• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få igång en seiko

Stup

Panerai
2-Faktor
utrustad med mod (för?) stora darriga händer, svag syn och dåliga verktyg tog jag mig an min gamla seikodykare som gick alldeles för fort.
C1F79B91-F78C-4275-ABEA-F19DF4F276CA.jpeg


En 6309 som jag haft i många år och var inträdesbiljetten till klockintresset.

Felet lokaliserades snabbt till balansfjädern. Med dåliga verktyg lyckades jag trassla till det för mig

E0CD4281-38FB-4B87-A9BF-E587015F560A.jpeg


En ny balans med fjäder lokaliserades och verktyg köptes in från cousins. Så nu kunde man inte skylla på materialet längre. En stadig Rom för att händerna inte skulle skaka så igår kväll skred jag till verket (höhö).
Fick den nya fjädern på plats i balansbryggan men lyckades bryta av en av de små pinnarna på bryggan som håller fjädern i läge.

06220E4E-6CB0-49A9-9629-E4538B133C49.jpeg


Så vad göra nu? Lokalisera en ny balansbrygga eller ett helt donatorverk? Var får man tag i den saknade delen?

/ P
 

rogart-63

Patek
utrustad med mod (för?) stora darriga händer, svag syn och dåliga verktyg tog jag mig an min gamla seikodykare som gick alldeles för fort.
C1F79B91-F78C-4275-ABEA-F19DF4F276CA.jpeg


En 6309 som jag haft i många år och var inträdesbiljetten till klockintresset.

Felet lokaliserades snabbt till balansfjädern. Med dåliga verktyg lyckades jag trassla till det för mig

E0CD4281-38FB-4B87-A9BF-E587015F560A.jpeg


En ny balans med fjäder lokaliserades och verktyg köptes in från cousins. Så nu kunde man inte skylla på materialet längre. En stadig Rom för att händerna inte skulle skaka så igår kväll skred jag till verket (höhö).
Fick den nya fjädern på plats i balansbryggan men lyckades bryta av en av de små pinnarna på bryggan som håller fjädern i läge.

06220E4E-6CB0-49A9-9629-E4538B133C49.jpeg


Så vad göra nu? Lokalisera en ny balansbrygga eller ett helt donatorverk? Var får man tag i den saknade delen?

/ P
Har såna så du kan få ett gäng att öva på :)
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Efter en generös donation från rogart 63 har jag det jag behöver för att få ihop verket igen. Får se om barnen sommar tidigt nån kväll kanske jag kan få ihop den.

/ P
 

BoEtt

Rolex
FCF413C4-37C1-48F5-B1A4-8EBA43A1B4A6.jpeg


Nu sitter allt på plats. Jag tror problemet var att jag hade fel sorts rom förra vändan. Med lite hjälp av Pyrat XO och rogart 63 så är det bara att skruva på baklocket och kolla tidhållningen

/ Pär
Kontrollerade du tempen på romen? Den får inte drickas för kall! :D
 
Topp