• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Hej jag har nyligen börjat med Excel på min nya tjänst och känner att det hade varit skönt med en tråd där man kan ställa frågor och eller dela med sig av sina tips & tricks.

Jag börja med en fråga. Jag försöker fatta själva funktionen =OM men tycker själva förklaringarna man får är så jäkla otydliga. Någon som kan förklara hur funktionen fungerar och kanske ex på hur man kan använda den.
 

Icaras

Rolex
Lättast är om du byter till engelska. Blir farligt mycket lättare att hitta info på internet eller om du frågar runt. Excel är tveklöst det roligaste/nördigaste programmet :).

Office själva skriver såhär... "IF(logical_test, value_if_true, [value_if_false])"

T.ex om du har en lista på inbetalningar från kunder som köpt en viss produkt, du vill då veta vilka som betalat in för mycket. Som exempel kostar produkten 500kr, du vill då få i inskrivet i en ruta om någon betalat över denna summa.

=IF(A1>500, "Betalat för mycket!","Okej!")
=OM(Har personen i ruta A1 betalat mer än 500kr?, Stämmer: ger "betalat för mycket", Stämmer Ej: ger "Okej!")
 
Senast ändrad:

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Ahh kommer aldrig att lära mig. Hänger inte riktigt med hur en formel sitter ihop med alla ; " " ()()) tecken huller om buller:D
 

Icaras

Rolex
Ahh kommer aldrig att lära mig. Hänger inte riktigt med hur en formel sitter ihop med alla ; " " ()()) tecken huller om buller:D
Okej, du behöver nog kolla in en och annan beginners tutorial ;)

"" betyder att du vill att en text ska skrivas ut istället för t.ex ett valt värde eller värde från en annan kolumn. Skulle du skriva utan "" hade du antagligen fått #ERROR.

Paranteserna fungerar ju i princip likadant.som i matematik. Du ska alltså öppna lika många som du ska stänga. Efter varje funktion behöver du en parantes där du inuti skriver formelns beskrivning.

Jäkligt svårt att förklara utan att göra en video. Men när du fått grepp om hur funktioner byggs så blir det lättare att fundera ut med.lite vägledning :)
 
Senast ändrad:

Lowe92

Cartier
Min gamla it-lärare på gymnasiet hade ett gäng videos på sin hemsida Tommy.Maltell.se
Tror det var för 2003 versionen men skiljer nog inte så mycket, vet dock inte om han gick igenom om-funktionen. Finns kanske andra bättre filmer/förklaringar men den här var helt ok för 6 år sedan.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Funktionen VLOOKUP har byggt många karriärer.

Värd att kolla upp.

För övrigt är min absoluta övertygelse att Excel är en styggelse och att det är en alldeles för kraftfull programvara. Vi är generellt för duktiga på Excel och löser problem i Excel som borde lösts på helt andra sätt - svenskt näringsliv står och faller med att ett gäng Excelfiler som ingen längre minns hur de byggdes fungerar.

...naturligtvis sitter jag dagligen och bidrar till ovanstående. Älskar Excel-nördande! :)
 
Önskar med jag vore avsevärt vassare på det. Misstänker att min svårighet med att greppa det är av samma anledning som att matematik verkligen inte är mitt ämne :)
 

hedbrg

Panerai
Som tidigare sagt, excel är alldeles för kraftfullt för folks bästa. Man slängder med formler som man inte förstår sig på i ett databas skapat av någon helt annan med bristande historik vilket bidrar till datablad som är så nära kollaps att svenska bostadsmarknaden känns stabil
 

RosaCasio

Cartier
Bra trådstart !!
Vet någon hur man skulle kunna lösa mitt problem?
Jag vill i blad 1 fylla i mina månadskostnader fast löpande. Tex A:McDonald B:Restaurang C: 95:- , A:Bio B:Nöje C: 160 osc osv
På blad 2 vill jag att dessa kostnadsställen sorteras självmant och adderas.
Är det möjligt att hämta info från Rad A och B och att summan från C följer efter?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bra trådstart !!
Vet någon hur man skulle kunna lösa mitt problem?
Jag vill i blad 1 fylla i mina månadskostnader fast löpande. Tex A:McDonald B:Restaurang C: 95:- , A:Bio B:Nöje C: 160 osc osv
På blad 2 vill jag att dessa kostnadsställen sorteras självmant och adderas.
Är det möjligt att hämta info från Rad A och B och att summan från C följer efter?

