• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Färga Nato/Zulu

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har alltid gillat Nato-/Zuluband på de flesta av mina klockor. Bekvämt och snyggt:) . Min bronsklocka (eller mässing egentligen) från Magrette har än så länge burits på läder- alt. canvasband då man där kunnat byta ut spännet mot ett i brons. Något som inte funkar på Nato/Zulu. Hittade äntligen ett Zulu med bronsdetaljer:
oIKK2zU.jpg

Färgen var oliv och jag tyckte att det inte blev så snyggt (nu när jag ser bilden ser det betydligt bättre ut än i verkligheten). Så började fundera om man kan färga ett sådant band. Köpte in följande (i mörkbrunt):
2f12b141e75ea71550b646a1f1003cb5_ecd6006de82dced6831df767b1ab13b4.jpg

Googlade lite när jag kom hem (kanske man skulle gjort innan köp:banghead:) och det fanns färger anpassade för syntetfiber som kanske hade varit bättre. Provade i alla fall. Ner med färg, salt och nåt mer (fixeringsmedel?) i en plastmugg tillsammans med kokande vatten:
BqMnY58.jpg

Bandet blev ganska mörkt, så jag sköljde av det några gånger och la det i klorin över natten:
RrpWqFQ.jpg

Betydligt ljusare nu:
d90fvLF.jpg

Efter en omgång i tvättmaskinen:
k4s2aE3.jpg

Wristshot:
yjow8Pb.jpg

Blev ganska nöjd. Lite åt rostbruna hållet (något mörkare än vad bilderna visar) och mycket snyggare än olivfärgen. Ska nog testa att få det lite mörkare med ytterligare en omgång med en mindre mängd färg och utan klorin.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kul o se att det gick, nu är det bara det naturliga slitaget som måste påskyndas. :)
Ja detta öppnar ju oanade möjligheter till färgval:).
Jag ska beställa ett sandfärgat band för att se om det är lättare att färga (dvs blir mer likt färgen som anges på förpackningen).
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Riktigt bra tips! Genast åkte ett sandfärgat nato i bad med svagt blandad svart färg(det som fanns hemma), ska bli intressant att se resultatet:)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Färgade som som sagt lite mer. Resultat: något mörkare. Färgen i verkligheten skulle jag säga ligger någonstans mellan dessa två bilder.
AJhQzkK.jpg

2L8QGyz.jpg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Visa gärna upp resultatet. Förhoppningsvis kan det fungera bra med vanlig färg också.

Det funkade riktigt jävla dåligt med den vanliga färgen jag hade hemma, tror det är herdins:D

Det blev bara fläckigt och såg bara dassigt ut... Får se om jag gör något nytt försök framöver med annan färg alternativt blandar lite annorlunda, nu höftade jag bara.


/Ronnie
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det funkade riktigt jävla dåligt med den vanliga färgen jag hade hemma, tror det är herdins:D

Det blev bara fläckigt och såg bara dassigt ut... Får se om jag gör något nytt försök framöver med annan färg alternativt blandar lite annorlunda, nu höftade jag bara.


/Ronnie
Hade du bara i själva färgen? Det verkar ju vara viktigt med både salt och det andra pulvret (bindngsmedel eller något sånt).
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Tycker jag tog rätt rejält också, men nåja. Det var kanske bandet som var nån konstig kvalitet:confused: Har ett sandfärgat zulu som jag nog ska ge en omgång också.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Beställde ett sandfärgat Zulu för att se om det blir en annorlunda färg än det olivfärgade.
GqG35Lj.jpg

Efter en omgång brun texilfärg blev resultatet något som skulle kunna beskrivas som gyllenbrunt. Här båda banden sida vid sida (det tidigare sandfärgade till vänster och det tidigare olivfärgade till höger).
lK3npyJ.jpg

Riktigt nöjd med bägge. Wristshot på det gyllenbruna.
gNbMYxg.jpg
 
Topp