• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Få ordning på klick i bezeln

20190701_213206.jpg
Hallå där

Köpte en begagnad SEIKO 7123-823B för ett tag sedan. Och den rullar ju utan problem bortsett från att bezelringen snurrar fritt utan klick.

Har öppnat den, och jag tror det saknas någon typ av fjäder eller metallring inuti.

Någon som har koll på hur man beställer och monterar?
Tänker att man även som novis borde kunna laga det där.

20190701_213206.jpg
Hallå där

Köpte en begagnad SEIKO 7123-823B för ett tag sedan. Och den rullar ju utan problem bortsett från att bezelringen snurrar fritt utan klick.

Har öppnat den, och jag tror det saknas någon typ av fjäder eller metallring inuti.

Det finns ingen klickfjäder i den . Så det roterar åt båda hållen. Utan det sitter en oring . Ibland är oringen lite sleten eller hård . Då kan en ny göra susen .

Vet inte hur det är med denna med vissa gamla seiko har ju en fjäder med en kula i som trycker mot bezeln. Dessa går att fixa själv med en fjäder från en springbar och kulan från en kulspetspenna.

20190701_213206.jpg
Hallå där

Har också en sådan Viggen-Seiko, tyvärr inte issued, och det är som @rogart-63 säger, en hård sleten o-ring som ska bytas.

Ska sitta en 0B3365B01. Tror den är svår att hitta men det går med en generic . Kommer inte ihåg exakt men 0,7 eller 0,8 mm med 33,6 eller i närheten bör funka.

Tack för tips!
Vill du ta det där en gång till, men tänk att du pratar med en 4-åring?

O-ring förstod jag, men resten...
Tack för tips!
Vill du ta det där en gång till, men tänk att du pratar med en 4-åring?

O-ring förstod jag, men resten...
Seikos original nummer för bezel packningen heter 0B3365B01. Brukar dock vara svår att hitta . Men en vanlig oring kan du köpa på Cousinsuk . Finns i olika dimensioner . Enligt nummer ovan som är 0B3365B01. Så är den 33,6 invändigt . Och jag tror tjockleken är 0,7 . Har en 7123 här . Visserligen nedpackad men kan ta upp den och visa hur det ser ut . Kanske t.o.m har nån oring . Återkommer senare .

Ser ut så här . Packningen var 0,8 mm . Och väldig fräsch så misstänker att den är byt innan .
DSC00274.JPG

En boett kniv och jobba sig runt bezeln tills den lossnar .
DSC00275.JPG

Väl borta så ta bort den gamla packningen och ersätt med en https://www.cousinsuk.com/product/o-ring-by-size-cousins-up-to-03990mm.
Tror en 803300C bör funka. Visserligen bara 33 mm men. det är det närmaste 33,6 man kan hitta .
Vill du kan jag ta hem nästa beställning.
DSC00277.JPG

DSC00276.JPG

Tusen tack Rogart! Nu förstår till och med jag.

Beställer du ofta därifrån? För jag kan absolut samfrakta med dig. Och såklart stå för porto inom sverige när du skickar vidare den.

Slutar aldrig förvånas över hjälpsamheten här på ks.

Fel av mig ser jag nu. Det där är ju en 7546 . Ett ögonblick. Samma konstruktion f.ö . Dock var den närmare 0,7 mm . Så kanske nån av varje för säkerhets skull .
DSC00278.JPG

Tillbaka
Topp