• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få betalt via PayPal??

Målarn

The Steak
Nu har jag haft en ganska så lång kontakt med David från Honolulutime company och han är har erbjudit att köpa båda mina klockor som är till salu och vill betala hela summan via PayPal då!!

Det rör sig om en summa runt 120.000kr, hur funkar det med PayPal när det gäller så stora summor?? Har någon av er fått betalt via PayPal och hur gick det då?? Pengarna direkt på bankkonto eller måste man själv hålla på överföra från PayPal till Nordea osv??

Tacksam för hjälp!!

Mvh en fundersam Målare :D
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Jag har själv inte tagit emot pengar via paypal men jag vet att det är vanligt med bedrägeriförsök via paypal. Oftast att ett fake kvitto skickas om att pengarna kommit in. Men det förekommer även att pengarna faktiskt förs över men att köpet sedan reklameras och att paypal sedan drar tillbaka pengarna. Tror att det sist nämnda går att undvika om man använder paypal gift. Men en så stor affär bör du givetvis vara extra försiktig med. Hoppas att någon annan har mer erfarenhet än jag....

Pengarna kommer isf in på Paypal kontot och så får du själv sedan föra över dem till nordea.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Låser Paypal pengarna på säljarens konto tills köparen hävdar att varan är mottagen eller hur fungerar det?

Tänk på att kolla växlingskursen också. Antar att köparen skickar USD och då är frågan om du kan ha ett Paypal USD-konto Sverige eller om Paypal internt växlar till SEK, och isf till vilken kurs? Eller växlar Paypal till SEK när de betalar ut till SEK-konto i Nordea? Hur som helst tror jag det är fördelaktigast för dig om Nordea sköter växlingen USD/SEK, förvisso utan egen erfarenhet om Paypals växlingskurser.

Är du en omtyckt kund på Nordea kan de säkert ställa ut en betalningsgaranti där de går i god för att du skickar varorna till Honolulutimes när du fått betalt direkt till ditt Nordea-konto. Brukar kosta någon procent på totalbeloppet. Bygger ju dock på att köparen godkänner detta tillvägagångssätt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Snacka med säljaren och fixa en banköverföring istället. Många tusenlappar att spara (förutom förmånen att slippa PayPal).
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Singular skrev:
Snacka med säljaren och fixa en banköverföring istället. Många tusenlappar att spara (förutom förmånen att slippa PayPal).

+1 med paypal får du 4% (?) avgift på totalsumman och risig växelkurs. Kör banköverföring...
 

Målarn

The Steak
Tack för alla svar!! Han vill köra på PayPal med tanke på att det är våran första deal. Han har ju en hel del referenser på www.rolexforums.com + från DavidSW.. Och jag själv har Noll juh haha..
Fan att allt ska bli så svårt :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Kolla som sagt med Nordea ang betalningsgaranti. Då får han ett schyst papper med stämplar och underskrifter från en (åtminstone i norra Europa) välkänd bank.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Har han så goda referenser kan du väl iofs säkert skicka klockorna först och få betalt när han väl fått uren.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Honolulu Time ligger på Hawaii, vilket mig veterligen är en amerikansk delstat. Din Rolex kan konfiskeras i tullen pga av att det inte är tillåtet att föra in Rolex i USA.
 
Annat alternativ...

-Strappa på båda klockorna på amarna,
-Åk till Honolulu gör en f2f deal
-Ta en stop-over i Vegas
-Spela bort alla cashen (som förut ;) )

Slutar som Singular skrev fast du haft jävligt kul och en bra story

Singular skrev:

Skämt åsido OM han har goda vistord på TRF och DavidSW säger att han är reko så är nog det safe med alla alternativ men Paypal kostar som sagt en slant...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Honolulu Time ligger på Hawaii, vilket mig veterligen är en amerikansk delstat. Din Rolex kan konfiskeras i tullen pga av att det inte är tillåtet att föra in Rolex i USA.

Exakt, eller så tullas det som satan. I vilket fall som helst knepigt. Därför är det sjukt vettigt att ha klarat ut hur själva leveransen ska gå till på förhand...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Paypal klipper 3.8% av dina int´l receipts, plus crappy vx-kurs när du tar ut till ditt konto... all-in-all typ >5% sämre än banköverföring, på 120 loppor blir det väl en del? Jag skulle då hellre skicka klockan först o få pengarna sen om det är en så stabil handlare du har att göra med..
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Kan nog vara värt att ta en extra funderare om det inte går att hitta en köpare lite närmare ändå, även om denne kanske betalar sämre.

Hellre 100 i handen än 2 klockor som försvinner i transport och 120 åt skogen.
:?
 
Eller så sänker du priserna och håller ut lite här i Svedala och sköter dealen här, kanske liite mindre cash men INGET strul, resa till staterna och PayPal avgifter + frakt hamnar ju på 10 000 plus minus några lax och om han ger 120 000 SEK för båda...

