• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Explorer 1016 hemma igen

Sond

Patek
Äntligen! Idag fick jag ett sms från Rob E som sa att jag hade en klocka att hämta. Efter lite strul på jobbet kunde jag ge mig iväg och hämta upp den. Jag måste erkänna att jag blev knäsvag när jag såg den. Den har nu varit på service i mer än 6 veckor och väntan har gjort att jag uppskattar den ännu mer.

Tyvärr får jag inte till några bra foton på den. Men lägger upp några ändå..:)

IMG_6883.jpg

IMG_6885.jpg

IMG_6890.jpg

IMG_6899.jpg

IMG_6902.jpg


Det är alltså en 1016 från 1966(om jag fått allt rätt mer ref nr.) med Gilttavla. Klockan är i mycket bra skick med fantastisk patina på Lumen. Och nu är den helt nyservad och fixad hos Rob E. Till vardags kommer ett Cordovan i lite ljusare nyans att sitta på. Jag är inte 100 nöjd med nyansen på bandet. Problemet är att ett Cordovan behöver en tid för att hitta sin patina och det känns fel att just nu klä ned klockan. Men någon gång måste ju bandet börja köras in. Vi får se. Och ni får se bilder på det när jag vant mig vid tanken..:)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Otroligt fin! Hatten av. Jag har en 1016 men den är totalgenomgången av rolex. Ser ny ut, noll patina. Denna är vackrare.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Äntligen! Idag fick jag ett sms från Rob E som sa att jag hade en klocka att hämta. Efter lite strul på jobbet kunde jag ge mig iväg och hämta upp den. Jag måste erkänna att jag blev knäsvag när jag såg den. Den har nu varit på service i mer än 6 veckor och väntan har gjort att jag uppskattar den ännu mer.

...

Det är alltså en 1016 från 1966(om jag fått allt rätt mer ref nr.) med Gilttavla. Klockan är i mycket bra skick med fantastisk patina på Lumen. Och nu är den helt nyservad och fixad hos Rob E. Till vardags kommer ett Cordovan i lite ljusare nyans att sitta på. Jag är inte 100 nöjd med nyansen på bandet. Problemet är att ett Cordovan behöver en tid gör att hitta sin patina och det känns fel att just nu klä ned klockan. Men någon gång måste ju bandet börja köras in. Vi får se. Och ni får se bilder på det när jag vant mig vid tanken..:)
Briljant! Den är ju bara helskön! Tavlan ser väldigt, väldigt fin ut på bilderna. Boett och länk ser ju också riktigt fina ut, med så mycket av ursprungsformen kvar. Det är ju så många som har sönderpolerade boetter. Vidare så ser länken välbehållen ut, och med fin ny borstad finnish.

Den där ska du känna dig ordentligt nöjd med! Nu har du en 47-årig klocka, som tål dagligt bus! (Även om du kanske inte direkt tar den ut hursomhelst.)

Jag firar din hemkost med min 1016 på handleden. Min är dock av nyare snitt och utan din fina tavla och nitade länk!

Grattis, grattis!

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Otroligt fin! Hatten av. Jag har en 1016 men den är totalgenomgången av rolex. Ser ny ut, noll patina. Denna är vackrare.
Utan avsikt att "kapa tråden": Posta bilder, vetja. Temat är ju skönt: 1016. Lägger in en bild på min - som jag anar är som din - väldigt fräsch (dvs väl ompysslad av Rolex) och därmed inte lika mycket patina (men väl lämpad för dagligt bruk - och tritiumtavlan har trots allt en krämfärgad nyans... även om det kanske inte framgår nedan):

DSC01297_zpsbc1a0953.jpg
 

jabla

Sarlacc
Vad fin den blev, det är precis såna här inlägg som gör att man velar över vad som skall bli nästa klockköp. :)
 

Archie

Cartier
riktigt grym, säg till när du vill sälja =). men jag undrar mest, hur fan kan det ta 6 veckor? är man så underbemannad eller är det ledtid på detaljer som ska bytas ut eller vad gäller det?
 

Sond

Patek
På allmän begäran... Så här ser det ut på ett Cordovan... Okey, idiotförklara mig inte nu..:nailbiting: Glöm inte att Cordovan ofta kräver en stunds inkörning för att få fram den rätta patinan... Men om jag ska vara ärlig känns nyansen inte helt rätt...
IMG_6908.jpg

IMG_6905.jpg


Så här ser alltså min förebild ut.
rolex-1016-z1.jpg

rolex-1016-z.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om du är sugen så kan du få byta mot mitt som är mörkare. PM:a så kan du få bilder.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Glöm inte att Cordovan ofta kräver en stunds inkörning för att få fram den rätta patinan...
Hur lång inkörning?

Har du verkligen tålamod, när du har en så fin länk?

Håller med om att förebilden är skön. Har en bild som jag sparade i slutet av 1990-talet som jag återkommer till då och då och fortfarande har kvar att förverkliga. Där spelar ett väl ingånget läderband också en central roll.

A
 

JayJay

Rolex
Jag blir alldeles hård i brallan av den där klockan. Tycker förövrigt att den är snygg även på läder... Men om jag var tvungen att välja en hade jag nog ändå kört på länken... Eller? Kan knappt tänka ordentligt p g a den där.
 

