• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Exklusiv förhandsvisning av Klockkvalitén på Kaplans tisdagen den 8 november.

Ministern

Founder
2-Faktor
image.jpeg



Exklusiv förhandsvisning av Klockkvaliten på Kaplans


Kaplans och Klocksnack har nöjet att erbjuda dig som utvald medlem chansen att se objekten från höstens auktion, före alla andra.
Under kvällen har du möjlighet att titta och prova alla klockor från auktionen, och bekanta dig mer med våra klockvärderare.
Det kommer serveras tilltugg och dryck.

Det finns 30 platser för KS medlemmar.

För att anmäla sig.

PM:a Spencer66 enligt följande,

Johan Johansson
Archibald2
0733678932

Övrig information kommer erhållas på PM.

Varmt välkommen önskar Klockvärderingen på Kaplans Auktioner!

Auktionen äger rum lördag 12 November.

Adress: Biblioteksgatan 5
När: Tisdag den 8 november
Kl: 18:30

Följande objekt kommer bland annat visas.


Först ut är en Rolex Day-Date som var Ronnie Petersons privata klocka från våren/sommaren 1978. Eftersom Ronnie tragiskt gick bort i sviterna av en olycka under Italiens Grand Prix bara några månader senare, är klockan fortfarande i ett fantastiskt skick

image.jpeg

image.jpeg

Auktionens andra utrop, en Heuer Carrera från 1972, har tillhört Ronnies far Bengt Peterson och är en exakt likadan Heuer Carrera som Ronnie själv bar. Klockan var en 60-årspresent till Bengt från Ronnie och hans bror Tommy Peterson. Klassiska klocktillverkaren Heuer (nuvarande TAG Heuer) stod under 60- och 70-talet för flera av branschens mest eftertraktade motorsportklockor.
image.jpeg
image.jpeg



Nummer tre på auktionen är en Rolex Datejust som tillhört Ronnies mor Maj-Britt Peterson. Via sin legendariska Formel 1-kollega och Rolexambassadör, Sir Jackie Stewart, beställde Ronnie Peterson klockan åt sin mor 1972.

image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ytterst trevligt, dessa förhandsvisningar är väldigt uppskattade! Finns en del trevligt på menyn den 12e även utöver de unika objekten
 
  • Like
Reactions: JLW

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade ju varit ett gyllene tillfälle att bli ordentligt "vintageifierad" !! Tyvärr fyller frun år samma dag så det spricker..:-(
 

cRw

Omega
Känns som Ronnies DD kan bli hur dyr som helst, beroende på vem/vilka som känner till auktionen.
Vilken dröm det vore att ratta runt bilen med F1-legendens klocka på vänster handled....
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
- Jag tycker uren med proveniens Peterson borde skänkts till museal användning. Det är där de hör hemma och ingen annanstans. Att sälja familjeklenoder är för mig mycket märkligt.
De har säkert klenoder i andra former som
Kanske betyder mer än en klocka. Och vad är det då för fel med att sälja när det lär bli en av de dyraste vintage DDn på länge i Sverige pga proveniens och bra skick.

Vart skulle den lämnas in annars? Förslag?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Att det finns skrupellösa köpare på dylika familjeklenoder som borde gå i arv inom familjen eller placeras på museum, med tanke på den helt unika historiken, det har det gjorts hollywoodfilmer om. Jag har sagt vad jag tycker, slut.
Herrejävlar om allt som varit känt eller vart med i hollywoodfilm skulle läggas på hög på museum. Som sagt har familjen högst troligen andra prylar de värderar högre som de igenkänner med honom.

Igen, vilket museum hade du velat se Ronnies dinka på?
 
P

Philippe Stern

Guest
Att det finns skrupellösa köpare på dylika familjeklenoder som borde gå i arv inom familjen eller placeras på museum, med tanke på den helt unika historiken, det har det gjorts hollywoodfilmer om. Jag har sagt vad jag tycker, slut.
Hahahaha! Du är en rolig pojk.
 
P

Philippe Stern

Guest
Vilket museum vill ställa ut allt från gamla kändisar? Här är Ronnies gamal strumpor. Mössa. Fiskespö. Kattsand. Finservis. Klädgalje. Porrfilmer. Stearinljus. Örngott. Lakan. Kudde. Vem? Nej. sälja det till någon som vill ha det.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vilket museum vill ställa ut allt från gamla kändisar? Här är Ronnies gamal strumpor. Mössa. Fiskespö. Kattsand. Finservis. Klädgalje. Porrfilmer. Stearinljus. Örngott. Lakan. Kudde. Vem? Nej. sälja det till någon som vill ha det.
Ja det hade ju Ronniemuseum i Örebro, men det gick ju inte runt.
 
Topp