• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Examenspresentsklocka för max 50 000kr

Är Rolex för pricy, varför inte en nyare Tudor modell med inhouse movement? Finns några modeller att välja på för under 50K. Mycket roligare än Omega Speedmaster...

"Hade inte råd med Rolex så köpte Tudor" Aj, aj aj... Håller med kören, Speedmaster alla dagar i veckan istället för valfri Tudor.

Dock är det inte säkert att han vill ha en manuell, kan va värt att ha i åtanke.

"Hade inte råd med Rolex så köpte Tudor" Aj, aj aj... Håller med kören, Speedmaster alla dagar i veckan istället för valfri Tudor.

Dock är det inte säkert att han vill ha en manuell, kan va värt att ha i åtanke.
Nu handlat det dock om en examenspresent, Rolex blir så mycket roligare när man köper den själv...

Är verkligen speedmaster så allround som alla säger då? Det är väl ingen klocka man t.ex. badar med hur som helst? Jag är mer inne på Aqua Terra eller någon shysst GS.

Cool men inte särskilt klassisk.
Jag röstar för Explorer 1 (214270) eller OP 114300 som flera andra redan skrivit. Dessa kommer kunna följa dig genom resten av livet och passar till ALLT.
Det var alltså inte menat som ett förslag till TS, fortsatte bara OT diskussionen.

Hej, jag är ny på forumet.

Jag har i examenspresent fått möjligheten att välja ut en klocka för 50tkr, vilken jag har för avsikt blir min vardagsklocka och även ett minne för livet. I dagsläget är jag något av en klocknovis och använder en gammal omega seamaster från sent 50-tal eller tidigt 60-tal (14390).

Nu vänder jag mig till er med en förhoppning om att få inspiration för mitt beslut. I och med att jag tänker mig klockan som ett långvarigt minne har jag för avsikt att inhandla en ny klocka och inte en begagnad.
Första och sista gången övriga här ser mig rekommendera en Omega, men givet budget och kravspec så röstar jag för Speedmastern.
Ps. Grattis till examen.

Läs kanske på lite om djungeln kring vattentäthetsbeteckningar innan du hoppar i drickat med presenten :) Finns enkla tabeller att googla fram som deschiffrerar saker som 3atm, 50m, water resistant, osv.

Om du lutar åt Omega speedmaster, fråga butiken om hur lätt/svårt olika glastyper på olika Speedymodeller repas.

Jag skulle inte tveka en sekund. En svart eller vit Rolex 114300, OP 39mm.

Enkel och tidlös och en Rolex är alltid en Rolex.

Den passar perfekt på en 20-åring och kommer att vara lika rätt att bära när du går i pension.

Och det är en perfekt vardagsklocka. Robust, vattentät och funkar till alla kläder.
372BF88C-544E-4CAF-A1E8-B4B86DF42138.jpeg

69CA002F-EBB6-45C0-B74A-277CB329D284.jpeg

F230A22A-61AE-4A54-A6FC-43ACDB051631.jpeg

Skall man hålla sig inom budget, köpa nytt och tidlöst är speedmastern ett av de bästa alternativen. Gogo

Jag röstar på 114300 med svart tavla. Ser bra vare sig det är kostym eller jeans och T-shirt som gäller. Hade själv en Speedmaster som fick lämna bland annat för jag blev nojig så fort jag skulle göra nåt som inkluderade vatten (den andra delen var för att jag ville ha en Rolex...)

En Datejust eller en Explorer 1. Med lite fint prut och en gnutta social förmåga får du en ny för 50k :)

Lycka till, hoppas du finner något som DU känner passar DIG.

Mvh.

Du skriver runt 40mm, vågar du testa 36mm så kör på en 116000, riktigt härlig OP med 3-6-9-tavlan!

Annars som många andra skrivit så är 114300 ett bra köpt enligt mig! Bra storlek och finns ett par roligs färger att välja bland!

.005 speedmastern tycker jag kan vara ett roligt köp! Något du ”behöver” i en samling enligt många, kanske roligt att fortsätta med Omega då du redan har en? :)

Annars skulle jag tittat på IWC ingenieur, mycket rolig klocka i mitt tycke!

Hej, jag är ny på forumet.

Jag har i examenspresent fått möjligheten att välja ut en klocka för 50tkr, vilken jag har för avsikt blir min vardagsklocka och även ett minne för livet. I dagsläget är jag något av en klocknovis och använder en gammal omega seamaster från sent 50-tal eller tidigt 60-tal (14390).

Nu vänder jag mig till er med en förhoppning om att få inspiration för mitt beslut. I och med att jag tänker mig klockan som ett långvarigt minne har jag för avsikt att inhandla en ny klocka och inte en begagnad.
Hur gammal är du om jag får fråga?

Jag skulle inte tveka en sekund. En svart eller vit Rolex 114300, OP 39mm.

Enkel och tidlös och en Rolex är alltid en Rolex.

Den passar perfekt på en 20-åring och kommer att vara lika rätt att bära när du går i pension.

Och det är en perfekt vardagsklocka. Robust, vattentät och funkar till alla kläder.
372BF88C-544E-4CAF-A1E8-B4B86DF42138.jpeg

69CA002F-EBB6-45C0-B74A-277CB329D284.jpeg

F230A22A-61AE-4A54-A6FC-43ACDB051631.jpeg
Den ser riktigt bra ut med de nya tavlorna!
För mig personligen känns länken lite märklig då den avsmalnar så mycket men som en clean vardagsklocka är modellen riktigt schysst.

Är du inte klockintresserad och vill ha en bra klocka för livet, ROLEX! (Skulle själv som klockintresserad valt en GS 'snowflake') :)

Den ser riktigt bra ut med de nya tavlorna!
För mig personligen känns länken lite märklig då den avsmalnar så mycket men som en clean vardagsklocka är modellen riktigt schysst.

Det är typen av klocka man köper och sätter på handleden, glömmer bort men ändå micro-gläds över varje dag och sedan låter dödsboet ta av ett halvt sekel (?) senare med ett par korta avbrott för ett par service:ar.

Köp något som sjunker som fan i värde direkt och aldrig går upp igen. Går du för stål Rolex, omega och annat flipbart rycker den när sjukdomen tagit över och nytt lockar, examenspresent eller inte;)

Är det någon särskild komplikation du önskar? GMT? Kronograf? Datum?

Personligen skulle jag ha väldigt svårt för en vardagsklocka som inte har datum,

Tillbaka
Topp