Kugghjul
Silver
Hej, jag är ny på forumet.
Jag har i examenspresent fått möjligheten att välja ut en klocka för 50tkr, vilken jag har för avsikt blir min vardagsklocka och även ett minne för livet. I dagsläget är jag något av en klocknovis och använder en gammal omega seamaster från sent 50-tal eller tidigt 60-tal (14390).
Nu vänder jag mig till er med en förhoppning om att få inspiration för mitt beslut. I och med att jag tänker mig klockan som ett långvarigt minne har jag för avsikt att inhandla en ny klocka och inte en begagnad.
En viktig fråga är väl hur gott om pengar du har i övrigt? Finns det gott om pengar i övrigt, då kan du väl välja valfri klocka.
Kan det däremot falla sig så att du måste få fram 50 000 kr (ytterligare) för en kontantinsats på orten för ditt första jobb, ja då gör du nog bäst i att köpa en begagnad Rolex till rätt pris, så du kan få tillbaka pengarna.
Omega är inte och kommer aldrig att bli Rolex. Jämför gärna med hur omöjligt det är att få tag på en stål Daytona, med hur Moonwatchen reas ut på nätsiter för 2/3 av listpriset, nya, inklusive stora boxen:
https://www.jomashop.com/omega-watch-311-30-42-30-01-005.html
Sedan är Omega absolut inte sämre än Rolex rent tekniskt.
Men min rek blir en Rolex Datejust. OP känns som en snikvariant.
Jag vill dock nämna att om du har minsta misstanke att viktiga personer på ditt kommande nya jobb (jag såg aldrig om det var stud examen eller högre examen som avsågs) inte kommer att uppskatta att du som nyexad och nyanställd har en 50 000 kr klocka på armen, ja då gör du nog smart i att välja antingen en diskret klocka som en GS, eller så splittar du inköpet 5000 + 45000 och kör en Certina på jobbet och en Rolex DJ på fritiden.