• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Explorer vs Memovox vs Datejust

koze

Panerai
2-Faktor
Funderar på att komplettera min nya Submariner med något nättare och äldre mögelbetonat som också innehar lite av den charm som jag kan tycka att subben saknar med alla sina nymodigheter, även om den i övrigt är en magisk klocka.

Det jag har kollat på är en äldre Explorer eller Datejust vilket vore kul om man ska hålla sig till Rolex. Sen är Memovox också rolig och lite mer udda vilket jag uppskattar. Problemet är att jag har svårt att välja. DJ vill man väl ha med quickset, men det verkar som att 1601 och 1603 anses lite ädlare? Explorer gillar jag för att den också är lite udda, speciellt de riktigt gamla men då drar det iväg i pris. Det finns väl någon mellanref som hade någon kvalitetsbrist? Memovox, några erfarenheter av dessa charmiga och lite udda ur?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Funderar på att komplettera min nya Submariner med något nättare och äldre mögelbetonat som också innehar lite av den charm som jag kan tycka att subben saknar med alla sina nymodigheter, även om den i övrigt är en magisk klocka.

Det jag har kollat på är en äldre Explorer eller Datejust vilket vore kul om man ska hålla sig till Rolex. Sen är Memovox också rolig och lite mer udda vilket jag uppskattar. Problemet är att jag har svårt att välja. DJ vill man väl ha med quickset, men det verkar som att 1601 och 1603 anses lite ädlare? Explorer gillar jag för att den också är lite udda, speciellt de riktigt gamla men då drar det iväg i pris. Det finns väl någon mellanref som hade någon kvalitetsbrist? Memovox, några erfarenheter av dessa charmiga och lite udda ur?
Memovox är ett ädlare ur som har mer charm men är också dyrare att serva och ömtåligare. Jag hade valt Memovox.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Men om man ser till pris så är Explorer dyrast och DJ billigast. Dock verkar Memovox vara riktigt snårigt med vilken ref man ska välja, manuell/automat, guld/stål, rimlig storlek osv. Många tidiga verkar vara typ 34 mm i guld, det känns lite väl nätt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har en memovox från tidigt 60-tal. Kan inte referensen i huvudet men tycker personligen att det är en av de snyggare refarna. 37 mm. En rolex är mycket mer robust och enklare att serva. Som en Volvo 240 typ :). Köp en DJ och känn dig för. Enkelt att köpa och enkelt att sälja.

image.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att memovox är det sexigaste alt. Jag har själv en 70/talare i stort case , jag tycker nog att DJ är en lite tråkig klocka , så alt är vintage Explorer , men det blir inte så billigt .....
 

DrDre

Patek
Memovox är ett ädlare ur som har mer charm men är också dyrare att serva och ömtåligare. Jag hade valt Memovox.

Om det inte hade det varit just för servicen, och om JLC hade haft ngt liknande tex Omega där man kan skicka ned vintage till en rimlig kostnad, så hade jag haft en hel rad med Memovox i lådan. Klassiskt fint märke, cool funktion och massor av härliga modeller, både de klassiska och mer tidstypiska.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Wow, vackert! DJ är ju bra på så sätt att den just är lättillgänglig, men också mer trist. Explorer verkar isf bli 114270 som är mest prisvärd med nya claspen och uppdaterat verk. Å andra sidan vill jag ha den på läder. Gillar toolkänslan i Explorern, men Memovoxen är charmig som satan.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Wow, vackert! DJ är ju bra på så sätt att den just är lättillgänglig, men också mer trist. Explorer verkar isf bli 114270 som är mest prisvärd med nya claspen och uppdaterat verk. Å andra sidan vill jag ha den på läder. Gillar toolkänslan i Explorern, men Memovoxen är charmig som satan.

Kan bli tight med läderband pga SEL, bandstiftshålen sitter längre in på 114270. Risken finns att du får "skavsår" på lädret...
 

koze

Panerai
2-Faktor
Bra tips, då kanske man ska satsa på en äldre i bra skick istället. Svårt det här.
 

koze

Panerai
2-Faktor
image.jpg
Men samtidigt...en sub och Explorer är ganska lika sett till användningsområde. Iofs lite mer dressad på skinn.
De är också lika med sina svarta urtavlor. Men jag gillar ändå det tooliga, på läder är den mer Indiana Jones medan DJ och Memovoxen är mer business. Explorern är också väldigt nedtonad vilket jag gillar.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Memovox vinner på KO. 100 gånger coolare, mer ovanlig, charmigare, snyggare. :)
 

Diogenes

Cartier
Jag måste också slå ett slag för Memovox. En klar favorit som har det lilla extra, ögat tröttnar aldrig på att beskåda dess linjer. Oerhört behaglig att bära dessutom. Sitter själv på en Memovox som enligt uppgift tidigare tillhört Philip Jansson - mannen som tjänstgjorde som slottets urmakare och sågs i tvn varje nyårsafton fram till sin död.
P1090808.JPG
 

Sond

Patek
Memovox är på många sätt ett självklart val. Tills man ska försöka köpa en... Det är en djungel, där de flesta av oss riskerar att gå fel. Dessutom är de ömtåliga och knepiga att serva. En Explorer 1016 är ju hur läcker som helst men har blivit lite dyr. Så Exp eller DJ beroende på budget. Om du inte är en fena på klockor.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Memovox är på många sätt ett självklart val. Tills man ska försöka köpa en... Det är en djungel, där de flesta av oss riskerar att gå fel. Dessutom är de ömtåliga och knepiga att serva. En Explorer 1016 är ju hur läcker som helst men har blivit lite dyr. Så Exp eller DJ beroende på budget. Om du inte är en fena på klockor.

Låter vettigt, börjar landa i samma sak. 1016 vore ju drömmen men den är som sagt rätt mycket dyrare. Just nu lutar det mot en DJ med slät ring eller en Explorer. Hur problematiskt är det att köra läderarmband på 114270 med sina SEL? Förstår att det är svårt med ett tjockt lädernato, men vanligt läderarmband borde väl vara lugnt?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jag hade valt en Memovox men som många andra skriver är de ömtåliga och dyra att serva. Vill du ha ett säkert kort så satsa på DJ.
 
Mitt val hade varit: Memovox, Exp sist DJ. Men det beror på typen av klockperson man är; har du en klocka (läs dyrare) för dig eller för andras igenkänning...
 

koze

Panerai
2-Faktor
Mitt val hade varit: Memovox, Exp sist DJ. Men det beror på typen av klockperson man är; har du en klocka (läs dyrare) för dig eller för andras igenkänning...
Andras igenkänning är jag helt ointresserad av, det handlar helt om vilken klocka som passar min personlighet bäst. Explorern känns bra för att den är praktisk, DJ är snygg men lite gubbig.
 
Har inte en
Andras igenkänning är jag helt ointresserad av, det handlar helt om vilken klocka som passar min personlighet bäst. Explorern känns bra för att den är praktisk, DJ är snygg men lite gubbig.
Har ingen Memo, så därför skulle den ligga överst. Bra att du har klockor för dig. Lustigt nog så är också KS en handelsplats där ev egen klockpreferenser kan bli slow movers den dagen man vill plippa ett objekt . Men nu var det inga konstiga modeller heller...
 
Topp