• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Examenspresentsklocka för max 50 000kr

Hej, jag är ny på forumet.

Jag har i examenspresent fått möjligheten att välja ut en klocka för 50tkr, vilken jag har för avsikt blir min vardagsklocka och även ett minne för livet. I dagsläget är jag något av en klocknovis och använder en gammal omega seamaster från sent 50-tal eller tidigt 60-tal (14390).

Nu vänder jag mig till er med en förhoppning om att få inspiration för mitt beslut. I och med att jag tänker mig klockan som ett långvarigt minne har jag för avsikt att inhandla en ny klocka och inte en begagnad.

En viktig fråga är väl hur gott om pengar du har i övrigt? Finns det gott om pengar i övrigt, då kan du väl välja valfri klocka.

Kan det däremot falla sig så att du måste få fram 50 000 kr (ytterligare) för en kontantinsats på orten för ditt första jobb, ja då gör du nog bäst i att köpa en begagnad Rolex till rätt pris, så du kan få tillbaka pengarna.

Omega är inte och kommer aldrig att bli Rolex. Jämför gärna med hur omöjligt det är att få tag på en stål Daytona, med hur Moonwatchen reas ut på nätsiter för 2/3 av listpriset, nya, inklusive stora boxen:
https://www.jomashop.com/omega-watch-311-30-42-30-01-005.html

Sedan är Omega absolut inte sämre än Rolex rent tekniskt.

Men min rek blir en Rolex Datejust. OP känns som en snikvariant.

Jag vill dock nämna att om du har minsta misstanke att viktiga personer på ditt kommande nya jobb (jag såg aldrig om det var stud examen eller högre examen som avsågs) inte kommer att uppskatta att du som nyexad och nyanställd har en 50 000 kr klocka på armen, ja då gör du nog smart i att välja antingen en diskret klocka som en GS, eller så splittar du inköpet 5000 + 45000 och kör en Certina på jobbet och en Rolex DJ på fritiden.

Köp något som sjunker som fan i värde direkt och aldrig går upp igen. Går du för stål Rolex, omega och annat flipbart rycker den när sjukdomen tagit över och nytt lockar, examenspresent eller inte;)
Det ligger något i detta.. kan vara värt att tänka på att köpa en tidlös modell som funkar både nu vid 20 och när du är 60. Alltså ingen Hublot eller 47mm Panerai.
Hellre en enkel Speedy, Oyster Perpetual, Explorer eller Datejust, exempelvis.

Mvh.

En carl brashear. Hyffsad historia bakom klockan tycker jag.
Oris-Carl-Brashear-Chronograph-Limited-Edition-divers-watch-review-POST-1.jpg

Hej,
Speedmastern som många rekommenderar har plastglas och tål knappt en dusch men är en fin klocka. (Den finns även med safirglas och glasbaksida men den är dels dyrare och dels svårsåld. De flesta vill ha originalet.) Jag hade hellre valt en Seamaster Diver 300M:
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-diver-300m-co-axial-41-mm-21230412001003

Tudors nya Black Bay GMT som kommer nu i sommar verkar onekligen väldigt fin och är värd att titta närmare på.
https://www.tudorwatch.com/watches/new-black-bay-gmt/m79830rb-0001

Att köpa en några år gammal Rolex tycker jag att du inte ska vara främmande för. De är ofta i nyskick och inget du nog tänker på i framtiden. Jag hade valt mellan Explorer I eller Explorer II (42mm).

Lycka till!

Hej,
Speedmastern som många rekommenderar har plastglas och tål knappt en dusch men är en fin klocka. (Den finns även med safirglas och glasbaksida men den är dels dyrare och dels svårsåld. De flesta vill ha originalet.) Jag hade hellre valt en Seamaster Diver 300M:
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-diver-300m-co-axial-41-mm-21230412001003

Tudors nya Black Bay GMT som kommer nu i sommar verkar onekligen väldigt fin och är värd att titta närmare på.
https://www.tudorwatch.com/watches/new-black-bay-gmt/m79830rb-0001

Att köpa en några år gammal Rolex tycker jag att du inte ska vara främmande för. De är ofta i nyskick och inget du nog tänker på i framtiden. Jag hade valt mellan Explorer I eller Explorer II (42mm).

Lycka till!
Att en speedmaster knappt klarar en dusch får väl ändå ses som någon form av myt?
https://www.omegawatches.com/fileadmin/Customer_Service/omega_water_resistance_chart.pdf

Ska det vara allround vill man kunna bada med den. Den ska kunna sitta på 24/7. En Explorer skulle jag ta, utan större tvekan...

Hej, jag är ny på forumet.

