• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Få liv i gammal Certina förtjänst klocka.

WiktorK

Basic
Vänder mig till den samlande expertisen och hoppas på tips..

Jag va förbi min pappa och gick igenom lite saker. I en av lådorna hittade jag min farfars gamla Certina som han fick för "Nit och redlighet i rikets tjänst". Tyvärr verkar klockan ha varit oälskad och den saknar kronan.

Det vore roligt att få igång och kunna nyttja klockan, då det skulle ha ett stort affektionsvärde för mig.

Min fråga är var jag vänder mig för att få klockan fixad? Pappa sa att han va i kontakt med farfars klockor för ett par år sen, som då hade nämnt en kostnad på ett par tusen lappar. Är det ett rimligt pris för att få igång klockan?

Det kanske rentav finns någon här på forumet som tycker om projekt likt detta och vill ta sig an detta mot ersättning?
20220123_105656.jpg

Nu är jag ingen expert, bara en långtida lurkare. Men jag svarar eftersom jag har en liknande som jag ärvt av min far som i sin tur fick ärva den av sin far. Affektionsvärdet överstiger så klart vida klockans värde. Det som verkar tacksam med de här klockorna är att de är enkla att serva. Jag lämnade in min till närmaste Stjärnurmakare och fick tillbaka efter en vecka. Då bytte de glas och, om jag minns rätt, även kronan som var identisk med originalet. Minns ej pris men har för mig ca 3000 kr, +/-500 kr. Inte billigast men jag ville få det gjort och snabbt.

Nu är jag ingen expert, bara en långtida lurkare. Men jag svarar eftersom jag har en liknande som jag ärvt av min far som i sin tur fick ärva den av sin far. Affektionsvärdet överstiger så klart vida klockans värde. Det som verkar tacksam med de här klockorna är att de är enkla att serva. Jag lämnade in min till närmaste Stjärnurmakare och fick tillbaka efter en vecka. Då bytte de glas och, om jag minns rätt, även kronan som var identisk med originalet. Minns ej pris men har för mig ca 3000 kr, +/-500 kr. Inte billigast men jag ville få det gjort och snabbt.
Tack för input, ska ta och kolla med närmsta stjärnurmakare för att se vad de säger.

Som du säger så görs eventuell investering i service enbart av affektionsvärdet. 🙂

Tillbaka
Topp