Så länge du indexerar allt i kolumn 'B' hela tiden så är det inga problem. Dvs. om du konstant indexerar alla restaurangbesök som 'Restaurang' och allt kopplat till nöjen som 'Nöje' (rekommenderar att du göra en fast lista med en drop down som du bara väljer ifrån) så är det inga problem.

Då är det bara att köra en (t.ex.) =SUMIF(Kolumn B;'Restaurang';Kolumn C)

Easypeasy.

Edit: Jag ska ge fan i den här tråden känner jag...
 

JesperO

Rolex
Funktionen VLOOKUP har byggt många karriärer.

Värd att kolla upp.

För övrigt är min absoluta övertygelse att Excel är en styggelse och att det är en alldeles för kraftfull programvara. Vi är generellt för duktiga på Excel och löser problem i Excel som borde lösts på helt andra sätt - svenskt näringsliv står och faller med att ett gäng Excelfiler som ingen längre minns hur de byggdes fungerar.

...naturligtvis sitter jag dagligen och bidrar till ovanstående. Älskar Excel-nördande! :)

Det är så man blir oumbärlig på jobbet... se till att du och endast du förstår de där filerna... då sitter du bra till vid löneförhandlingen :)
 

Zingo

Rolex
Funktionen VLOOKUP har byggt många karriärer.

Värd att kolla upp.

För övrigt är min absoluta övertygelse att Excel är en styggelse och att det är en alldeles för kraftfull programvara. Vi är generellt för duktiga på Excel och löser problem i Excel som borde lösts på helt andra sätt - svenskt näringsliv står och faller med att ett gäng Excelfiler som ingen längre minns hur de byggdes fungerar.

...naturligtvis sitter jag dagligen och bidrar till ovanstående. Älskar Excel-nördande! :)
Just VLOOKUP är användbart men farligt, hänt mer än en gång att Excel räknar fel när det kommandot används... :nailbiting:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Just VLOOKUP är användbart men farligt, hänt mer än en gång att Excel räknar fel när det kommandot används... :nailbiting:

Jag har verkligen försökt att knäcka Excel och bevisa att det räknar fel...

...har än så länge inte lyckats. Hittiills har det alltid varit skit bakom spakarna.

Så jag är tveksam till att du har rätt! ;)
 

Johe

Omega
Funktionen VLOOKUP har byggt många karriärer.

Värd att kolla upp.

För övrigt är min absoluta övertygelse att Excel är en styggelse och att det är en alldeles för kraftfull programvara. Vi är generellt för duktiga på Excel och löser problem i Excel som borde lösts på helt andra sätt - svenskt näringsliv står och faller med att ett gäng Excelfiler som ingen längre minns hur de byggdes fungerar.

...naturligtvis sitter jag dagligen och bidrar till ovanstående. Älskar Excel-nördande! :)

+1! Skrämmande många fel man stött på genom åren. Men för oss som kan... :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Istället för Vlookup så brukar jag numera använda Lookup. Den brukar fungera bättre.
Jag kör svensk version iom att jag är på skola. Vlookup heter då letarad och Lookup heter Letaupp
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det har ju varit lite buggar genom åren. Men jag tror ändå inte man behöver vara rädd för att använda det.
Har för övrigt en kollega som kontrollräknar med miniräknare. ;)
 

Niclas

Omega
En liten noob-fråga :
Jag håller på att lägga in en massa artiklar i en sorts enkel databas jag skriver i exel. En av cell-kolumnerna skall ett typnummer stå och det består av ca 12 nuforor som grymt ofta är extremt snarlika.
Hur får jag fram förslag när jag skrivit dem 3-4 första nuffrorna och sedan bara ändra den felande siffran/bokstaven ?
Alltså, när man skrivit den första cellen och börjar skriva nr 2 så kommer föregående text upp som förslag ganska direkt. Detta tills det är en diff, då kommer inget förslag upp och DÅ vill jag trycka på XXX så förslag dyker upp
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det också (såklart).
Men om man tror att Excel är 100 % pålitligt i beräkningarna bör inte jobba med något annat än landets budget, byggen eller annat som ändå kommer överskrida budget med marginal. ;)
Om man ska jobba med något riktigt viktigt kanske man bör använda en mjukvara validerad för ändamålet.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Så länge du indexerar allt i kolumn 'B' hela tiden så är det inga problem. Dvs. om du konstant indexerar alla restaurangbesök som 'Restaurang' och allt kopplat till nöjen som 'Nöje' (rekommenderar att du göra en fast lista med en drop down som du bara väljer ifrån) så är det inga problem.

