• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

HM80

Cartier
vad tror ni om Nordnets börsnotering den 25e förresten? känns intressant, framförallt när man tittar på avanzas utveckling på börsen sen start
 

HM80

Cartier
Trodde de redan var börsnoterade? Har t.o.m för mig att jag ägt dem för ett antal år sedan. Men kanske blivit senil. :)

jag tror faktist inte du är helt fel ute, står att det är en börscomeback :)

alla aktier som fanns tillgängligt till förhandsteckning verkar ha försvunnit direkt. är nog värt att gå in med lite :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
jag tror faktist inte du är helt fel ute, står att det är en börscomeback :)

alla aktier som fanns tillgängligt till förhandsteckning verkar ha försvunnit direkt. är nog värt att gå in med lite :)
Ja, blev tvungen att googla. De avnoterades 2017. Så helt senil var jag inte, även om jag totalt missat avnoteringen. Minns t.o.m varför jag köpte dem nu, det var för att jag egentligen skulle köpa Avanza men då det var på KF-tiden så gick det inte då jag hade KF i Avanza och man inte kunde köpa "sig själv" i KF. Då köpte jag Nordnet som är ett liknande bolag istället. :)
 

HM80

Cartier
Blir en intressant öppning på detta. Synd man inte har så mycket i bolaget löst.

Med tanke på hur löjligt känsligt och ologiskt marknaden är just nu behöver du bara vänta på nästa bolag som har ett bra test med sitt covid vaccin. Blir säkert en sektorrotation igen och då kan du passa på att köpa in dig ;)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Med tanke på hur löjligt känsligt och ologiskt marknaden är just nu behöver du bara vänta på nästa bolag som har ett bra test med sitt covid vaccin. Blir säkert en sektorrotation igen och då kan du passa på att köpa in dig ;)
Jag vet. Det är lite galet med "rotationer" just nu. Som om alla bara skulle sluta spela för att vi får ett vaccin? Marknaden är väldigt nervös och det är lite oroväckande. :)
 

HM80

Cartier
en aktie som gör mig väldigt överraskad är cdon. ständig uppgång sen noteringen 11e nov. Jag vågade inte gå in, livrädd för amazon >_<

iofs, med tanke på julhandel, framförallt online i år hade det varit smart att gå in och ut, men men, alltid lätt med facit i hand.
 

Bonumm

Panerai
@Dicktatorn Blev ju rejält nedställ i öppningen. Hade ju kunnat gjort en bra trading där om man sålde igår, men men. Nu passade jag på att tanka både aktier och T0. Den affären är man ju redan plus på. Tror vi kommer sluta dagen riktigt bra ändå. Hoppas det slutar som BC häromdagen, rejält ned för att sluta på plus.
Jäkligt bra att de skulle börja med utdelning.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
@Dicktatorn Blev ju rejält nedställ i öppningen. Hade ju kunnat gjort en bra trading där om man sålde igår, men men. Nu passade jag på att tanka både aktier och T0. Den affären är man ju redan plus på. Tror vi kommer sluta dagen riktigt bra ändå. Hoppas det slutar som BC häromdagen, rejält ned för att sluta på plus.
Jäkligt bra att de skulle börja med utdelning.

Jag sålde faktiskt av allt i tisdags. Hade en dålig magkänsla. Gillar dock bolaget och köper troligtvis in mig igen inom kort.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag måste lära mig att sälja med förlust :) Tar emot så in i bomben, men nu så har jag sedan ett tag tilbaka tänkt sälja Microsoft och har haft ögonen på ett annat bolag. Jag tänkte att det kom så många positiva nyheter, ny X-box m.m. så att det snart skulle vara tillbaka på noll, men icke!

Så det som har hänt är att kursen backat ytterligare någon procent medan den andra aktien har stigit ca 25% vilket hade betytt att jag täckt minuset med råge om jag bara gjort slag i saken.

Det finns alltid nya saker att lära sig märker jag :)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag måste lära mig att sälja med förlust :) Tar emot så in i bomben, men nu så har jag sedan ett tag tilbaka tänkt sälja Microsoft och har haft ögonen på ett annat bolag. Jag tänkte att det kom så många positiva nyheter, ny X-box m.m. så att det snart skulle vara tillbaka på noll, men icke!

Så det som har hänt är att kursen backat ytterligare någon procent medan den andra aktien har stigit ca 25% vilket hade betytt att jag täckt minuset med råge om jag bara gjort slag i saken.

Det finns alltid nya saker att lära sig märker jag :)
Ja det beror ju lite på vilken horisont man har, själv har jag aldrig sålt och ser ingen anledning att göra det heller :) mitt tips till dig är att köpa bolag som du tror på. Aktien kommer oftast ikapp förr eller senare
 

Bilagor

  • Screenshot_20201119-181756_Avanza.jpg
    Screenshot_20201119-181756_Avanza.jpg
    67.5 KB · Visningar: 16

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja det beror ju lite på vilken horisont man har, själv har jag aldrig sålt och ser ingen anledning att göra det heller :) mitt tips till dig är att köpa bolag som du tror på. Aktien kommer oftast ikapp förr eller senare

Självklart köper man inte det man Inte tror på :) Men ibland vill man byta fokus, och ibland dyker det upp annat som är spännande eller en potentiellt bättre deal men det finns inga cash att slänga in. Sen finns det väl mängder av exempel på bolag som har gått strålande men där det har vänt, och att bara sitta still i båten trots isberg vid horisonten för att man en gång har haft förtroende för bolag och ledning känns som en dålig strategi.

