• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Är det någon som bytt plattform till Montrose? Om ja, hur är upplevelsen? 😊
Har börjat köra mitt månadssparande där. Men inte flyttat över något då de inte kan flytta över från SHB. Och jag tycker maxcourtaget på 199kr är för högt.

Så jag kommer förmodligen köra med Montrose för fonder och SAVR för aktier framledes.

Såhär ser portföljen ut idag, fullsmetad som synes. Generellt defensiv men i förra veckan bestämde jag mig för att gå in i Evolution.
Följt den med ett halvt öga i många år men har aldrig varit inne främst pga noja över de regulatoriska riskerna.

De är för mig ff en extrem osäkerhet mht ovan men har nu valt att lägga en stor del av äggen där på bekostnad av BRK, som i stort sett alltid representerat 50% av portföljen.

A fool and his money…

IMG_3157.png

Tror stenhårt på EVO, är ju nästan allin där. De tjänar ju sjukt bra och är ett fint bolag. De regulatoriska riskerna är ju inprisade till stor del anser jag. Annars så blir det ett fint utdelningsbolag typ Swedish match med stora återköp och utdelningar. På lång sikt så borde detta vara en bra investering.

John J. Pitney Jr, professor i amerikansk politik, sammanfattar Trump väldigt bra.

– Jag tror att konceptet av ett ömsesidigt fördelaktig relation är helt främmande för honom. I hans huvud finns det bara vinnare och förlorare. Konceptet av att alla skulle tjäna på frihandel finns inte, han förstår det inte.
Donald Trump har en ”simplistisk” syn på världen – och väldigt lite erfarenhet av nationalekonomi.

– Om du aldrig läst en bok om ekonomi, aldrig någonsin studerat det på riktigt, så kan man förstå varför protektionism tilltalar en.

Bra inlägg!

I Trumps värld ser det ut såhär:
USA köper varor för 10$ från ett land.
Samma land köper varor från USA för bara 9$.

Då behandlas USA orättvist av det landet. De är elaka. Usch!
De måste straffas.

Denna logik går uppenbarligen hem i "rostbältet", som är Trumps huvudsakliga väljarbas.

Senast ändrad:
Bra inlägg!

De måste straffas.

Denna logik går uppenbarligen hem i "rostbältet", som är Trumps huvudsakliga väljarbas.
Samtidigt glömmer man bort (omedvetet eller avsiktligen) att landet som "bara" köper varor för $9 samtidigt köper tjänster för, säg $4 från USA.

Samtidigt glömmer man bort (omedvetet eller avsiktligen) att landet som "bara" köper varor för $9 samtidigt köper tjänster för, säg $4 från USA.

Ja, den internationella tjänstesektorn är gigantisk. Den går åt alla håll.

Jag tror allvarligt att den nuvarande administrationen inte begriper sådana basala mellanstatliga utbyten av tjänster.

Kanske Europa kan locka över spetskompetensen från de amerikanska universiteten, när den amerikanska administrationen nu lägger ett lock över vad som skall forskas.

Senast ändrad:
Bra inlägg!

De måste straffas.

Edit: felpost

Senast ändrad:
Då har du sovit under en sten det senaste. Bara under de senaste 3 åren är guld upp 79,94%
Plus att Güld är ju....Güld.
Mycket roligare med fysiskt sådant i något som man faktiskt kan använda än ettor och nollor på en skärm.

Fysiskt guld har ju givetvis nackdelar men en del av en portfölj bör innehålla sådant man blir glad av.
Även om den delen kanske inte ger mest avkastning i kronor och ören brukar den ge mycket mer leenden,pratstunder och allmän glädje än att glo på en skärm.
För i slutänden ska ju pengarna spenderas på något.
Annars är de helt värdelösa oavsett format.

Plus att Güld är ju....Güld.
Mycket roligare med fysiskt sådant i något som man faktiskt kan använda än ettor och nollor på en skärm.

Fysiskt guld har ju givetvis nackdelar men en del av en portfölj bör innehålla sådant man blir glad av.
Även om den delen kanske inte ger mest avkastning i kronor och ören brukar den ge mycket mer leenden,pratstunder och allmän glädje än att glo på en skärm.
För i slutänden ska ju pengarna spenderas på något.
Annars är de helt värdelösa oavsett format.