Sond

Patek
Briljant! Den är ju bara helskön! Tavlan ser väldigt, väldigt fin ut på bilderna. Boett och länk ser ju också riktigt fina ut, med så mycket av ursprungsformen kvar. Det är ju så många som har sönderpolerade boetter. Vidare så ser länken välbehållen ut, och med fin ny borstad finnish.

Grattis, grattis!

mvh A

När jag lämnade in den på Rob E och återvände dagen efter för att få domen så var urmakaren helt nördig kring länken. Det var bara supelativ om klockan. Men sedan gick han igång om länken. Jag blev lite paff. Nog för jag visste att det var en ovanligt fin länk, men urmakaren kunde liksom inte sluta prata om den. Så för att göra honom glad sa jag typ: "Länken kommer nog att behålla sin finish då jag tänker bära den på ett läderband." Då trodde jag han skulle börja spy. Han såg definitivt ut att må illa. Sedan kom en lång föreläsning om att en så fin klocka med en så fin länk ska bäras på länk. Punkt! Och att länken kommer hålla i mer än 20 år om jag sköter den väl. :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
När jag lämnade in den på Rob E och återvände dagen efter för att få domen så var urmakaren helt nördig kring länken. Det var bara supelativ om klockan. Men sedan gick han igång om länken. Jag blev lite paff. Nog för jag visste att det var en ovanligt fin länk, men urmakaren kunde liksom inte sluta prata om den. Så för att göra honom glad sa jag typ: "Länken kommer nog att behålla sin finish då jag tänker bära den på ett läderband." Då trådde jag han skulle börja spy. Han såg definitivt ut att må illa. Sedan kom en lång föreläsning om att en så fin klocka med en så fin länk ska bäras på länk. Punkt! Och att länken kommer hålla i mer än 20 år om jag sköter den väl. :)
Och han har ju helt rätt! :)
 

Sond

Patek
Hur lång inkörning?

Har du verkligen tålamod, när du har en så fin länk?

Håller med om att förebilden är skön. Har en bild som jag sparade i slutet av 1990-talet som jag återkommer till då och då och fortfarande har kvar att förverkliga. Där spelar ett väl ingånget läderband också en central roll.

A
Tja, jag vet inte riktigt hur lång tid det tar att köra in ett Cordovan. Och då jag har några klockor jag snurrar runt på kan det ju ta en evighet... Ska överväga bytesförslaget i tråden.

Jag är en sådan som kan fastna för en bild av något. Jag ser bilden extremt detaljerat för mitt inre. Och om det är något som kan tänkas köpas så ger jag aldrig upp. Det kan ta 10-20 år. Men jag måste få till bilden i verkligheten "i min ägo". Sedan är det ju såklart att en del av dessa bilder fadar ut. Men vissa blir kvar. En JLC Reverso var en sådan "bild".
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jamenvisst! Är på semester så jag slänger upp den bild som finns tillgänglig.
RHOF_2013_09305.jpg
Utan avsikt att "kapa tråden": Posta bilder, vetja. Temat är ju skönt: 1016. Lägger in en bild på min - som jag anar är som din - väldigt fräsch (dvs väl ompysslad av Rolex) och därmed inte lika mycket patina (men väl lämpad för dagligt bruk - och tritiumtavlan har trots allt en krämfärgad nyans... även om det kanske inte framgår nedan):

DSC01297_zpsbc1a0953.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jamenvisst! Är på semester så jag slänger upp den bild som finns tillgänglig.
RHOF_2013_09305.jpg
Härligt! Ser ju faktiskt helt ny ut. Uppenbarligen ny länk. Ny boett, tavla och visare också? Hel-luminova?

Vintage, men med modern tålighet! Ett bra alternativ, bortsett från att patinan är obefintlig...

Hittade en full set sen 1016 (R-serie, tror jag) för något tag sedan, i väldigt gott skick, men inte oanvänd. Men säljaren ville ha bortåt 100 tkr... Så jag stod över. För sådana pengar (och mindre än så räcker) känns det ju mer relevant att blicka bakåt i tiden som Sond, eller gå på något som är uppfräschat (men inte längre orört) och därför också väldigt användbart till vardags.

A
 

Charles_

Rolex
Härligt! Ser ju faktiskt helt ny ut. Uppenbarligen ny länk. Ny boett, tavla och visare också? Hel-luminova?

Vintage, men med modern tålighet! Ett bra alternativ, bortsett från att patinan är obefintlig...

Hittade en full set sen 1016 (R-serie, tror jag) för något tag sedan, i väldigt gott skick, men inte oanvänd. Men säljaren ville ha bortåt 100 tkr... Så jag stod över. För sådana pengar (och mindre än så räcker) känns det ju mer relevant att blicka bakåt i tiden som Sond, eller gå på något som är uppfräschat (men inte längre orört) och därför också väldigt användbart till vardags.

A

Den här gick alldeles nyss:

http://www.network54.com/Forum/2076...1970+Rolex+Explorer+1+model+1016+Set+Complete
 
Topp