Jag har i examenspresent fått möjligheten att välja ut en klocka för 50tkr, vilken jag har för avsikt blir min vardagsklocka och även ett minne för livet. I dagsläget är jag något av en klocknovis och använder en gammal omega seamaster från sent 50-tal eller tidigt 60-tal (14390).

Nu vänder jag mig till er med en förhoppning om att få inspiration för mitt beslut. I och med att jag tänker mig klockan som ett långvarigt minne har jag för avsikt att inhandla en ny klocka och inte en begagnad.

det är jävligt lätt att skriva att du ska köpa den ena eller den andra klockan men eftersom du idag bär en vintage seamaster
så är ju frågan hur stora handleder har du?
trivs du med storleken?

är man ingen klocknörd på riktigt så är det bäata att satsa på ett säkert kort!
något som kommer funka livet ut eftersom det är en examenspresent som du nog gärna vill kunna njuta av länge!

sen är det ett plus att köpa något som man inte tappar för mycket pengar på i längden!
rolex är alltid ett säkert kort och som på något sjukt sätt alltid inger respekt
sen är det ett märke som gör nära på bombsäkra klockor vilket är toppen!

mitt tips är att köpa en klocka som inte är rent för stor...någpt som lägg går under manchetten, något som är en blandning mellan elegant och sportigt!

visst är seamaster aqua terran snygg men i längden så är det bara en omega..
jag själv tror att en oyster perpetual eller ej datejust håller värdet bättre men allt är ju en fråga om smak!

en datejust kommer med antingen jubilee länk eller en oysterlänk med polerade mittlänkar och eftersom boetten är polerad så ser det inte så bra ut att borsta till oystern så antingen får man leva med micro scratches eller så väljer man jubilee men den lånken har sitt negativa med avsaknaden av microjustering(oystern har tre olika microlägen plus easylink)

ska jag vara ärlig så dras jag till oyster perpetual även om den må vara löjligt tråkig så är den jävligt perfekt eftersom i långa längden så är en borstad klocka och länk det bästa om man vill ha en klocka som ska kunna se bra ut länge utan att man måste polera till den då och då flr att få bort dom värsta märkena..

det enda som är polerat på en oyster perpetual är ringen runt tavlan vilken nog hade kunnat gå och borsta till om man vill!

i op lingen så har du 34, 36 och 39 mm att välja mellan
personligen så tycker jag med mina 16.5 cm handleder att 39 blir för stor men det är ju en smaksak men sen ska man köpa någpt för att kunna ha livet ut så tycker jag man ska satsa på en klassisk storlek

har man inte allt för stora handleder så blir en 36a jävligt cleant och snyggt

rolex är rolex än vad folk säger
klassiskt och cleant funkar i längden för alla åldrar!

Blir svårt att köpa en 16200 ny.
beror på!
går man via gråhandlare så kan man få en för ca 50 och det är ju en dj så man borde nog kunna förhandla relativt bra hos en ad!

Den är ju från USA, blir nog 50k+ ändå, sen måste det ju passa med TS. Typ att han är 20år gammal och råkar heta Daniel Dagobert Davidsson. Sen är väl just den klockan en refurb och inte ny?
Det var lite på skoj. Från första början tror jag att @Schmitza missade en etta i 16200. Min gissning är att det skulle ha stått 116200.

Det är mycket Explorer I, OP, Datejust... Snaaark....
Alla fina klockor, men rätt tråkiga.. Visst är Exp1 hyfsat sportig och bra allround, men ack så generisk. OP är intetsägande. Datejust är en fin klassiker men tycker det är hyfsad gubbvarning och inte direkt den första modellen man tänker sig när man tänker examenspresent för en ung person..

Både Speedmaster och Omega AT har nämnts, i mitt tycke båda väsentligt roligare alternativ än ovanstående. Tycker inte farhågor kring väta vad gäller Speedyn ska behöva vara en dealbreaker.
Seamaster 300 är ett riktigt bra alternativ annars; ruskigt trevlig klocka. Inga fara för väta där inte... Klaras precis inom budget också (förutsätter att du får någon krona rabatt från listpris som är 52 900; inte en chans att du inte kommer under 50k om du står i butik redo att köpa).

1.jpg

Det är mycket Explorer I, OP, Datejust... Snaaark....
Alla fina klockor, men rätt tråkiga.. Visst är Exp1 hyfsat sportig och bra allround, men ack så generisk. OP är intetsägande. Datejust är en fin klassiker men tycker det är hyfsad gubbvarning och inte direkt den första modellen man tänker sig när man tänker examenspresent för en ung person..