Nytta med nöje och få pengar att växa samtidigt. Den fantastiska glädjen, nöjet och leendet som du är inne på får väl helt enkelt vara på lite bekostnad av att det inte gav den högsta avkastningen. Maximera avkastningen genom att bara stirra på en skärm och se siffror. Aldrig förstått tillfredsställelsen med det. Eller att ”köpa” det du köper nu med avkastningen jag får sen. Ja ok, om du lever då.

Idag är man lite extra nöjd efter 5 års väntan från mitt första köp så gör Tobii äntligen vinst!
🥳

IMG_8696.jpeg

Får se var det blir av det hela i framtiden men hur somhelst ett intressant bolag. Dynavox som knoppades av har gått riktigt bra också.

Knappt någon frisedel. När man nämner ”att utvecklingen inte varit så stark över åren” är guld senaste 10 åren upp 180.75%… Då har man snarare legat i koma. Men man kan inte ha koll på allt heller, han efterfrågade ju också en förklaring :)
Ännu mer spännande är hur utvecklingen blir nästa 5-10år.
Kommer fysiskt guld fortsätta vara hedge i oroliga tider,eller kommer nya generationer föredra crypto som inte behöver förvaras eller skyddas?
Kommer elektronikindustrin kräva mer så det blir en reell brist och guld drar iväg pga detta,eller kommer andra material ersätta just guld?

Pappers (och digitala) pengar går ju trycka hur mycket som helst och låta regna över folket.
Är det 50% av världen pengar som tillverkats de senaste 5 åren?
Inte konstigt fysiska prylar blir dyrare då...
För vad FAN ska jag med pengar till om det jag vill köpa inte finns tillsalu.....

Ännu mer spännande är hur utvecklingen blir nästa 5-10år.
Kommer fysiskt guld fortsätta vara hedge i oroliga tider,eller kommer nya generationer föredra crypto som inte behöver förvaras eller skyddas?
Kommer elektronikindustrin kräva mer så det blir en reell brist och guld drar iväg pga detta,eller kommer andra material ersätta just guld?

Pappers (och digitala) pengar går ju trycka hur mycket som helst och låta regna över folket.
Är det 50% av världen pengar som tillverkats de senaste 5 åren?
Inte konstigt fysiska prylar blir dyrare då...
För vad FAN ska jag med pengar till om det jag vill köpa inte finns tillsalu.....

Känns omöjligt att veta. ”Oroliga tider” verkar hänga kvar inte minst den senaste konflikten och då brukar folk oftast flytta sina tillgångar från aktier/fonder till guld. Guld tenderar gå upp mer än vanligt under hög inflationstider, Folk flyttar investeringar från företag (som de tror kommer prestera sämre pga räntehöjningar som sker pga hög inflation), till saker som guld etc.

Mycket kring ädelmetaller handlar nog också kring om efterfrågan blir hög pga av att något som andra behöver och verkligen vill ha behöver tillverkas av någon ädelmetall, säg platina. Platina är ju typ 30% mer sällsynt än guld och har fortfarande lägre pris per g. Används för tex katalysatorer i bilar för att minska utsläpp. Behövs nog inte lika mycket när man nu går över till elbilar mer och mer. Däremot har jag fattat det som att platina används en del i elektronik och frågan är hur mycket som kan behövas kommande år. Om efterfrågan blir hög och utbudet är 30% lägre än guld så kommer det ju dra iväg rätt rejält

Känns omöjligt att veta. ”Oroliga tider” verkar hänga kvar inte minst den senaste konflikten och då brukar folk oftast flytta sina tillgångar från aktier/fonder till guld. Guld tenderar gå upp mer än vanligt under hög inflationstider, Folk flyttar investeringar från företag (som de tror kommer prestera sämre pga räntehöjningar som sker pga hög inflation), till saker som guld etc.

Mycket kring ädelmetaller handlar nog också kring om efterfrågan blir hög pga av att något som andra behöver och verkligen vill ha behöver tillverkas av någon ädelmetall, säg platina. Platina är ju typ 30% mer sällsynt än guld och har fortfarande lägre pris per g. Används för tex katalysatorer i bilar för att minska utsläpp. Behövs nog inte lika mycket när man nu går över till elbilar mer och mer. Däremot har jag fattat det som att platina används en del i elektronik och frågan är hur mycket som kan behövas kommande år. Om efterfrågan blir hög och utbudet är 30% lägre än guld så kommer det ju dra iväg rätt rejält
Ja, det är hög tid att skaffa en Rolex i platinum. En 228236 med meteorittavlan skulle sitta fint.

Tillbaka
Topp