, alt. en OP39 med svart tavla. Alltid Rolex!

Är Rolex för pricy, varför inte en nyare Tudor modell med inhouse movement? Finns några modeller att välja på för under 50K. Mycket roligare än Omega Speedmaster...

Röstar på speedy! Motivering: En tidlös klocka man kan ha under en väldigt lång tid.
Det finns många roliga varianter att välja mellan :)

Klassikern
speedmaster pro.jpg

First omega in space, även den jävligt cool.
FOIS.jpg

Sen en personlig favorit som förmodligen blir min nästa klocka: Speedmaster professional ''tintin''

tintin.jpg

Är Rolex för pricy, varför inte en nyare Tudor modell med inhouse movement? Finns några modeller att välja på för under 50K. Mycket roligare än Omega Speedmaster...
Nej du.

Båda faller inom kategorin nyexaminerad, men Speedyn är en odödlig klassiker. Hade hellre lutat mig mot det än något totalt själlöst från Tudor.

Plus att den är snyggare än något Tudor producerar i dagsläget - som enligt mig i 9 av 10 fall ser ut som skräp. De är omoderna.

Nej du.

Båda faller inom kategorin nyexaminerad, men Speedyn är en odödlig klassiker. Hade hellre lutat mig mot det än något totalt själlöst från Tudor.

Plus att den är snyggare än något Tudor producerar i dagsläget - som enligt mig i 9 av 10 fall ser ut som skräp. De är omoderna.
Black Shielden är dock undantaget. Stenhård klocka i modern storlek och svart keramik. Är lite småsugen faktiskt.
0C2D5C7C-4E42-4C96-A8DB-F9EC5C20A9BA.jpeg

Black Shielden är dock undantaget. Stenhård klocka i modern storlek och svart keramik. Är lite småsugen faktiskt.
Jag är personligen inget större fan av Tudor även om jag tycker de gör bra inhouse klockor till helt OK priser, om man nu värdesätter det framför inköpta ETA urverk etc. Denna modell är riktigt stenhård precis som du skriver

Cool men inte särskilt klassisk.
Jag röstar för Explorer 1 (214270) eller OP 114300 som flera andra redan skrivit. Dessa kommer kunna följa dig genom resten av livet och passar till ALLT.

Tillbaka
Topp