• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

1965ek

Patek
2-Faktor
Flyttade över hela mitt innehav till lysa denna vecka. Orkar helt enkelt inte lägga tid på egna analyser längre. Hade en jäkla tur igår att någon köpte av mig talkpool för 5,35 vilket var det sista för att få samtliga isk på avanza rena med enbart likvider och klara för flytt. Knappt någon omsättning alls på den aktien så känns skönt att få ett bra avslut. Den lär väl rusa nu🥸
Nu går jag i dvala och fortsätter skjuta in månadsvis till lysa istället.
 
Senast ändrad:

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Äger lite CTEK. Flera av styrelsemedlemmar har köpt senaste tiden. Vill de bara få upp priset lite eller kommer det något stort? Vad tycker expertpanelen?
 

leicaphile

Panerai
Äger lite CTEK. Flera av styrelsemedlemmar har köpt senaste tiden. Vill de bara få upp priset lite eller kommer det något stort? Vad tycker expertpanelen?

Det är inga jättepengar de handlat för direkt. Svårt att säga. Q4 2023 såg relativt ok ut så de kanske börjar få ordning på lönsamheten.

Från ett kundperspektiv tycker jag CTEK är riktigt bra så kan tänka mig ta en mindre post i dem.
 

Bonumm

Panerai
Ha ha, ja gårdagens skumpa blev ju betald. Fick 20st jag också.
Passade på att köpa EVO i dippen. Gamla nyheter som redan avklarats för något år sedan. -10% känns ju helt sjukt, fick igenom köp på 1235kr.
 

Lello

Omega
Kommer inte här och säger att börsen är övervärderad men finner det ont om bra priser nu. Nu talar jag inte turnaround case utan stabila bolag där det faktiskt går att räkna hem en betydande uppsida.
Skulle väl vara EVO då om de allt annat lika med historisk värdering enligt mig bör ligga kring 2000. Men i övrigt ser jag inga större uppsidor.

Notera att jag mest kollar sverigeindex och etablerade stabila bolag med historik.

Hur resonerar ni andra?
 

PJZ

Cartier
Kommer inte här och säger att börsen är övervärderad men finner det ont om bra priser nu. Nu talar jag inte turnaround case utan stabila bolag där det faktiskt går att räkna hem en betydande uppsida.
Skulle väl vara EVO då om de allt annat lika med historisk värdering enligt mig bör ligga kring 2000. Men i övrigt ser jag inga större uppsidor.

Notera att jag mest kollar sverigeindex och etablerade stabila bolag med historik.

Hur resonerar ni andra?
Månadsköper som vanligt men håller med dig.
 

leicaphile

Panerai
Kommer inte här och säger att börsen är övervärderad men finner det ont om bra priser nu. Nu talar jag inte turnaround case utan stabila bolag där det faktiskt går att räkna hem en betydande uppsida.
Skulle väl vara EVO då om de allt annat lika med historisk värdering enligt mig bör ligga kring 2000. Men i övrigt ser jag inga större uppsidor.

Notera att jag mest kollar sverigeindex och etablerade stabila bolag med historik.

Hur resonerar ni andra?

Jag är för korkad och okunnig för att försöka göra en bedömning av marknaden i sin helhet, men med det sagt tycker jag preffar, D-aktier och fastighetsbolag fortsatt känns rätt attraktiva. Inte utan sina risker men om man ska leta efter nåt som är bra positionerat för värdeökning just nu är det nog där jag skulle kika. Även om de haft en hyfsad värdeökning senaste tiden tror jag fallande räntor kommer att elda på det ytterligare. Har sett bra ROI på Fastpartner D, Corem Pref, Sagax D och några andra.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Kommer inte här och säger att börsen är övervärderad men finner det ont om bra priser nu. Nu talar jag inte turnaround case utan stabila bolag där det faktiskt går att räkna hem en betydande uppsida.
Skulle väl vara EVO då om de allt annat lika med historisk värdering enligt mig bör ligga kring 2000. Men i övrigt ser jag inga större uppsidor.

Notera att jag mest kollar sverigeindex och etablerade stabila bolag med historik.

Hur resonerar ni andra?
Håller med.

Hyvlat av en hel del på slutet, gått från 0 till 10% i likvida pengar samtidigt som jag också ökat andelen värdebolag i förhållande till mer cykliska och räntekänsligare papper. Köpte på mig lite mer Johnson & Johnson och Tele2 igår tex. Senare är ju ett sorgebarn, men tänker att den höga utdelningen kan hålla stången kortsiktigt iaf.

Blir intressant att se hur resultat och prognoser i nästkommande rapportperiod står sig gentemot, i vissa fall, kraftigt ökade P/E-tal inom tex. verkstad. Tror det kan slå rejält både uppåt och nedåt med tanke på börsutvecklingen i ffa. mars månad. Känns alltid skönt att ha pengar lediga då, sagt av en notorisk fegis.. 🙂
 

Lello

Omega
Håller med.