Du får ju tror jag garanterat 65k för subben och dra av 10k-15k på Speedyn så kanske du är jämt upp???
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Semester känns väl spontant som bästa lösningen. Bara det paypal lurar dig på täcker flyg ToR. Som andra redan tipsat om. :)
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Fryken skrev:
Låser Paypal pengarna på säljarens konto tills köparen hävdar att varan är mottagen eller hur fungerar det?

Tänk på att kolla växlingskursen också. Antar att köparen skickar USD och då är frågan om du kan ha ett Paypal USD-konto Sverige eller om Paypal internt växlar till SEK, och isf till vilken kurs? Eller växlar Paypal till SEK när de betalar ut till SEK-konto i Nordea? Hur som helst tror jag det är fördelaktigast för dig om Nordea sköter växlingen USD/SEK, förvisso utan egen erfarenhet om Paypals växlingskurser.

Är du en omtyckt kund på Nordea kan de säkert ställa ut en betalningsgaranti där de går i god för att du skickar varorna till Honolulutimes när du fått betalt direkt till ditt Nordea-konto. Brukar kosta någon procent på totalbeloppet. Bygger ju dock på att köparen godkänner detta tillvägagångssätt.

Fryken, oddsen att Nordea ställer ut en betalningsgaranti är i mina ögon mer eller mindre obefintlig...Skulle du själv gjort det? :shock:

Enligt prislistan tar PP 2,7 % + 3,25 kr. per transaktion, och betalningen skulle ankomma i annan valuta vilket leder till en extra valutaväxlingsavgift men även en avgift för att betalningen kommer från utlandet.
Försök föra en dialog med köparen om att göra en direktbetalning till Nordea-kontot.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Wollen skrev:
Fryken skrev:
Wollen skrev:
Fryken, oddsen att Nordea ställer ut en betalningsgaranti är i mina ögon mer eller mindre obefintlig...Skulle du själv gjort det? :shock:

Om bra och stabil kund så ja, varför inte?

Jovisst, varför inte..Dock är frågan till vilken kostnad. Skulle tippa på en relativt saftig avgift.

Jag jobbar själv på en av de fyra storbankerna och kan säga att kunden med största sannolikhet måste vara PB (Private Banking-kund) för att man ens ska kunna diskutera frågan. För att bli PB hos oss måste man ha minst 3,5 millar i likvida medel, och det är bara en av förutsättningarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet här är inte paypal. Numera fungerar paypal på det sätt att köparen garanteras via paypal att varan är levererad. Om den inte blir det, eller om varan är felaktig, får man kräva pengarna tillbaka av paypal med motivering utifrån exempelvis foton och varubeskrivning. Paypal kräver i sin tur pengarna av säljaren om de väljer att gå på köparens linje. Om det är andra regler när det gäller så stora pengar vet jag inte. Paypal är alltså främst en försäkring för köparen, inte säljaren.

Problemet här är posten, oavsett betalningssätt. Du kan inte skicka så dyra klockor försäkrat till den summan till USA via Svenska posten. Om du hittar något annat sätt att skicka så dyra saker försäkrat till USA (Fedex/UPS), måste du dessutom skriva 120 000kr som värde på paketet och det blir REJÄLA tull och momskostnader för köparen. Om det nu dessutom är som Spencer säger och man inte ens får plocka in Rolex i USA, så är det ett högt spel du spelar.
 

Målarn

The Steak
yonsson skrev:
Problemet här är inte paypal. Numera fungerar paypal på det sätt att köparen garanteras via paypal att varan är levererad. Om den inte blir det, eller om varan är felaktig, får man kräva pengarna tillbaka av paypal med motivering utifrån exempelvis foton och varubeskrivning. Paypal kräver i sin tur pengarna av säljaren om de väljer att gå på köparens linje. Om det är andra regler när det gäller så stora pengar vet jag inte. Paypal är alltså främst en försäkring för köparen, inte säljaren.

Problemet här är posten, oavsett betalningssätt. Du kan inte skicka så dyra klockor försäkrat till den summan till USA via Svenska posten. Om du hittar något annat sätt att skicka så dyra saker försäkrat till USA (Fedex/UPS), måste du dessutom skriva 120 000kr som värde på paketet och det blir REJÄLA tull och momskostnader för köparen. Om det nu dessutom är som Spencer säger och man inte ens får plocka in Rolex i USA, så är det ett högt spel du spelar.

Subben är såld.. Speedyn kvar och har frågat runt ang Omegan, den ska ej hamna i trubbel som en Rolex skulle kunna göra i tullen!!
Har redan kommit överens med honom ang hur vi ska skicka paketet osv, allt ser bra ut just nu!! Återkommer med mer info :)!! Får $8500 för Omegan.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
JakobZ skrev:
Jag jobbar själv på en av de fyra storbankerna och kan säga att kunden med största sannolikhet måste vara PB (Private Banking-kund) för att man ens ska kunna diskutera frågan. För att bli PB hos oss måste man ha minst 3,5 millar i likvida medel, och det är bara en av förutsättningarna.

Så även jag (och även Wollen), och hos oss har det ingen som helst betydelse om man är PB-kund eller ej (förövrigt högre krav) utan det handlar snarare om helheten. Återbetalningsförmåga osv.
 
Topp