Då är det bara att köra en (t.ex.) =SUMIF(Kolumn B;'Restaurang';Kolumn C)

Easypeasy.

Edit: Jag ska ge fan i den här tråden känner jag...
Nu när du har stigit in i tråden får du aldrig lämna:)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Funktionen VLOOKUP har byggt många karriärer.

Värd att kolla upp.

För övrigt är min absoluta övertygelse att Excel är en styggelse och att det är en alldeles för kraftfull programvara. Vi är generellt för duktiga på Excel och löser problem i Excel som borde lösts på helt andra sätt - svenskt näringsliv står och faller med att ett gäng Excelfiler som ingen längre minns hur de byggdes fungerar.

...naturligtvis sitter jag dagligen och bidrar till ovanstående. Älskar Excel-nördande! :)
kan du förklara vad VLOOKUP är? Roligare att se det i tråden än att läsa om det på google :)
 

Icaras

Rolex
kan du förklara vad VLOOKUP är? Roligare att se det i tråden än att läsa om det på google :)
VLOOKUP är mer eller mindre ett verktyg som används för att matcha och hämta information från ett specifikt område celler i ett kalkylblad för att sedan skriva in det i det område där du vill att informationen ska visas. Detta kan göras mycket mer avancerat och är i mitt tycke mest till nytta om du vill importera väldigt mycket information eller vill importera specifika värden från ett annat kalkylblad :)

Exempel:
Låt säg att du har två olika kalkylblad, det första bladet innehåller alla medlemmar på forumet och i det andra bladet har du även här alla medlemmar på forumet men du har också informationen om hur många klockor varje medlem äger. Du kan då använda funktionen VLOOKUP i ditt första blad (det med endast medlemmar) för matcha användarnamnen i de båda kalkylbladen och sedan ge dig specificerad information som är kopplad till det specifika användarnamnet.

Så du vill t.ex veta hur många klockor Icaras använder? Då letar VLOOKUP igenom alla användarnamn i blad nummer 2 och när den hittat den specifika användaren "Icaras" börjar den leta igenom vilken information du specificerat, i detta fall antalet klockor. Du får då inskrivet i cellen i ditt första blad att Icaras har "X" antal klockor. Fördelen med funktionen här är att det sedan går att kopiera för alla medlemmar och vips har du hur många klockor varje medlem äger.

Som sagt svårt att förklara utan att visa i själva programmet... ursäktar i förväg om det gjorde det mer oklart än tidigare :p. Hur som finner du nedan ett klipp som iallafall jag tycker förklarar funktionens användningsområde.
 
Senast ändrad:

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
VLOOKUP är mer eller mindre ett verktyg som används för att matcha och hämta information från ett specifikt område celler i ett kalkylblad för att sedan skriva in det i det område där du vill att informationen ska visas. Detta kan göras mycket mer avancerat och är i mitt tycke mest till nytta om du vill importera väldigt mycket information eller vill importera specifika värden från ett annat kalkylblad :)

Exempel:
Låt säg att du har två olika kalkylblad, det första bladet innehåller alla medlemmar på forumet och i det andra bladet har du även här alla medlemmar på forumet men du har också informationen om hur många klockor varje medlem äger. Du kan då använda funktionen VLOOKUP i ditt första blad (det med endast medlemmar) för matcha användarnamnen i de båda kalkylbladen och sedan ge dig specificerad information som är kopplad till det specifika användarnamnet.

Så du vill t.ex veta hur många klockor Icaras använder? Då letar VLOOKUP igenom alla användarnamn i blad nummer 2 och när den hittat den specifika användaren "Icaras" börjar den leta igenom vilken information du specificerat, i detta fall antalet klockor. Du får då inskrivet i cellen i ditt första blad att Icaras har "X" antal klockor. Fördelen med funktionen här är att det sedan går att kopiera för alla medlemmar och vips har du hur många klockor varje medlem äger.

Som sagt svårt att förklara utan att visa i själva programmet... ursäktar i förväg om det gjorde det mer oklart än tidigare :p. Hur som finner du nedan ett klipp som iallafall jag tycker förklarar funktionens användningsområde.
Tack:) riktigt bra förklaring, nu förstår jag principen iaf sen måste man lära sig att använda den:) ska kolla filmerna under dagen.
 
Topp