Hyvlat av en hel del på slutet, gått från 0 till 10% i likvida pengar samtidigt som jag också ökat andelen värdebolag i förhållande till mer cykliska och räntekänsligare papper. Köpte på mig lite mer Johnson & Johnson och Tele2 igår tex. Senare är ju ett sorgebarn, men tänker att den höga utdelningen kan hålla stången kortsiktigt iaf.

Blir intressant att se hur resultat och prognoser i nästkommande rapportperiod står sig gentemot, i vissa fall, kraftigt ökade P/E-tal inom tex. verkstad. Tror det kan slå rejält både uppåt och nedåt med tanke på börsutvecklingen i ffa. mars månad. Känns alltid skönt att ha pengar lediga då, sagt av en notorisk fegis.. 🙂
Rimligt. Lite samma här (eller ja, typ alltid, men än mer nu).

Industrivärden 27%
Investor 27
Lundberg 15 (hoppas på lite fart när räntan kommer ned givet deras fastighetsbestånd, Hufvudstaden samt Indutrade (även om sistnämnda ligger högt)
Nordea 11 (här har vi både utdelning och en del kurspotential tror jag)
Kassa 7% och resten lite skrap i Avanza, Flat cap och Aktiespararna direktavkastning A (fond som cashar utdeling).

Instämmer. Mycket intresserad av utsikterna för i synnerhet Volvo och ABB som gått riktigt bra men som med rätt framtidsutsikter kan komma att fortsätta. Även SAAB är ju intressant men där har jag lite missat tror jag. Tyckte redan för ett år sedan att den fått lite väl mycket fallhöjd. De gör det bra men de har stampat i flertalet år. Att nu växla upp till en enorm tillväxt kan medföra en del utmaningar vilka jag upplever att man inte tagit i beaktande. Det är en stor koncern som hel plötsligt skall "ställa om".
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Rimligt. Lite samma här (eller ja, typ alltid, men än mer nu).

Industrivärden 27%
Investor 27
Lundberg 15 (hoppas på lite fart när räntan kommer ned givet deras fastighetsbestånd, Hufvudstaden samt Indutrade (även om sistnämnda ligger högt)
Nordea 11 (här har vi både utdelning och en del kurspotential tror jag)
Kassa 7% och resten lite skrap i Avanza, Flat cap och Aktiespararna direktavkastning A (fond som cashar utdeling).

Instämmer. Mycket intresserad av utsikterna för i synnerhet Volvo och ABB som gått riktigt bra men som med rätt framtidsutsikter kan komma att fortsätta. Även SAAB är ju intressant men där har jag lite missat tror jag. Tyckte redan för ett år sedan att den fått lite väl mycket fallhöjd. De gör det bra men de har stampat i flertalet år. Att nu växla upp till en enorm tillväxt kan medföra en del utmaningar vilka jag upplever att man inte tagit i beaktande. Det är en stor koncern som hel plötsligt skall "ställa om".

SAAB kan väl gå lite både och, jag sålde det mesta nu när kursen toppade 970 och köpte igen en del igen på 940. Vet inte riktigt vad jag tror framgent dock, de måste som du säger skala upp för att möta större ordrar i och med Nato medlemskapet som definitivt kommer tillföra en del. Jag kommer fortsatt ligga kvar i SAAB dock men kanske inte riktigt lika tungt som tidigare, det var mitt största innehav med god marginal. Nordea och investor äger jag en del i också samt Industrivärden men där funderar jag på om jag ska köpa in mig mer nu då det är ett av de mindre innehaven jag har, vad tror vi om den på sikt?
 

Lello

Omega
SAAB kan väl gå lite både och, jag sålde det mesta nu när kursen toppade 970 och köpte igen en del igen på 940. Vet inte riktigt vad jag tror framgent dock, de måste som du säger skala upp för att möta större ordrar i och med Nato medlemskapet som definitivt kommer tillföra en del. Jag kommer fortsatt ligga kvar i SAAB dock men kanske inte riktigt lika tungt som tidigare, det var mitt största innehav med god marginal. Nordea och investor äger jag en del i också samt Industrivärden men där funderar jag på om jag ska köpa in mig mer nu då det är ett av de mindre innehaven jag har, vad tror vi om den på sikt?
Jag uppskattar Industrivärden. Tycker de får oförtjänt kritik kring att de enbart har börsnoterade bolag till en liten rabatt. Jag tänker precis tvärtom, men just så. Du får stabila bolag som tillsammans blir en relativt defensiv portfölj till en liten rabatt kontra att köpa aktier i varje enskilt bolag. Sandvik, Volvo, Handelsbanken, Skanska, Alleima bland andra som ju alla är fina. Om man dessutom får en vändning i Ericsson, Essity och att skog börjar återta mark kan ju hela portföljen anses attraktiv. Varvid jag gärna äger samtliga bolag till en liten rabatt. Men det är jag, gör din egen bedömning. :)
 
Topp