Min poäng är att man inte har så mycket vinst utav att vara sentimental över de val man en gång har gjort, utan att man får se det mer kliniskt.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Självklart köper man inte det man Inte tror på :) Men ibland vill man byta fokus, och ibland dyker det upp annat som är spännande eller en potentiellt bättre deal men det finns inga cash att slänga in. Sen finns det väl mängder av exempel på bolag som har gått strålande men där det har vänt, och att bara sitta still i båten trots isberg vid horisonten för att man en gång har haft förtroende för bolag och ledning känns som en dålig strategi.

Min poäng är att man inte har så mycket vinst utav att vara sentimental över de val man en gång har gjort, utan att man får se det mer kliniskt.
Håller helt med, man behöver hela tiden utvärdera sina innehav. Min poäng va att ibland är man sin egen fiende genom att sälja av vinnare och köpa förlorare eller för att citera buffet: "ingen vill bli rik långsamt"
 

Riffraff

Cartier
Jag måste lära mig att sälja med förlust :) Tar emot så in i bomben, men nu så har jag sedan ett tag tilbaka tänkt sälja Microsoft och har haft ögonen på ett annat bolag. Jag tänkte att det kom så många positiva nyheter, ny X-box m.m. så att det snart skulle vara tillbaka på noll, men icke!

Så det som har hänt är att kursen backat ytterligare någon procent medan den andra aktien har stigit ca 25% vilket hade betytt att jag täckt minuset med råge om jag bara gjort slag i saken.

Det finns alltid nya saker att lära sig märker jag :)

Finns många goda citat vad gäller tankevurpan att sälja med förlust och hur forskning visar på att en vinst på X kronor inte frambringar samma glädje som en ekonomisk förlust kan frambringa besvikelse för exakt samma summa. Summa summarum har vi nog alla varit där, men försök släppa sargen och gå vidare, I synnerhet om du har ett ISK och inte kan kvitta vinster mot förluster.


Läs gärna ett par böcker om börspsykologi så kanske du undviker att hamna i samma hål som andra (inklusive undertecknad) hamnat i.
Hamnar du där ändå då är det bara en lärdom på vägen mot ekonomisk frihet, bara du lär dig. Vägen är inte spikrak 🙂
 
Senast ändrad:

Bonumm

Panerai
Tråkig dag igen för gaming och spelbolagen. Min portfölj är illröd den senaste veckan, den mesta skadan har Catena media gjort. CTM var första aktien som stigit över 100% för mig, men efter att ha köpt rejält förra veckan och snittat upp mitt GAV så är jag +-0 i den aktien nu. Tur det är en långsiktig investering. Förr eller senare så vänder det.
 

city69

Omega
Tråkig dag igen för gaming och spelbolagen. Min portfölj är illröd den senaste veckan, den mesta skadan har Catena media gjort. CTM var första aktien som stigit över 100% för mig, men efter att ha köpt rejält förra veckan och snittat upp mitt GAV så är jag +-0 i den aktien nu. Tur det är en långsiktig investering. Förr eller senare så vänder det.
Samma här. Skriker rött idag. Evo, Latour, Stillfront och Embracer känns sådär idag, dock tror jag på dem på lång sikt. Jag sitter lugnt i båten
 

Bonumm

Panerai
Samma här. Skriker rött idag. Evo, Latour, Stillfront och Embracer känns sådär idag, dock tror jag på dem på lång sikt. Jag sitter lugnt i båten
Ja, det gäller att se det långsiktigt. Skaplig sektorrotation som ställer till det också. Många som säljer av vinsten för att få kapital till att hoppa på de stora coronaförlorarna. Men inte kommer folk sluta spela för att det kommer ett vaccin heller. Tillfällig dipp nu ett tag tror jag.
 

city69

Omega
Ja, det gäller att se det långsiktigt. Skaplig sektorrotation som ställer till det också. Många som säljer av vinsten för att få kapital till att hoppa på de stora coronaförlorarna. Men inte kommer folk sluta spela för att det kommer ett vaccin heller. Tillfällig dipp nu ett tag tror jag.
Absolut, inget har ju egentligen förändrats sen Pfizers nyhet kom.
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Nej, men det är märkligt att de kom som en överraskning för marknaden med tanke på Volvos köp nyligen av Bra Bil.
Såg det, verkar som Volvo vill själva ha hand om allt i Sverige. Men frågan är hur det blir för de andra länderna Bilia finns i. Frågan är då också, varför köper inte Volvo Bilia.
 
Topp