Både Speedmaster och Omega AT har nämnts, i mitt tycke båda väsentligt roligare alternativ än ovanstående. Tycker inte farhågor kring väta vad gäller Speedyn ska behöva vara en dealbreaker.
Seamaster 300 är ett riktigt bra alternativ annars; ruskigt trevlig klocka. Inga fara för väta där inte... Klaras precis inom budget också (förutsätter att du får någon krona rabatt från listpris som är 52 900; inte en chans att du inte kommer under 50k om du står i butik redo att köpa).

1.jpg
Fejk patina är väl gubbigt om något :D

Som klocknovis kanske man inte skall köpa en klocka och tro att det blir en keeper for life. Jag tror dock att om TS ändå skall försöka skaffa en sådan så är det klassiker som gäller; Datejust, Explorer, speedmaster, seamaster 300. Grand Seiko, Breitling superocean heritage, tag Heuer Autavia.
Tudor är ok, men de har inte haft egna modeller tillräckligt länge för att någon av dem skall kunna kallas klassiker. För mycket fejkpatina och snowflakevisare. Men BB36 är fin, även ranger.

Eller vänta tills nya Omega smp-c släpps eller nya Tudor 58, Tudor gmt. Eller som andra sagt Rolex 116200 (ägt den och skulle fortfarande äga den, men den ser lite för liten ut på mig, 36mm). Om du kan sträcka dig 5-10k till då en klassisk Rolex sub eller en Explorer 2.

Jag menade 16200 och inte 116200. Sjukt mycket snyggare utan polerade mittlänkar. Hade däremot missat att klockan skulle vara ny. Det tycker jag dock TS borde stryka. Är klockan i riktigt bra skick spelar det väl ingen roll att den inte är ny?

Köp något som dyker i värde som ett restparti dansk fläskfilé. Som blivit exporterat till Saudi. Varför? För att en examenspresent, ett memento, ska inte säljas och det enklaste sättet att mota bort flippardjävulen är för mig vetskapen att det är ekonomiskt självmord att sälja min egna mementoklocka.

Jag valde en Bratte Superocean Heritage Chrono i modesta 46mm på mesh. Skulle jag sälja den skulle jag få in typ två backar läsk. Det är nog den enskilt sämsta affär jag någonsin gjort och jag har inte ångrat mig en sekund.

Så vad ska du köpa; köp vad du vill. Men lyssna för allt i världen inte på rösten som säger åt dig att köpa något som ”håller värde”. Om det ska hålla värde rekommenderar jag indexfonder eller guldtackor.

Köp något som dyker i värde som ett restparti dansk fläskfilé. Som blivit exporterat till Saudi. Varför? För att en examenspresent, ett memento, ska inte säljas och det enklaste sättet att mota bort flippardjävulen är för mig vetskapen att det är ekonomiskt självmord att sälja min egna mementoklocka.

Jag valde en Bratte Superocean Heritage Chrono i modesta 46mm på mesh. Skulle jag sälja den skulle jag få in typ två backar läsk. Det är nog den enskilt sämsta affär jag någonsin gjort och jag har inte ångrat mig en sekund.

Så vad ska du köpa; köp vad du vill. Men lyssna för allt i världen inte på rösten som säger åt dig att köpa något som ”håller värde”. Om det ska hålla värde rekommenderar jag indexfonder eller guldtackor.

Bratte Superocean Heritage är faktiskt inte ett dåligt val.

Får mig genast att tänka på Franck Muller Vanguard. Riktig baller. Går att köpa för 25% under listpriset hos valfri gråhandlare.
Franck-Muller-Vanguard-6.jpg

Nya Omega Aqua Terra är mycket klocka för strax under 50 kkr. Nya Rolex Explorer Mk2 är också väldigt fin, men strax över 50 kkr. Du får mer klocka i ATn.

Jag skulle inte tveka en sekund. En svart eller vit Rolex 114300, OP 39mm.

Enkel och tidlös och en Rolex är alltid en Rolex.

Den passar perfekt på en 20-åring och kommer att vara lika rätt att bära när du går i pension.

Och det är en perfekt vardagsklocka. Robust, vattentät och funkar till alla kläder.
372BF88C-544E-4CAF-A1E8-B4B86DF42138.jpeg

69CA002F-EBB6-45C0-B74A-277CB329D284.jpeg

F230A22A-61AE-4A54-A6FC-43ACDB051631.jpeg
Den vita är väldigt clean!

Köp den klocka du gillar mest, skit i vad folk tycker!
Folk tipsar ändå om sina egna ”budget Rolex som jag inte kommer att förlora några kronor på och helst göra vinst på men egentligen vill ha något annat men vågar inte...”

Tillbaka
Topp