• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Färgmatcha klocka och armband

Alex74

Basic
En smakfullt kombo av färg på tex. urtavla, index, armband kan jag ibland tycka förhöjer en för mig annars lite slätstruken och ointressant klocka.
Men det är en rätt smal väg att gå, det går att hjälpa men även stjälpa om det blir för mycket eller inte riktigt rätt.
Hur tänker ni?
Tar ni upp färgen på index i sömmen på skinnarmbandet, bezel och urtavla i ränderna på nato´t eller är det kanske bara stilrent utan utsvävningar som gäller..

Visa gärna kreationer ni är nöjda med och/eller dela med er av era tankar.
Anledningen till att jag fråga är förutom att jag tycker att det är kul, är att jag håller på att fixa en klocka till min kära fru och kan inte bestämma mig för om jag ska ta ut svängarna med lite färg eller köra lite mindre i ögonfallande.

Givetvis inbjuder vissa klockor mer än andra till att gå bananas på färgfronten.:)
Bild lånad från nätet.
images.jpeg

Självklart måste klockan/tavlan lira bra med bandet färgmässigt. Sen hur mycket man ska färgmatcha är lite utifrån hur mycket olika färger dominerar på klockan.
Seiko med blå tavla är givet på blått band (här tycker jag att det skulle bli för mycket med fler färger på bandet pga av att det röda på vridringsinlägget är är ganska dominerande):
00000000000000000000000000000000005-jpg.413121

Seiko 7002 med band som är en perfekt färgmatchning med tavla och vridringsinlägg. Mycket nöjd med denna kombo.:)
00000000000000000000000000000000001-jpg.413117

Boctok med grön tavla. Iom att det är så lite rött på vridringsinlägget (plus sekundvisare) tycker jag att denna kombination fungerar utmärkt!
0914-jpg.187952

Så att plocka upp små detaljer på klockan (t ex visare) med bandet tycker jag funkar riktigt bra...

Senast ändrad:
Håller med föregående.
Det är kul att variera lite och beroende på hur man väljer att göra så får klockan olika framtoning.
IMG_20170819_194417_707.jpg

Tycker att det gröna lyfter fram den djupsvarta tavlan.

IMG_20170807_200701_883.jpg

Lite samma sak här. Det gröna fångar upp färgen på visarna på ett lagom subtilt sätt.

IMG_20170728_105250_311.jpg

Lite mer stilrent och avskalat.

DSC_1892.JPG

Index och stora sekundvisaren kommer fram på ett fint sätt.

IMG_20170605_213306_109.jpg

Rött, grönt och guld passar ganska bra ihop.

Ja, det var ett litet bidrag :)

Den där 21 Zuan´en var ball!
Håller med om att nedtonade grön/grå/blå nato/zulu har en förmåga att variera vissa modeller på ett fint sätt.

Ha ha..
Där ser man, jag bjuder på den.
Till mitt försvar tyckte jag faktiskt att det kändes som ett märkligt namn.

Ha ha..
Där ser man, jag bjuder på den.
Till mitt försvar tyckte jag faktiskt att det kändes som ett märkligt namn.
Lätt miss. Lite insnöad på kinesiska klockor själv. Tar ett tag att lära sig vad de olika sakerna betyder. Kan vara svårt nog med de svenska begreppen ibland efter att mycket man läser är på engelska

Som jag skrev i någon annan tråd, det kan lätt bli som att matcha näsduken med slipsen.

Måste säga att ibland lyckas jag oberoende av att förstärka ngn färg på urtavlan. Buffel funkar till de flesta färger;)
IMG_1780.JPG
IMG_1779.JPG
IMG_1778.JPG

Jag måste erkänna att jag är svag för Speedmaster MkII, måste nog ha en sådan någon gång..
Har någon möjligen koll på vad det är för rem näst längst upp till vänster?
Om det är det beiga så gissar jag på ett Cordura Canvas. Inte 100. Men fråga @Rozzy
Helt riktigt, Hadley-Roma Condura. Vattentåliga intill outslitbara textilband, jag tror jag har alla färger.
IMG_2998.JPG
IMG_3003.JPG
IMG_3004.PNG
IMG_3005.JPG

Jag är väldigt noggrann med val av band till mina klockor. Vilket band jag väljer är beroende av vad jag vill framställa med kombinationen. Att matcha tavlan ger ett modernare intryck
IMG_2991.JPG

IMG_2989.JPG

Att hitta tidstypiska band med bra färg och struktur ger autensitet
IMG_2992.JPG
IMG_2994.JPG

Att matcha detaljer i klockan kan ge intrycket av en enhet
IMG_2996.JPG

Och jag älskar band i fina material och av god kvalité. Ibland kan ett exklusivt band höja en klocka rejält
IMG_2988.JPG

Ibland vill jag kontrastera mot tavlan och väljer då gärna en komplementfärg som på Certinan högst upp med turkosblå tavlan och sandfärgade textilbandet. Eller som nedan på min Richeville
IMG_3008.JPG

IMG_3009.JPG

...och med blått alligator som vinterklädsel för att tona ner den lite.

Sedan måste det vara rätt bredd, rätt avsmalnande, rätt spänne, rätt tjocklek, stoppning, avsaknad av stoppning, söm, utan söm etc etc beroende av klocka det skall sitta på och hur jag vill framställa klockan. En smärre vetenskap antar jag så som jag framställer det :)

Senast ändrad:
Helt riktigt, Hadley-Roma Condura. Vattentåliga intill outslitbara textilband, jag tror jag har alla färger.
IMG_2998.JPG
IMG_3003.JPG
IMG_3004.PNG
IMG_3005.JPG

Jag är väldigt noggrann med val av band till mina klockor. Vilket band jag väljer är beroende av vad jag vill framställa med kombinationen. Att matcha tavlan ger ett modernare intryck
IMG_2991.JPG

Att hitta tidstypiska band med bra färg och struktur ger autensitet
IMG_2992.JPG
IMG_2994.JPG

Att matcha detaljer i klockan kan ge intrycket av en enhet
IMG_2996.JPG

Och jag älskar band i fina material och av god kvalité. Ibland kan ett exklusivt band höja en klocka rejält
IMG_2988.JPG

Ibland vill jag kontrastera mot tavlan och väljer då gärna en komplementfärg som på Certinan högst upp med turkosblå tavlan och sandfärgade textilbandet. Eller som nedan på min Richeville
IMG_3008.JPG

IMG_3009.JPG

...och med blått alligator som vinterklädsel för att tona ner den lite.

Sedan måste det vara rätt bredd, rätt avsmalnande, rätt spänne, rätt tjocklek, stoppning, avsaknad av stoppning, söm, utan söm etc etc beroende av klocka det skall sitta på och hur jag vill framställa klockan. En smärre vetenskap antar jag så som jag framställer det :)
Imponerande och samtidigt väldigt inspirerande, tack för att du delar med dig!

Som sagt, smakfullt och snyggt.
Många inspirerande bilder i tråden.

De där Cordura i canvas blir att ta en närmare titt på.
Är det nätet only som gäller, eller finns dom kanske att klämma o känna på någonstans i vår huvudstad?

Som sagt, smakfullt och snyggt.
Många inspirerande bilder i tråden.

De där Cordura i canvas blir att ta en närmare titt på.
Är det nätet only som gäller, eller finns dom kanske att klämma o känna på någonstans i vår huvudstad?
Tror att det är nätet som gäller. Jag beställde mitt från UK och det kostade ca 200 kr ink frakt.

IMG_8107.JPG
Kan vara kul att gå loss med "fel" band ibland med. Även om man inte behöver ta det så långt som den här tråden:

https://klocksnack.se/threads/tråden-där-rätt-klocka-får-fel-band-ej-för-känsliga-läsare.67775/
+1
Jag har denna kombo, har dock snott samma bild som inspirerat mig från nätet
image.jpeg
Jag kör också så, fast bandet har en bra komplementfärg till de blånerade visarna och index, samt vita stickningen som binder ihop med tavlan.
IMG_3101.JPG

Tillbaka
Topp